محمدجواد لاریجانی، رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه شب گذشته در گفتگوي ويژه خبري به بررسي و تحليل تازه‌ترین گزارش ضد حقوق بشری ضد ايراني احمد شهید پرداخت.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران محمدجواد لاريجاني رئيس ستاد بشر قوه قضائيه شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري به نقد و بررسي تازه‌ترين گزارش حقوق بشري ضد ايراني احمد شهيد پرداخت.

وي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه روند تهيه گزارش‌هاي احمد شهيد به چه صورت است و اين فرد بر چه مبنايي براي تهيه گزارش در مورد ايران انتخاب شده است، اظهار داشت: اين گزارش با سفارش و تمهيدات لجستيک آمريکا و دستگاه سياست خارجي‌اش و عملگي عناصر زبون و خودفروخته‌اي از گروه‌هاي منافقين، ضد انقلاب و افرادي که در فتنه 88 بودند، تهيه شده و از سوي رسانه‌هاي غربي و صهيوني به الحان و زبان‌هاي مختلف به دنيا به خصوص ملت ايران پمپاژ شده است.

لاريجاني در ادامه گفت: علت انتشار چنين گزارش‌هايي در اين زمان و مخاطب قراردادن ايران تاثيرگذاري آن در انتخابات سال آينده ايران است و اين مسئله به خوبي در مقدمه، متن و نتيجه اين گزارش آشکار است.

رئيس ستاد بشر قوه قضائيه تصريح کرد: حقوق بشر پروژه‌اي است که از 70 سال پيش از سوي دول غربي و کساني که در جنگ جهاني دوم پيروز شدند طراحي شده و يک مبناي ايدئولوژيک براي استقرار جهان گشايي خود داشته باشند.

لاريجاني ادامه داد: دول غربي در طول اين 70 سال ادبيات بسيار وسيع و اغواگري درست کرده‌اند که هم بايد خود اين ادبيات و هم برنامه‌هايي که پشت آن قرار دارد را به خوبي فهميد.

وي افزود: دول غربي براي کارهاي خود مکانيزم‌هاي پايش وسيعي طراحي کرده‌اند تا به اصطلاح با هرگونه تخلف برخورد کرده و با ارجاع آن به شوراي امنيت آنها را محاکمه کنند.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه اظهار داشت: دول غربي اخيرا با مکانيزم‌هايي با عنوان پيشگيري مدعي شده‌اند که سازمان ملل محق بوده و در حقوق شهروندان نسبت به حکومت آنها اولويت دارد و با همين برنامه در ليبي دخالت کرده و با وارد کردن ناتو در اين کشور، پروژه خود را عملياتي کردند.

لاريجاني گزارش‌گري را نيز يکي از مکانيزم‌هاي پايش عنوان کرد و گفت: اولين مدل آن UPR (Universl Periodic Report) است که ما نيز از طرفداران آن هستيم که بر مبناي اين روش هيچ کشوري گزينش بدون توجيه نشده و بلکه همه کشورها به نوبت در معرض سوال و پرسش و بازنگري فعاليت حقوق بشري خود قرار مي‌گيرند.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ادامه داد: آمريکا، فرانسه و رژيم صهيونيستي نيز در اين گزينش‌ها هستند، هرچند آمريکا دو سال براي اينکه در معرض گزينش قرار نگيرد عضو مکانيزم UPR نشد، اما در يک سال و نيم گذشته مانند ديگر کشورها کارنامه حقوق بشر اين کشور در مسائلي مانند سيستم قضائي، زندان‌ها، آدمکشي، اجحاف به حقوق شهروندان و خشونت نسبت به زنان در برابر ديگر کشورها قرار گرفت.

وي ادامه داد: تعداد زناني که در آمريکا کتک مي‌خورند، بالاتر از همه کشورهاي دنياست، به طوري‌که پس از ارائه اين گزارش‌ها نمايندگان کنگره آمريکا، رئيس جمهور را تحقير کرده و گفتند که با اين وضع مي‌خواستيد آقاي دنيا باشيد؟

لاريجاني افزود: مکانيزم بعدي گزارش‌گران موضوعي است که درباره 35، 36 موضوع مانند استقلال قضات، آزادي بيان، حق داشتن شغل و مسکن مناسب به همه کشورها گزارش‌گراني موضوعي مي‌فرستند تا در رابطه با نقاط مشکل‌دار اين موضوعات گزارش تهيه کنند.

رئيس ستاد بشر قوه قضائيه، تصريح کرد: سومين مکانيزم گزارش موضوعي است و گزارش‌گر ويژه موضوعي دارد، مثلا در فلسطين اشغالي پاکسازي قومي يکي از اين موضوعات است که البته مکانيزم سوم و گزارش‌گري ويژه در کشورهايي بايد اعمال شود که ساير مکانيزم‌ها در آن اعمال نشده باشد.

لاريجاني به کشور ايران اشاره کرد و گفت: کشوري مانند ايران مکانيزم UPR دارد و 8 گزارشگر موضوعي به اين کشور سفر کرده‌اند و هزاران صفحه اسناد در پاسخ به سوالات آنها در زمينه‌هاي مختلف داده شده است، به طوري‌که در سازمان ملل هيچ کشوري رکوردش به دقت ايران نبوده و هيچ سوالي نيست که شوراي حقوق بشر از ما داشته باشد و ما پاسخي به آن نداده باشيم.

رئيس ستاد بشر قوه قضائيه گفت: در رابطه با ايران داشتن گزارش‌گر ويژه اولين تخلف حقوقي است، چرا که کار حقوقي بايد موجه باشد.

وي در رابطه با احمد شهيد گفت: گزارش‌گري چارچوبي دارد که احمد شهيد خارج از آن است به طوري‌که ما چندين صفحه سند درباره تخلفات اين فرد ارائه کرديم.

لاريجاني ادامه داد: فرد گزارشگر نبايد درباره کشوري که درباره آن گزارش تهيه مي‌کند موضع‌گيري کند، در حاليکه احمد شهيد از همان روز اول مثل يک هنرپيشه سينمايي مدام در تلويزيون‌هاي ضد انقلاب عليه ايران تبليغات مي‌کند.

رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بيان اينکه احمد شهيد درباره ايران پرونده سازي کرده است، افزود: وي اعلام کرده هرکس نسبت به ايران حرفي دارد، بليت مجاني در اختيارش قرار مي‌دهم تا با سفر به لندن و پاريس با آنها مصاحبه کنم، اما وقتي ما اسامي را از وي مي‌خواهيم، هيچ اسامي اعلام نمي‌کند، پس با چنين سندهايي که معلوم نيست از کجا هستند، نمي‌توان چنين ادعاهايي کرد.

وي گفت: من نيز ظرف نيم ساعت مي‌توانم 1500 مطلب را عليه خود احمد شهيد تهيه کنم، پس امکان راست آزمايي ادعاهاي وي اصلا وجود ندارد.

لاريجاني ادامه داد: احمد شهيد به طور کامل با گروه‌هاي تروريستي ارتباط دارد و از آنها تغذيه مي‌کند و کاملا در خدمت آتهاست به طوريکه وي تمام موارد تروريستي که در کشور ما مطرح شده به عنوان مدافعان حقوق بشر در ليست قرار داده و نوکر تروريست‌هاست.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضاييه تصريح کرد: آيا کشتن مردم بي‌گناه در کشور ما، انفجار در مساجد و به خاک و خون کشيدن هزاران نفر نقض حقوق بشر نيست؟

وي اضافه کرد: مشکل ديگر احمد شهيد نداشتن متدلوژي است، چرا که وي در جمع بندي‌هاي خود از ايران گفته است؛ ملاحظه من اين است که ايران هم از لحاظ سيستميک و هم سيستماتيک ناتوان است و خرابي دارد که اين جمع بندي کاملا مفتضح است، چرا که در صورت معيوب بودن سيستم ايران وي بايد در رابطه سيستم صحبت کرده و معايب را نشان دهد، نه اينکه يکسري گزارش‌هاي ضد انقلابي ارائه کند.

لاريجاني به ادعاي مسلمان بودن احمد شهيد اشاره کرد و بيان داشت: من بعيد مي‌دانم که وي مسلمان باشد، اگر هم باشد مسلمان اسمي است و مي‌خواهد به غرب نشان دهد که با اسلام روي خوشي ندارد.

رئيس ستاد حقوق بشر به گزارش‌هاي اخير احمد شهيد اشاره کرد و گفت: وي در اين گزارش‌ها جسارت‌هاي بزرگي به اسلام کرده و توهين به انبياء و مطالب کفرآميز در کشور را تخلف ندانسته و قوانين اسلام را مسخره کرده است، در حاليکه هيچ کشوري حق ندارد قوانين کشور ديگري را مسخره کند.

لاريجاني با تاکيد بر اينکه گزارش احمد شهيد براي تاثيرگذاري در انتخابات آينده است، گفت: وي از شروع گزراش خود اعلام کرده که ما نگران انتخابات آينده ايران هستيم و در متن اين گزارش شوراي نگهبان را خلاف رويه جهاني عنوان کرده است.

وي ادامه داد: ما بزرگترين دمکراسي منطقه هستيم در حاليکه احمد شهيد حتي يکبار بر گزارش خود حرفي از اينکه سيستم ايران دمکراسي بي‌نظير در منطقه است نزده است.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت: حرف احمد شهيد در رابطه با رويه جهاني بي‌معناست، يعني آيا ما بايد در انتخابات خود از انتخاب فرانسه کپي‌برداري کنيم؟

لاريجاني ادامه داد: انتخابات بايد براساس قانون و آزاد باشد، آيا انتخابات آزادتر از اينکه ما نمي‌توانيم پيش‌بيني کنيم چه کسي انتخاب خواهد شد؟

وي افزود: احمد شهيد در گزارش خود سخن از حذف شوراي نگهبان آورده تا هرکسي بتواند در انتخابات شرکت کند و در مورد اصحاب فتنه گفته، چرا اين افراد در زندانها هستند و اجازه شرکت در انتخابات ندارند؟

لاريجاني اظهارداشت: احمد شهيد با زير سوال بردن حوزه انتخابات ايران، هم براي مردم و هم در جهان رسالت خود را مشخص کرده و اين در حالي است که دمکراسي ايران دمکراسي پر و پا قرصي است.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه با اشاره به حجم بالا و صفححه‌آرايي گزارش اخير احمد شهيد عليه جمهوري اسلامي ايران گفت: ما ايرادات اين گزارشات را به تفصيل بيان کرده‌ايم لذا اين بار تلاش داشته تا با اتوکشي، ظاهر آن را رفو کند، درحاليکه اين امر ماهيت آن را تغيير نداده است.

لاريجاني ادامه داد: احمد شهيد در گزارش‌هاي خود از اشخاصي نام برده که حتي سمت آنها را به درستي نمي‌داند. مثلا نام کسي را از دراويش برده است که اهل عرفان بوده و در زندان بسر مي‌برد در حاليکه اين شخص در شهر خود آدم محترمي است و زندگي مي‌کند چرا که در ايران کسي متعرض اهل عرفان نيست.

وي ادامه داد: ما اصلا نبايد به اين ريزه‌کاري‌هايي که در گزارش‌هاي وي آمده اعتنا کنيم؛ چرا که دم خروس از جاهاي ديگر بيرون زده است و مسئله تاثير در انتخابات آينده ايران کاملا مشخص است.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت: آنها نگران انتخابات آتي در ايران هستند، چرا که توطئه عظيم آنها در انتخابات 88 شکست خورده است و به کوري دشمنان انشاءالله انتخابات آتي به خوبي برگزار شده و رئيس جمهور بسيار مومن، موفق و عاقلي روي کار خواهد آمد.

لاريجاني ادامه داد: پرچم حقوق بشر اينها پرچم ضديت با دمکراسي است چرا اينها بايد در انتخابات ما دخالت کنند؟ اصلا چرا بايد براي دخالت در انتخابات تلاش کنند؟

وي افزود: حقوق بشر براي قدرداني از دمکراسي است نه براي دخالت در آن اما کشورهايي را مي‌بينيم که حتي سابقه دمکراسي نيز ندارند اما دلارهاي نفتي آنها را سرمست کرده است.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ادامه داد: غرب با ايران که مهد دمکراسي و بزرگترين و موثرترين دمکراسي منطقه است، برخوردي نادرست دارد.

لاريجاني ادامه داد: پشت پرده تمام گزارش‌هاي احمد شهيد مسئله دشمني با اسلام مطرح است، چرا که وي اعلام کرده بايد تمام موارد احکام شرع که با نرم هاي استاندارد بين المللي مغايرت دارد، تعطيل شود.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضاييه خاطرنشان کرد: به نظر چنين گزارشگر حقوق بشري، يک انسان غربي حق دارد مطابق روش خود زندگي کند، اما ما حق نداريم براساس مباني اسلامي زندگي کنيم در حاليکه اين حق مسلم ماست و ما بايد بتوانيم براساس ديانت خود زندگي کنيم.

لاريجاني به طرح بحث زنان در گزارش‌هاي احمد شهيد اشاره کرد و گفت: احمد شهيد در اين گزارش‌ها به رشد ميزان تحصيل زنان بعد از انقلاب اشاره کرده، اما اعلام داشته که قوانين اسلامي بين زن و مرد مساوات قائل نيست و اين قوانين مطابق با استانداردهاي جهاني نيست، در حاليکه ما قائل به يکسان بودن و ارزش کرامت انسان براساس اسلام هستيم.

وي ادامه داد: وي به قانون ارث، قصاص و ازدواج حمله کرده و ازدواج را امري لوث مي‌داند، در حاليکه ازدواج امر حقوقي ريشه‌داري با پايه‌هاي حقوقي است.

رئيس ستاد حقوق بشر در رابطه با بحث‌هاي همجنس بازها گفت: پاسخ ما در اين زمينه دقيق و روشن است، در نظام ما اين مسئله مرض بدي است و تشکيل تجمعات و تبليغ در مورد آن خلاف قانون است.

لاريجاني با اشاره به گزارش احمد شهيد در مورد کتک زدن افراد در ايران گفت: کتک زدن افراد کار درستي نيست و چنين فردي بايد تحت مراقبت‌هاي ويژه رواني قرار گيرد.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه به حقوق اقليت‌هاي مذهبي در ايران اشاره کرد و گفت: سياست‌هاي آمريکا و غرب در منطقه در چارچوب‌هاي مختلف به خصوص عليه ايران پيگيري مي‌شود؛ لذا آنها با طرح بحث قوميت ها و مذاهب سعي دارند پوشش و مجوزي براي اقدامات تروريستي خود داشته باشند.

وي ادامه داد: در قانون ايران اقليت مذهبي قانون خاصي دارد و همه اقليت‌ها نماينده و حقوق خود را دارند.

لاريجاني به ادعاي احمد شهيد در گزارش‌هاي اخير مبني بر اينکه بهائيان به عنوان جاسوس مورد اتهام قرار گرفته و دستگير مي‌شوند گفت: بهائيت اصلا اقليت نبوده، بلکه فرقه است و اين ادعاي آنها فقط پوششي براي اقدامات خودشان است.

وي گفت: خوشبختانه در ايران اقليت‌ها و مردم عاشق کشور خود هستند و براساس هويت ملي و ايراني خود عمل مي‌کنند و گزارش‌هاي بي‌اساس آنها هيچ پايه‌اي ندارد.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه اظهار داشت: غرب به اسم و با پرچم و برچسب حقوق بشر وسيع ترين حمايت‌ها را از تروريست‌ها انجام مي‌دهد، غرب که سالهاست ادعاي مبارزه با تروريست‌ها را دارد، اکنون پرده ها کنار رفته و معلوم شده که تروريست دستپخت خودشان است.

لاريجاني ادامه داد: آمريکا و ناتو با کمال وقاحت از تروريست‌هاي سوريه حمايت کرده و به اقدامات تروريستي در عراق دست مي‌زنند.

وي افزود: حقوق بشر به فضاحت اجرا مي‌شده، در حاليکه مي‌توانست معيار پيشرفت و کرامت انساني باشد، تبديل به ابزار حمايتي از تروريست‌ها شده است.

رئيس ستاد حقوق بشر در رابطه با بحث امنيت، اظهار داشت: وقتي ما در کشور کسي را به جرم اختلال عليه امنيت نظام دستگير مي‌کنيم، عليه ما گزارش تهيه مي‌کنند در حاليکه بعد از انفجارات نيويورک، آنها چندين قانون تصويب کردند تا بر مبناي آنها مي‌توانند هر فردي را با کمترين حساسيت دستگير و چهار سال زنداني کنند و حتي مي‌توانند با بدترين روش‌هاي غير متعارف آنها را شکنجه و بازجويي کنند و در زندگي خصوصي اين افراد دخالت کنند.

لاريجاني ادامه داد: ما در حفاظت از امنيت هيچ ترديد و شوخي نداريم و اين اولين درخواست ملت به حق مسلم آنهاست که در يک جامعه امن زندگي کنند؛ لذا ايران بهشت تروريست ها نيست، بهشت تروريست ها همان پاريس و لندن و نيويورک باشد.

وي با اشاره به گزارشات احمد شهيد در رابطه با بحث آزادي دين در ايران گفت: هدف آنها از کشاندن ملت ايران به سمت مسيحيت و عرفان هاي ساختگي، خارج ساختن ذهن آنها از دين است؛ لذا ما با اين موارد و ساختمان هاي زيرزميني و مدارس غير قانوني که ترويج اصولي غير ديني را هدف خود قرار داده اند، برخورد مي کنيم.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه اعلام کرد: ما براي حفاظت از امنيت کشور خود تعارف نداريم. چرا بايد حقوق بشر فداي اقدامات شيطاني غرب باشد؟ ما گول بازي اينها را نمي‌خوريم و در برابر تبليغات آنها محکم ايستاده و روئين تن هستيم.

لاريجاني ادامه داد: ملت ما ملت استواري است و توانمندي کشور ما را هيچ کشوري در خاورميانه در مقابله با توطئه‌هاي غرب ندارد؛ چرا که ما 35 سال است با اين توطئه ها مواجه ايم و در اين زمينه تجارب لازم را کسب کرده‌ايم.

وي در پاسخ به ادعاي احمد شهيد در رابطه با اعدام و برخورد با قاچاقچيان موادمخدر در کشور گفت: مقابله با موادمخدر و ترافيک آن در قانون ما هست و از ترانزيت آن از ايران به سمت غرب جلوگيري مي شود و ما در اين راه چندين شهيد داده‌ايم.

رئيس ستاد قوه قضائيه حقوق بشر گفت: در زمان رياست جمهوري آيت‌الله خامنه‌اي ما طرحي را مطرح کرديم بر اين عنوان که فقط با قاچاق آن در داخل مقابله کنيم و کاري به ترانزيت آن به غرب نداشته باشيم، اما امام اين طرح را رد کردند و فرمودند؛ اين شري براي بشريت است و ما اجازه اين ترانزيت را نخواهيم داشت.

لاريجاني گفت: اگر ما با قاچاق و ترانزيت موادمخدر به غرب کنار بياييم، 70 درصد اعدام در ايران کاهش خواهديافت و اينها آنقدر انصاف نداشتند که اين کار ما را در مبارزه با موادمخدر ناديده نگيرند.

رئيس ستاد حقوق بشر به ادعاهاي احمد شهيد در رابطه با جرم اعدام در ايران اشاره کرد وگفت: بله ما اعدام داريم که اين اعدام هم براساس حدود و تعزيرات و هم مصلحت انديشي است.

وي ادامه داد: خود آمريکا کشور خشني است، اما به قتل عام در کشورهاي ديگر مي‌پردازد، در اين کشور حتي زن و بچه‌ها را کتک مي‌زنند، و زنداني کردن افراد رايج است، در حاليکه در کشور ما بعضي از جرم‌ها با چندين ضربه شلاق انجام مي‌شود. غرب امروز با اسم محبت و حقوق بشر به خشن ترين تنفرها دامن‌زده و جدي‌ترين جنگ‌ها و تجاوزات بشري را انجام مي‌دهند و اين تابلوي آنها دروغ‌ترين تابلوهاست.

لاريجاني گفت: احمد شهيد به فيلتر شدن اينترنت در ايران اشاره کرده، در حاليکه ضريب نفوذ ايران در بين تمامي کشورهاي خاورميانه بالاتر است و تعداد کارشناسان اين حوزه قابل مقايسه با هيچ جايي نيست و خود آنها از توانمندي‌هاي ما نگرانند.

وي ادامه داد: غرب شبکه‌هاي پرس تي وي، العالم را بدون هيچ توجيه قانوني از روي ماهواره‌ها قطع کرده، اين چه آزادي اطلاعاتي است که از آن دم مي‌زنند و اين کارشان نشانگر اين است که چقدر شبکه هاي ايراني مشتري داشته است.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت: احمد شهيد در رابطه با تحريم‌هاي ايران حرف زده و از دولت ايران خواسته تا براي تامين مايحتاج مردم تلاش کند، در حاليکه يک جو انصاف نداشته تا بيان کند تحريم دارو عليه کشور ما چه توجيهي دارد؟

وي ادامه داد: وي در اين گزارش‌ها کمترين احترامي به ملت ما نگذاشته است، البته معلوم است که احمدشهيد از نوکران اجانب بوده و به خاطر پولي که از آنها دريافت مي‌کند، نمي‌تواند خلاف اين گزارش‌ها را بنويسد.

لاريجاني ادامه داد: در تمام اين گزارش درد آنها درد انتخابات بوده، چرا که انتخابات جايي است که ملت ايران مي‌تواند توطئه بزرگ دشمنان را پاسخ دهند.

رئيس ستاد حقوق بشر قوه قضائيه گفت: غرب تلاش کرد تا در فتنه 88 ماهيت دمکراسي نظام جمهوري اسلامي ايران را از بين ببرد و به جاي اينکه از افرادي که در برابر فتنه گران ايستاده و به دفاع از دمکراسي پرداخته اند حمايت کند، از مدافعان فتنه گران 88 است.

وي در پايان خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي ايران برپايه فکر اسلامي است و موثر ترين دمکراسي در خاورميانه است و اين امر باعث شده است که آنها با نام دفاع از حقوق بشر برعليه ما حمله کنند.

انتهاي پيام/













اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار