مسئول كميته تخصصي تنظيم بازار محصولات پتروشيمي گفت: بازار داخلي و نيز صادرات محصولات پتروشيمي پس از تشكيل اين كميته وضعيت مناسبي پيدا كرده است و استفاده از سامانه بهين‌ياب براي ثبت نام، بررسي و معرفي واحدهاي توليدي متقاضي خريد از طريق اين سامانه به بورس كالا و شفافيت ايجاد شده در تقاضا و عرضه در اين زمنيه موثر بوده است.

به گزارش سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران، "شاتا" علي‌اصغر رمزي افزود: روش اين كميته در صادرات محصولات پتروشيمي به اين گونه است كه در صورت عرضه محصولات به بورس كالا و عدم خريد آن محصول در دو عرضه متوالي توسط خريداران داخلي (واحدهاي توليدي) اطلاعات مربوط به آن محصول از طريق بورس كالا به كميته تخصصي منعكس مي‌شود و كميته نسبت به بررسي و تائيديه لازم براي صادرات آن محصول به ميزان مشخص اقدام مي كند
مدير كل امور اقتصادي وزارت صنعت ، معدن و تجارت گفت: در طول چند ماه گذشته اين كميته 48 تقاضاي صادرات را به ميزان 773 هزارو 200 تن بررسي و مصوب كرده است.
مسئول كميته تخصصي تنظيم بازار محصولات پتروشيمي گفت: براساس تصميمات متخذه در كميته تخصصي صرفاً واحدهاي توليدكننده محصولات (مواد) پتروشيمي مجاز به صادرات محصولات خود (مازاد بر نياز داخلي) مي باشند.
رمزي توضيح داد: گوياترين شاخص براي بيان عملكرد كميته تخصصي، وضعيت قيمت و عرضه محصولات پتروشيمي است به طوري كه  متوسط قيمتهاي مواد پليمري در مهر ماه حدود 5700 تومان در هر كيلو در بازار آزاد به حدود 4000 تومان كاهش يافته است و متوسط قيمتهاي مواد پليمري در مهر ماه در بورس كالا از حدود 4600 تومان به 4000 تومان در هر كيلو كاهش يافته است .
وي ادامه داد: اين در حالي است  اختلاف قيمت بازار آزاد و بورس كالا بطور متوسط از حدود 1800 تومان در هر كيلو به حدود 200 تومان در هر هر كيلو كاهش يافته است. كاهش قيمتها در بازار آزاد حدود 24% و در بورس حدود 15% بوده است.
مدير كل امور اقتصادي وزارت صنعت ، معدن و تجارت در خصوص ميزان عرضه محصولات پتروشيمي در بورس كالا در مهر ماه سال جاري اضافه كرد : در مهر ماه جاري حدود 84 هزار تن مواد پتروشيمي عرضه مي‌شد پس از تشكيل كميته تخصصي و تصميمات متخذه و همراهي همه اعضاء، عرضه به بورس كالا افزايش قابل توجه يافت در آذر ماه به 199 هزار تن رسيد كه با افزايش عرضه شاهد كاهش قيمت و شاهد كاهش اعتراض واحدهاي پائين‌دستي كه مواد اوليه آنها مواد پتروشيمي مي‌باشد هستيم.
به گفته رمزي در حال حاضر و در چند ماه اخير پس از تشكيل كميته تخصصي شاهد ثبات قيمت و عرضه مناسب در بورس كالا هستيم .
مسئول كميته تخصصي تنظيم بازار محصولات پتروشيمي تصريح كرد :  با توجه به تاكيد قوانين كشوربر صادرات با ارزش افزوده بيشتر و جلوگيري از خام فروشي و با توجه به اشتغال قابل توجه در صنايع پائين‌دستي پتروشيمي و سرمايه‌گذاريهاي صورت گرفته هم در صنعت پتروشيمي و هم در صنايع پائين‌دستي، كميته تخصصي هيچگونه محدوديتي براي صادرات محصولات پتروشيمي مازاد بر نياز داخلي ندارد .
به بيان وي  در كميته تخصصي سعي شده است تا برنامه صادرات سال 92 محصولات پتروشيمي را مشخص و با دقت بيشتري براي صادرات محصولات پتروشيمي مساعدت نمايد و بررسي درخواستهاي صادرات و صدور تائيديه لازم براي آنها در اولويت كار كميته تخصصي قرار دارد.
مدير كل امور اقتصادي وزارت صنعت ، معدن و تجارت تشكيل كميته تخصصي تنظيم بازار محصولات پتروشيمي را براي بررسي و رفع مشكل ايجاد شده در بازار محصولات پتروشيمي دانست و افزود : طي چندين جلسه مشترك بين دستگاه‌هاي ذيربط "كميته تخصصي محصولات پتروشيمي" به عنوان زير مجموعه كارگروه كنترل بازار با عضويت نمايندگان وزارت صنعت، معدن وتجارت، شركت ملي صنايع پتروشيمي، شركت بورس كالا، سازمان حمايت از مصرف‌كنندگان و توليدكنندگان، انجمن كارفرمايان صنعت پتروشيمي، نماينده‌اي از صنايع پائين دستي و اتحاديه صنفي ذيربط تشكيل گرديد و اين كميته مسئوليت بررسي و رفع مشكلات مرتبط با تامين، عرضه، مصرف، قيمت و تنظيم بازار محصولات پتروشيمي را برعهده دارد.
مدير كل امور اقتصادي وزارت صنعت، معدن و تجارت اظهار كرد : به دليل مشكلات فراواني كه در مهر ماه سال جاري و در ابتداي تشكيل كميته تخصصي وجود داشت براي بررسي سريعتر و رفع مشكلات در دو ماه اول هر هفته اين كميته 3 جلسه برگزار نمود و در ماه‌هاي بعد با كاهش مشكلات تعداد جلسات در هر هفته به 2 جلسه و در حال حاضر جلسات به صورت هفتگي برقرار مي‌باشد و در مجموع تا كنون 33 جلسه برقرار شده و حدود 170 موضوع مطرح و مصوب شده است./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار