اين ستاره 450 سال نوري از زمين فاصله دارد و در اطراف اين ستاره آب به اندازه هزاران اقيانوس وجود دارد.

براساس گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از بخش علم و تکنولوژي خبرگزاري ANSA ايتاليا، مقدار زيادي آب،در اطراف ستاره جوان  DG وجود دارد.

براساس اين گزارش ، اين مقدار آب که برابر با اندازه هزاران اقيانوس زمين است، تشکيل سيستم سياره اي در اطراف ستاره جوان DG تاو را داده است.

کشف وجود اين آب به شکل بخار را يک گروه بين المللي که توسط تريبون ليندا ايتاليا، در دانشگاه گرونوبل و مرتبط با انستيتو ملي فرانسه براي اخترفيزيک (INAF) رهبري و هدايت مي شود.

گزارش اين پژوهش، که در موسسه ملي فيزيک نجومي انجام شده در مجله اخترفيزيک منتشر شده است.

مقدار بخار آب مشاهده شده، معادل صدها يا هزاران اقيانوس زمين است.

اين کشف پيامدهاي مهم در مورد منشاء آب در زمين دارد.

 مقدار آب موجود در ديسک DG تاو در واقع در يک منطقه بيروني قرار گرفته است.

قطعا اين سناريو که سياره ما در زمان شکل گيري به طور کامل خشک بوده و در حدود 4 ميليارد سال پيش آب توسط بمباران سيارک ها و ستاره هاي دنباله دار به حومه هاي منظومه شمسي رسيده است.

با استفاده از تلسکوپ فضايي هرشل آژانس فضايي اروپا (ESA)، محققان خطوط اصلي انتشار بخار قابل مشاهده در طول موج مادون قرمز دور را مشاهده و نمي توان از زمين به دليل جذب اتمسفر آنها را مشاهده کرد.

 ستاره DG تاو، واقع در صورت فلکي ثور و در حدود 450 سال نوري دور از ما ، داراي چند ميليون سال سن است و توسط يک ديسک از گرد و غبار احاطه شده که مي توانند سيارات، سيارک ها و ستاره هاي دنباله دار را تشکيل دهند.

به گفته محققان، بسياري از آبهاي موجود در سيستم هاي سياره اي در شکل گيري شبيه به آن چيزي که در مناطق بيروني ديسک، در آن درجه حرارت بسيار پايين، در حدود 100 درجه زير صفر است، هستند.

تحت اين شرايط، آب بر روي سطح دانه هاي گرد و غبار در ديسک يخ زده و پوشش آنها را با توريهاي يخ ضخيم احاطه مي کند و ساخت آن را براي مشاهده نامرئي مي کند.

 ليندا پاديو مي گويد :  "با اين حال تابش پر انرژي ساطع شده از ستاره مي تواند يخ را ذوب و به انتشار بخار آب بپردازد." /ح














برچسب ها: اقیانوس ، ستاره ، سال نوری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.