آیدین آغداشلو از بزرگان عرصه هنر معتقد است، بزرگترین دستاورد برپایی نمایشگاه و حراج «تابلوهای کوچک» تشویق مردم به خرید اثر هنری است که هم هنرمندان جوان و هم خریداران از آن منتفع خواهند شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران وبه نقل از روابط عمومی گالری آریا، این هنرمند پیشکسوت که سال گذشته رکوردار بخش حراج اولین نمایشگاه «تابلوهاي كوچك» شد، در ارزیابی خود از برپايي این نمايشگاه در گالري آريا گفت: این نمایشگاه تاثير خوبی بر بازار هنر امروز ايران دارد. حقيقت این است که بازار هنر ايران به شكل هميشگي‌اش در جريان است که تا حدودي اشباع شده؛ در نتيجه بعضي اوقات به نظر مي‌رسد گالري‌داران فعال نمي‌توانند فقط به خريداران هميشگي تكيه كنند و یافتن راه‌های جدید در اقتصاد هنر، همیشه توانسته به پویایی هنر کمک کند.
وی افزود: از زاویای مختلفی می‌شود به نمایشگاه «تابلوهای کوچک» نگاه کرد، اول اینکه در يك گالري با فضاي محدود اگر اندازه آثار كوچك باشد، تعداد بيشتري اثر عرضه مي‌شود. مزيت دومي كه وجود دارد، اين است كه به هر حال اندازه و ابعاد در قيمت آثار هميشه تاثير دارد؛ حتي در مورد هنرمندي كه خيلي شناخته شده و معروف است. مثلاطراحي‌ها و كارهاي ساده‌تر و كوچك‌تر پيكاسو قيمت‌شان كمتر است. اين يكي از ملاك‌هايي است كه همچنان براي تعيين قيمت اثر هنري وجود دارد. غير از اينها، تعيين ابعاد اثر باعث مي‌شود اگر به قيمت پايين‌تري فروش رود، توهين آميز به نظر نيايد و حس بهتري به هنرمند منتقل شود. در چنين حالتي هنرمندان جوان فكر نمي‌كنند كه قيمت كارشان پايين است، ضمن اينكه گالري‌داران دليل موجهي براي تعيين قيمت آثار دارند.
آغداشلو ادامه داد: سومين نكته اين است كه اگر ابعاد آثار كوچك باشد و قيمت‌ها ارزان تر، خريدار بيشتري براي آنها پيدا خواهد شد. شايد كساني باشند كه دوست دارند آثار هنرمندان شناخته شده را بخرند، و ممكن است براي خيلي از افراد قيمت‌ آثار این افراد بالا باشد، اما اگر بروند و ببينند كه در يك گالري قيمت پايه هنرمند مورد نظرشان با كار جواني كه تازه از دانشگاه فارغ‌التحصيل شده برابر است، تشويق مي‌شوند كه بيشتر به دنبال خريد آثار هنري بروند.
این ستاره هنر کشورهمچنین پیشنهاد داد: فكر مي‌كنم كه نه فقط نقاشي‌هاي كوچك بلكه گالري‌داران مي‌توانند از آثار ساده‌تر و كم كارتر در ابعاد بزرگ به تعداد زياد و قيمت كمتر عرضه كنند و راهی جدید در اقتصاد هنر بیایند. باید راهي پيدا شود تا كساني كه به صورت عادي در بازار هنر حضور ندارند و به طور حرفه‌اي دنبال خريد آثار هنري و سرمايه‌گذاري در اين بازار نيستند، با ذوق و علاقه به خريد آثار ترغيب شوند. به این ترتیب مسئله پيدا كردن جايگاه آثار هنري در خانه‌هاي عامه مردم به مقدار زيادي حل مي‌شود.
این نقاش پیشکسوت درباره  حضور هنرمندان حرفه‌ای و باسابقه در چنين نمايشگاه‌هايي، گفت : اولین تاثیر حضور هنرمندان شناخته شده تاثيري است که در ارتباط عامه مردم با هنر به وجود می‌آورد.  البته معتقدم  همه طيف‌ها باید آثارشان را در این نمایشگاه‌ها عرضه كنند. معتقدم برپایی نمايشگاه «تابلوهای کوچک» خيلي به نفع عامه مردم است، چون سطح سليقه هنري عامه مردم ما به دليل بالابودن قيمت آثار هنری پايين مانده و بايد از يك جايي شروع كرد تا این تغییر را ایجاد کرد.   
 لازم به یادآوری است، دومین نمایشگاه و حراج «تابلوهای کوچک» با آثار 325 هنرمند از  روز جمعه 4 اسفندماه در گالری آریا برپاشده و تاکنون بیش از 250 اثر این نمایشگاه به فروش رسیده است.
این  نمایشگاه با هدف جمع‌آوری مجموعه آثاری که ارزش هنری آنها را اندازه اثر تعیین نمی‌کند، در قالب نقاشی، طراحی، چاپ دستی و تصویرسازی برپا شد و آثار هنرمندانی پیشکسوت و باسابقه‌ای چون کامبیز درم‌بخش، محمد ابراهیم جعفری، پریوش گنجی، گیزلا وارگاسینایی، سیروس آقاخانی، هوشنگ هاتفی، شاهو بابایی، علیرضا سعاتمند و.... تا هنرمندان جوانی که تاکنون نمایشگاهی نداشته‌اند، را در معرض دید علاقمندان قرار داده است.
در حال حاضر علیرضا سعادتمند، کامبیز درم‌بخش و رضا هدایت در صدر آمار فروش بخش نمایشگاهی ایستاده‌اند. همچنین در بخش حراج نیز آثار محمد ابراهیم جعفری و علیرضا سعادتمند با بیشترین استقبال مواجه شده‌اند.
آثار دومین نمایشگاه و حراج «تابلوهای کوچک» بین 100 تا 250 هزار تومان قیمت ثابت دارند و هر اثری که به فروش می‌رسد، اثری دیگری جایگزین آن می‌شود. در بخش حراج نیز یک دیوار گالری به آثار این بخش اختصاص یافته و تا 20 اسفند ادامه خواهد داشت. شیوه حراج نیز بدین صورت است که بر اساس قیمت پایه 200 هزار تومان، هر لیبلی که بر روی اثر بخورد به معنای این است که 50 هزار تومان به قیمت کار افزوده خواهد شد. به این صورت قیمت نهایی و خریدار نهایی نیز در پایان نمایشگاه در روز 20 اسفند ماه مشخص می‌شود.
نمایشگاه "تابلوهای کوچک" تا 20 اسفندماه در گالری آریا واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از سه راه بهشتی، کوی زرین، شماره 10 میزبان علاقمندان است./ي2

برچسب ها: حراج ، آغداشلو ، تابلو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار