سفير آمريکا در پاکستان گفت آمريکا اشتباه شوروي سابق را در اواخر دهه هشتاد ميلادي مرتکب نخواهد شد و از افغانستان بيرون نخواهد آمد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري شين هوا ؛ ريچارد اولسون در سخناني در کنفرانس بررسي اوضاع افغانستان در دوره بعد از خروج نظاميان خارجي در دانشگاه ملي زبان هاي جديد گفت‌:بگذاريد اين مطلب را به صورت واضح بيان کنم، آمريکا افغانستان را ترک نخواهد کرد. شرايط حاکم بر تعاملات ممکن است تغيير کند ولي اصل تعهد هيچگاه تغيير نخواهد کرد.

نظاميان شوروي سابق در سال 1989 ميلادي بعد از اشغال ده ساله افغانستان مجبور شدند خاک اين کشور را ترک کنند. آمريکا نيز در سال 2001 ميلادي و بعد از حملات يازده سپتامبر در نيويورک و واشنگتن به افغانستان لشگرکشي کرد. 

سفير آمريکا در ادامه سخنان خود افزود‌:من بايد تشبيه نادرستي را که در سطحي گسترده صورت مي گيرد و ميان خروج نظاميان (ناتو از افغانستان در سال) 2014 و خروج نظاميان شوروي سابق از اين کشور در سال 1989 تشابهاتي قائل مي شود رد کنم. ما اشتباهات گذشته را به درستي تشخيص مي دهيم. امريکا رابطه خود را با منطقه قطع نخواهد کرد.

اين مقام ديپلماتيک آمريکا افزود همزمان با تغيير ماموريت آمريکا و افزايش توانايي و تجربه نيروهاي افغان، نظاميان خارجي فعاليت هاي خود را در زمينه ارائه آموزش و مشاوره به نيروهاي افغان ادامه خواهند داد و در کنار آنها در صورت لزوم به نبرد خواهند پرداخت. ريچارد  اولسون گفت براي کمک به روند صلح در افغانستان، پاکستان و آمريکا بايد بايکديگر همکاري کنند. وي تاکيد کرد‌:براي تامين امنيت افغانستان، پاکستان و کل منطقه، کمک کامل پاکستان به روند صلح تحت رهبري افغانستان ضرورت دارد.

وي افزود‌:نقش آمريکا پيشبرد اين روند از طريق حمايت از دفتري در قطر با هدف مذاکره ميان شوراي عالي صلح افغانستان با نمايندگان رسمي طالبان است. سفير آمريکا در پاکستان به اين بخش از صحبت هاي باراک اوباما رئيس جمهور آمريکا در سخنراني سالانه وي اشاره کرد که گفته بود‌:ما مشارکتي پايدار با افغانستان ايجاد خواهيم کرد تا اينکه اين کشور هيچگاه به منشاء حملات عليه آمريکا تبديل نشود.



برچسب ها: آمریکا ، افغانستان ، خروج
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار