با توجه به میزان نزولات جوی و جاری شدن رودخانه های پرآب، كشاورزی یكی از مهم ترین اركان اقتصادی به ویژه در شرق استان چهارمحال و بختیاری محسوب می شود.

به گزارش گروه استا ن هاي باشگاه خبرنگاران ، صنایع استان چهارمحال و بختیاری به دو دسته ماشینی و دستی تقسیم می شوند. صنایع ماشینی استان چهرمحال و بختیاری بیش تر درشهرهای شهركرد، بروجن و فارسان استقرار یافته‎اند.از مهم ترین كارخانه های صنعتی استان چهارمحال و بختیاری می توان به كارخانه قند شهركرد، كارخانه ریسنده گی بروجن و صنایع شیرو لبنی شهركرد اشاره کرد
در استان چهارمحال و بختیاری تولید صنایع دستی بسیار رایج بوده و در میان عشایر بختیاری رونق به سزایی دارد. از صنایع دستی مهم استان می توان به قالی بافی، قفل سازی و انواع بافته های خانگی نظیر كلاه نمدی، عبا، نمد، گهواره (ته ده) و كوبه دراشاره كرد كه تولید آن ها به طور عمده برای مصارف خانوار عشایری و روستایی صورت می گیرد. 
 
در اين گزارش آمده است :  از میان محصولات سالانه این استان غلات از اهمیت قابل توجهی برخوردار است، به طوری كه بیش ترین درصد از كل سطح زیر كشت محصولات سالانه به غلات اختصاص داده شده است. بعد از غلات، نباتات علوفه‎ای درصد بیش ترین میزان سطح زیر كشت محصولات سالانه را به خود اختصاص داده اند. 
 بنا براين گزارش :جامعه عشایری تحت تأثیر شدید اقتصاد دام داری بوده از كوچ به عنوان تحرك اجتماعی و اقتصادی استفاده می كند. در سال های اخیر تعداد كوچ كننده گان عشایر آرام آرام كاهش می‎یابد. قشلاق ایل بختیاری در شمال شرقی استان خوزستان و در منطقه كوهستانی شهرستان های دزفول، شوشتر، مسجد سلیمان، هفتگل، بهبهان و ایذه قراردارد.
 
براساس اين گزارش :  محدوده قشلاق ایل بختیاری از طرف غرب به رودخانه دز، از طرف شرق به حد فاصل بین شهرستان های بهبهان و ایذه و از طرف جنوب به منطقه كوهستانی و دشت خوزستان محدود می شود.
 
گفتني است : منطقه ییلاقی عشایر بختیاری محدوده های شهرستان های فارسان، بروجن و قسمت هایی از شهرستان لردگان، شهرستان فریدن در استان اصفهان و قسمت هایی از شهرستان الیگودرز در استان لرستان را دربرمی گیرد. هم چنین علاوه بر رمه های كوچنده، پرورش انواع دام، رایج ترین فعالیت عشایر و مردم روستاهای استان چهار محال و بختیاری است.
برچسب ها: رودخانه ، نزولات ، کشاورزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.