بقعه خواجه اباصلت عبدالسلام هروی فرزند صالح معروف به اباصلت عاشق ولایت و اهل بیت پیامبر اسلام (ص) به ویژه حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) بود تا جایی که افتخار خدمتگزاری آن حضرت را به دست آورد و محرم اسرار آن امام همام شد.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد وی در مدینه متولد و بزرگ شد و برای به دست آوردن احادیث و سخنان گهربار اهل ‏بیت (ع) مسافرتهای بسیار به بغداد، حجاز، کوفه، یمن، خراسان و نیشابور داشت.

او در زمان خویش در علم حدیث شهره روزگار بود و از مراکز علمی آن روز نظیر شام، حجاز، یمن و عراق و جاهای دیگر بهره برده و با مشایخ آن زمان ارتباط برقرار کرده بود.


هنگام ورود حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به نیشابور، اباصلت نیز در این شهر حضور داشت و هنگامی که امام حدیث معروف سلسله الذهب را در آن شهر قرائت کردند از جمله ادبایی بود که حدیث را نوشت و پس از آن بارها در بین مردم روایت کرد.

خواجه اباصلت پس از حرکت امام رضا (ع) به همراه ایشان از نیشابور خارج شد و به توس و مرو رفت.

وی در همه مجالس و محافل همراه و یار نزدیک امام هشتم شیعیان بود و حضور پررنگی در مناظرات و احتجاجات آن حضرت با روسای ادیان، متکلمان و دانشمندان داشت.

اباصلت پس از شهادت جانسوز حضرت امام رضا (ع) دوباره به نیشابور بازگشت و رویه آن امام همام را ادامه داد، به مناظرات و مباحث علمی مشغول و راوی احدایث آن حضرت شد.

وی 33 سال پس از شهادت حضرت امام رضا (ع) در سال 236 هجری قمری در نیشابور پس از یک عمر تلاش در مسیر اهل بیت پیامبر اسلام (ص) دار فانی را وداع گفت.

آرامگاه ایشان در فاصله 10 کیلومتری مشهد و در کنار جاده مشهد – فریمان واقع شده که از سوی جنوب غربی به جاده اصلی مشهد – فریمان نزدیک شده است.

مسوول اجرایی بقعه متبرکه خواجه اباصلت گفت: مساحت تقریبی این بقعه متبرکه که از بقاع مشهور و زائرپذیر خراسان رضوی به شمار می رود، یک هکتار است و حرم خواجه اباصلت در وسط این بقعه با مساحت تقریبی هزار مترمربع قرار دارد.

ˈغلامرضا گلزارˈ افزود: جمعیت زائران این بقعه به غیر از ایام نوروز به طور متوسط روزانه بیش از هفت هزار نفر و در طول سال بیش از سه میلیون نفر است که از استانهای مختلف و حتی خارج از کشور مانند عراق، کویت، بحرین، پاکستان و هند به زیارت خواجه اباصلت می شتابند.

وی اظهارداشت: در ایام نوروز روزانه 15 تا 20 هزار نفر به بقعه متبرکه خواجه اباصلت آمده و آرمگاه وی را زیارت می کنند.

او گفت: در این بقعه همه امکانات رفاهی و خدماتی برای حضور زائران مهیا شده و مهمانان نوروزی نیز اوقات خوشی را در این مکان خواهند گذراند.

 

برچسب ها: راوی ، حدیث ، میزبان ، زائران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.