بخشنامه نظارت بر اجرای نظام نامه مربوط به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق اقلیت های دینی توسط معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور صادر شد.

به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، بخشنامه نظارت بر اجرای نظام نامه مربوط به دفاتر ثبت ازدواج و طلاق اقلیت های دینی توسط معاون رئیس قوه قضاییه و رئیس سازمان ثبت اسناد واملاک کشور صادر شد.متن اين بخشنامه بدین شرح است:

ادارات کل ثبت اسناد و املاک استانها
 
با توجه به اينکه مطابق اصول دوازدهم و سيزدهم قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران پيروان مذاهب اسلامي غير شيعه و نيز اقليت‌هاي ديني زرتشتي، کليمي و مسيحي در احوال شخصيه تابع آيين و احکام مذهب و دين خود هستند ،‌در اجراي تبصره 4 ماده 2 نظام نامه مربوط به انتخاب سران دفاتر ازدواج و طلاق و نقل و انتقال آنها افراد واجد صلاحيت به سردفتري ازدواج و طلاق مختص پيروان دين يا مذهب خود منصوب مي‌شوند . لذا مؤکداً متذکر مي‌شود :
 
1- سران دفاتر ازدواج و طلاق اهل تسنن و اقليت‌هاي ديني ، به منظور ثبت وقايع مربوط به هم‌کيشان خود انتخاب و منصوب شده و اين مهم در ابلاغ آنها نيز درج شده است. لذا با توجه به محدود بودن اذن آنها ، صرفاً مجاز به ثبت وقايع مربوط به اهل مذهب يا دين خود هستند و نبايد در امر ثبت ازدواج و طلاق ساير افراد مداخله کنند .
 
2- ادارات کل ثبت اسناد و املاک استانها به سران دفاتر ازدواج و طلاق غير شيعه (اعم از مسلمانان اهل سنت و اقليت‌هاي  ديني) تکليف کنند در طرح تابلو و سربرگ دفتر و کاربرد عناوين خود، عبارت صريح و روشني که اختصاص دفتر ايشان به مذهب يا اقليت خاص را گواهي دهد درج کنند .

3- عدم رعايت حدود اذن در تنظيم اسناد مربوط به ازدواج و طلاق و نيز عدم اجراي تکليف مقرر در بند 2 جهت رسيدگي انتظامي به اداره کل امور اسناد و سردفتران گزارش شود .

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار