آنچه در ابتدای فصل بهار، سلامت بسیاری از افراد را درگیر خود می كند، شیوع حساسیت های فصلی در جامعه است

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

مسوول بیماری های واگیر مركز بهداشت استان كرمانشاه گفت: در ابتدای فصل بهار به دلیل همزمانی با گرده افشانی گل ها و بارندگی ها و ورود این گرده ها به مجاری تنفسی، واكنش هایی مانند عطسه، آبریزش از بینی و چشم ها، خارش گوش و مجاری تنفسی و در برخی اوقات سرفه در افراد ایجاد می شود.

دكتر ' حسین بیگلری ' بهترین راهكار درمانی برای پیشگیری از بروز حساسیت های فصلی را برقراری تماس كمتر با مواد آلرژی زا، دود سیگار، شوینده های شیمیایی و عطر و ادكلن های دارای بوی تند عنوان و تصریح كرد: در صورت بروز علائم ذكر شده، مراجعه به پزشك ضروریست.

وی تاكید كرد: ابتلا به این علائم در دراز مدت سبب تشدید علائم حساسیت زا و زمینه ساز ابتلای فرد به بیماری آسم می شود.

بیگلری همچنین با اشاره به این نكته مهم كه مصرف خودسرانه داروهایی مانند دگزامتازون و بتامتازون در درمان حساسیت های فصلی اقدامی كاملا اشتباه است كه در بین عموم رواج یافته، افزود: استفاده از این داروها باعث می شود فرد در معرض بیماری هایی مانند پوكی استخوان و افزایش فشار خون قرار گیرد.

این پزشك كرمانشاهی استفاده از اسپری های موضعی و اسپری های ضد حاسیت داخل بینی موجود در داروخانه ها را از جمله راهكارهای درمان ابتلا به حساسیت های فصلی در افراد خواند و گفت: در صورت صلاحدید پزشك، استفاده از آنتی هیستامین های خوراكی نیز تجویز می شود.

وی' افزود: مبتلایان به بیماری های تنفسی مزمن مانند بیماران مبتلا به آسم و بروشیت مزمن هنگامی كه در معرض هوای آلوده و مواد آلرژی زا قرار می گیرند، بیماری تنفسی آنها تشدید می شود.

وی گفت: این تشدید علائم از تنگی نفس، سرفه و خلط تا دیگر علائم حاد متغیر است و نیاز به پزشك در این حالت ضروریست.

بیگلری ادامه داد: كودكان زیر 12 سال نیز به دلیل بیشتر بودن دفعات تنفسی در مقایسه با دیگر گروه های سنی و جذب بیشتر آلودگی هوا ، باید مراقبت بیشتری در این زمینه داشته باشند.

وی گفت: همچنین بیماران قبلی چون فشار اكسیژن هوایی كه استنشاق می كنند كم و میزان دفعات تنفسی آنها بیش از سایرین است، احتمال واكنش ریه آنها به هوای آلوده و وارد شدن فشار به قلب آنها بیش از دیگران است.

وی گفت: مبتلایان به بیماری های زمینه ای مزمن مانند دیابتی ها نیز به دلیل ضعف سیستم ایمنی، بیش از سایرین در معرض ابتلا به عفونت های تنفسی قرار دارند.

وی خاطرنشان كرد: در سال های اخیر به دلیل همزمان شدن بروز حساسیت های فصلی و شیوع پدیده گرد و غبار، تعداد بیماران مراجعه كننده تنفسی به مراكز درمانی افزایش یافته است/س
برچسب ها: بهار ، حساسیت ، فصلی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.