نمایشگاه بازخوانی خط نگاره ها بستری برای مشاهده تحولات نقاشی- خط ایران است.

آیدین آغداشلو هنرمند برجسته نقاشی کشورمان و ازجمله کارشناسان هنری ایران در گفتگو با خبرنگار حوزه تجسمی باشگاه خبرنگاران درباره نمایشگاه بازخوانی خط نگاره ها گفت: نمایشگاه بازخوانی خط نگاره ها که در ‌آن آثاری از هنرمندانی چون رضا مافی دیده می شود را می توان یکی از جامع ترین نمایشگاه های نقاشی- خط دانست.
وی اظهار داشت: در این نمایشگاه می توان شاهد نیم قرن نقاشی-خط ایران با تحولات فراوانی بود.
این هنرمند شهیر نقاشی کشورمان گفت: هنر نقاشی خط در ایران قدمت طولانی دارد و البته با‌ آثاری که در نمایشگاه وسیعی چون بازخوانی خط نگاره ها ارائه شده می توان به قدمت آن و بخشی از تغییراتی که در طول زمان در شیوه ها صورت گرفته را دید.
وی گفت: نمایشگاه خط نگاره ها می تواند بستری برای علاقمندان به دیدن شیوه های مختلف و تصور کردن خطوط متفاوت در زمینه این هنر باشد.

* نقاشی- خط هنری مستقل در هنر های تجسمی

نصراله افجه ای از دیگر هنرمندان برجسته نقاشی- خط ایران که از جمله اساتید برجسته این هنر ایرانی است نیز درباره نقاشی – خط گفت: خوشنویسی هنری متعالی بر اساس قواعد از پیش تعیین شده کتبی است که با مهارت یافتن خوشنویسی یا به عبارتی خطوط به جامعه معرفی می شود.
وی اظهار داشت: اما در نقاشی - خط شیوه ای کاملا متفاوت وجود دارد در حقیقت هنرمندی که در زمینه نقاشی- خط فعالیت می کند اگر گرافیست باشد بر اساس یافته های گرافیکی خود به خلق اثری ویژه می پردازد و اگر خوشنویس باشد در مقام هنرمند نقاشی –خط اثری را خلق می کند.
افجه ای تصریح کرد: هنر نقاشی- خط هنری مستقل است درحقیقت به دلیل تزئینی آن با خوشنویسی، ‌تایپوگرافی نمی توان آن را زیر مجموعه ای از دیگر هنرها دانست.
وی درادامه گفت: نقاشی- خط را باید زبان بین الملل چرا که تحت تاثیر مکاتب مختلف مدرن و همچنین کلاسیک عمل می کند بنابراین هنرمندی که به شیوه ی نقاشی- خط به خلق اثر می پردازد باید به گونه ای عمل کند که زبان تقویم گویایی در اثرش باشد چرا که به این ترتیب می توان اثر نقاشی- خط وی را زبان بین المللی خواند.

افجه ای گفت: بازخوانی خط نگاره ها، تا 25 بهمن در نگارخانه پردیس ملت ادامه دارد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار