روستاي زوارم از شمال به روستاهاي شيرآباد و ورقي، از جنوب به روستاهاي مشهدطرقي و قرينانلو و شخري، از شرق به روستاي بزآباد و از غرب به روستاهاي قزل حصار و باداملق محدود مي‌شود؛ اين روستا با آب و هواي معتدل کوهستاني، قدمتي 700 ساله دارد و در گذشته مرکز خان‌نشين منطقه بوده است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد،

در منطقه ييلاقي زوارم که در طول 25 کيلومتر از ابتداي دره زوارم تا کوه‏هاي تخت ميرزا و شخري امتداد دارد، چشمه‏سارها، آبشارها، حوضچه‏هاي سنگي، کوه‏هاي سر به فلک کشيده، باغ‏هاي ميوه، رودخانه پر آب، مراتع غني و انواع گياهان دارويي و خوراکي به چشم مي‌خورد.

رودخانه زوارم از کوه‏هاي جهان ارغيان موسوم به تخت ميرزا سرچشمه مي‏گيرد و در مسير خود از مزارع و باغ‏هاي روستاهاي زوارم، شيرآباد، ورقي، عبدآباد و توده مي‌گذرد و به رودخانه اترک مي‏پيوندد؛ سواحل اين رودخانه اتراق‏گاه‏هاي مناسبي براي گردشگران است.

«اوچ دوشي» از مکان‏هاي تفرجگاهي روستا است که 3 چشمه‏ جوشان دارد؛ اين چشمه‏ها، از دامنه کوه به طرف دره سرازير مي‏شوند. يخدان نيز در گذشته به عنوان سنگر مورد استفاده قرار مي‏گرفت که چشمه‏اي به همين نام به آب معدني يخدان معروف است، روبروي چشمه يخدان، چشمه کوچک ديگري به نام دامچي جريان دارد.

منطقه «شخري» با انواع درختان و باغ‏هاي بزرگ گردو و ميوه‏هاي ديگر از مناطق ييلاقي روستا است، براي دسترسي به اين منطقه بايد از دره‏ها و گذرگاه‏هاي صعب‏العبور پرآب و سرسبز به طول 15 کيلومتر گذشت.

پوشش گياهي غني با انواع گياهان دارويي و خوراکي مانند کاسني، گون، کماي، زيره، پونه، درمنه ترکي، پوپک، ساري گل، کاکوتي، گزنه، ترخ، چريش، سيب کوهي و زردآلوي کوهي از ديگر جاذبه‏هاي طبيعي اطراف اين روستا است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.