وزير سابق امور خارجه کشورمان گفت: تامين هزينه‌هاي انتخاباتي‌ام از سوي افرادي است که احساس هم‌فکري و همدلي با من مي‌کنند و هر کس آماده باشد بلاشرط و بلاعوض کمک بکند من استقبال مي‌کنم چرا که من محل درآمدي براي هزينه کردن در انتخابات ندارم.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب باشگاه خبرنگاران منوچهر متکي با حضور در دانشگاه تربيت دبير شهيد رجائي تهران درباره برخي از مواضع انتخاباتي خود به ايراد سخنراني پرداخته و به سوالات دانشجويان پاسخ گفت.

متکي با بيان اينكه متفاوت بودن انتخاب شوندگان در انتخابات گوياي اين است که مردم نتيجه انتخابات را تعيين مي‌کنند نه دولت‌هاي وقت، گفت: همانطور که پس از دولت هاشمی دولت خاتمی روی کار آمد در انتخابات 84 نیز فردی رئیس‌جمهور شد که دولتمردان وقت علاقه‌ای به روی کار آمدنش نداشتند.

وزير سابق امور خارجه با اشاره به اين که در دوران رياست جمهوري بني‌صدر شاهد اوج حرکت عليه ساختارهاي انقلاب بوديم گفت: از همان دوره دغدغه‌اي پيش آمد که چگونه از جايگاه رياست جمهوري کل نظام به چالش کشيده مي شود.

وي با بيان اينكه در سال 1360 عدم کفایت بنی‌صدر اعلام شد که در واقع این رخداد عجیب در فاصله‌ای کوتاهی پس از انقلاب اتفاق افتاد،‌ اظهار داشت: از این رو این دغدغه وجود دارد که چه کار کنیم تا دوباره این اتفاقات تکرار نشود.

وی با بیان اینکه سال‌های پس از انقلاب را می‌توان به دو دوره 16 ساله تقسیم کرد، اظهار داشت: ما در 16 سال اول یعنی از سال 60 تا 76 سه رئیس‌جمهور داشتیم که رجایی، مقام معظم رهبری و هاشمی رؤسای جمهور بدون رقیب بودند تا اینکه در سال دوم دولت هاشمی اولین‌ چالش‌ها ایجاد شد.

متکی با اشاره به انتخابات سال 76 و شکل گرفتن یک رقابت جدی در انتخاب رئیس‌جمهور تصریح کرد: در سال 76 دغدغه‌های متفاوت مردم منجر به روی کار آمدن خاتمی شد که در 4سال پس از آن نیز ریاست‌جمهوری وی تکرار شد.

نایب‌رئیس جبهه پیروان تصريح کرد: معتقدم انتخابات 22 خرداد 92 نيز رقابتي خواهد بود و از حالا نمي توان گفت در انتخابات چه فضايي شکل خواهد گرفت.

وی در پاسخ به سؤال یکی از دانشجویان مبنی بر این که اگر شما رئیس‌جمهور شوید آیا وزیر خارجه خود را در سفر خارجی عزل خواهید کرد یا خیر؟ گفت: خیر.

متکی ادامه داد: فعلاً در بحثی که برای آن معذوریت شخصی دارم یعنی سنگال صحبتی را مطرح نمی‌کنم تا انشاالله پس از اینکه آقای احمدی‌نژاد نیز یک شهروند عادی شد ماجرای سفر سنگال را که بسیار شنیدنی است مطرح خواهم کرد.

وي در پاسخ به سوال يکي از دانشجويان مبني بر اين که نحوه اجراي عدالت در نظر شما چگونه است پاسخ داد: در مسائل اقتصادي عدالت به معناي توضيع عادلانه امکانات، ثروت و توليد در کشور است. در مسير اجراي عدالت بايد هم به اقشار آسيب‌پذير و هم کساني که در عرصه توليد کشور نقش دارند توجه شود.

متکي تاکيد کرد: بايد ثروت و نه فقر را عادلانه توزيع کنيم؛ توليد ناموس اقتصاد و فصل لاينفک هر کشور است. در برنامه درست اقتصادي قشر متوسط جامعه بايد فراگير شود.

اين کانديداي يازدهمين انتخابات رياست جمهوري در مورد "حاميان" خود در انتخابات گفت: تصميم من تشکيلاتي نبوده است و با رصد شرايط و جوانب به اين تصميم رسيده‌ام؛ بنابراين هر کس بلاشرط از من حمايت کند من هم استقبال مي‌کنم.

وزير سابق امور خارجه درباره اين که در انتخابات آينده ائتلاف تشکيل مي‌دهد گفت: مهم نيست که از بين 5 نفر يک نفر انتخاب شود بلکه مهم اين است که اين تصميم براساس ساز و کار اجتماعي بر روش‌هاي درست انجام گيرد تا به نتيجه برسد.

وي در مقايسه دولت‌هاي خاتمي و احمدي‌نژاد گفت: در دوره خاتمي سياست تنش‌زدايي با پذيرفتن حق هسته‌اي در نظر گرفته شد اما اين حق از سوي غرب پذيرفته نشد؛ همچنين دولت خاتمي در حوزه جذب نخبگان، جوانان و دانشجويان و توسعه سياسي عملکرد مثبتي داشته است.

متکی با بیان اینکه "اقداماتی در دولت نهم و دهم صورت پذیرفته که در تاریخ بعد از انقلاب بی‌سابقه بود"، اظهار کرد: با این وجود دولت آقای احمدی‌نژاد در سخن گفتن باید دقت بیشتری می‌کرد و چارچوب دیپلماتیک‌ را رعایت می‌کرد.

این عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه با بیان اینکه "دولت احمدی‌نژاد در اجرای هدفمندی یارانه‌ها شهامت داشت"، تصریح کرد: در بحث یارانه‌ها نقدهایی به این دولت وارد است و شاخصه‌های اقتصادی در دوره احمدی‌نژاد از دوران خاتمی و بخشی از دوره هاشمی نگران‌کننده‌تر است.

وی همچنین در نقد دولت احمدی‌نژاد ابراز عقیده کرد: هنجارشکنی از موارد مهمی بود که در دولت دهم شکل گرفت.

متکی همچنین در برابر پرسشی در مورد برنامه‌هایش در دولت يازدهم برای تضمین شغل دانشجویان پاسخ داد: توسعه دانشگاه‌ها در کشور با تولید شغل انطباق ندارد. مشکل اساسی امروزه در بین مردم بحث تورم و اشتغال است و ما بیشترین توجه خود را در جلسات بر همین بحث‌ها قرار داده‌ایم و در قالب برنامه‌ها بیان می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که "چرا در دوره سفارت خود از ترکیه اخراج شدید؟" گفت: من از ترکیه اخراج نشدم. در آن دوره در رابطه با جریان منافقین عده‌ای سعی داشتند که رابطه ایران و ترکیه را مخدوش کنند اما این جریان به خوبی مدیریت شد. من در آن دوره به ایران آمدم و در رابطه با این مسائل به مسئولان پاسخ دادم و تا پایان دوره خود در ترکیه به عنوان سفیر باقی ماندم.

اين کانديداي احتمالي انتخابات رياست جمهوري در پاسخ به سوال يکي از دانشجويان که چرا در زمان وزارت امور خارجه‌تان جواب سلام خانم کلينتون را نداديد گفت: من جواب دادم اما وي جواب مرا نشنيد و بلافاصله در حضور رسانه ها اعلام کرد متکي جواب سلام مرا را نداده است؛ من هم مصاحبه کردم و گفتم در سنت اسلام جواب سلام واجب است من جواب دادم اما خانم کلينتون نشنيده است.

متکي درباره مذاکره با آمريکا اظهار داشت: در صورتي که آمريکايي‌ها در قول و فعل اثبات کنند به دنبال مذاکره با ايران هستند و شرايط و زمينه‌هاي مذاکره فراهم شود به نظرم مي‌شود با امريکا مذاکره کرد؛ مقام معظم رهبري هم فرمودند در صورتي كه شرايط و زمينه‌ها فراهم مذاكره منعي ندارد.

وي ادامه داد: اما نكته اينجاست كه هيچ گاه آمريکا در موضوع مذاكرات قول و عملش يکسان نبوده است و هر روز که اعلام کرده مي‌خواهيم با ايران مذاکره کنيم خبر دومش در همان روز اين بوده است که کنگره طرح جديدي عليه جمهوري اسلامي ايران ارائه داده است. در مناظره اوباما و رامني هر دو کانديدا طوري برخورد کرده‌اند که ايران به آخر خط رسيده است؛‌ بنابراين در چنين فضايي رفتن به سوي مذاکره فايده‌اي براي کشور نخواهد داشت.

متکي در پاسخ به سوال دانشجويي ديگري درباره اموال و دارايي‌هايش، گفت: من در دوران مسئوليتم در دولت جمهوري اسلامي اموالمان را به قوه قضاييه گزارش داديم. سال 53 استخدام آموزش و پرورش شدم و بعد از انقلاب همچنان معلم بودم تا اين که به عنوان نماينده در مجلس شوراي اسلامي انتخاب شدم. در اين 34 سال حقوق کارمندي دريافت کرده‌ام و هيچ گاه ملاک و زمين دار نبوده‌ام اکنون نيز که از دولت بيرون آمده ام با حقوق بازنشستگي زندگي مي‌کنم.

وي درباره شغل همسرش گفت: همسرم دکتر داروساز و داراي درآمد است.

متکي در اين باره افزود: در طول 34 سال گذشته در هيچ کار اقتصادي شخصي به جهت باورهاي شخصي‌‍‌ام وارد نشده‌ام ، البته اين به معناي مخالفت با کار اقتصادي نيست بلکه قويا حامي توليد و ثروت در کشور هستم.

وزير سابق امور خارجه درباره مذاکرات اخير گروه 1+5 با جمهوري اسلامي ايران اظهار داشت: در آلماتي مذاکرات بدون حاشيه‌اي برگزار شد و طرفين ارزيابي مثبتي از اين مذاکرات داشتند البته توافقات اين مذاکرات به صورت دقيق اعلام نشد. اما به نظر مي‌رسد که براي رسيدن به يک نقطه تفاهم که هم منافع جمهوري اسلامي ايران و هم رضايت طرف غربي تامين شود در اين مذاکرات اقداماتي انجام شده است.

اين نامزد يازدهمين انتخابات رياست جمهوري درباره چگونه تامين هزينه‌هاي انتخاباتي‌اش گفت: با شعار چگونه در انتخابات مي‌توان با هزينه کم پيروز شد،‌ در عرصه حاضر شدم، اما پس از ورود به اين عرصه متوجه شدم که کمترين هزينه هم بسيار قابل توجه است.

متکي گفت: تامين هزينه‌هاي انتخاباتي‌ام از سوي افرادي است که احساس هم‌فکري و همدلي با من مي‌کنند و هر کس آماده باشد بلاشرط و بلاعوض کمک بکند من استقبال مي‌کنم چرا که من محل درآمدي براي هزينه کردن در انتخابات ندارم.

انتهاي پيام/


برچسب ها: احزاب ، متکی ، انتخابات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار