گزارش اداره بدهی ملی وزارت خزانه‌داری آمریکا نشان می‌دهد کل بدهی دولت آمریکا بیش از 16تریلیون و 687 میلیارد دلار است.



به گزارش  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه کیهان، هفته نامه ویکلی استاندارد در گزارشی اعلام کرد: باراک اوباما از ژانویه 2009 که به ریاست جمهوری رسید تا به امروز 6 هزار میلیارد دلار بر بدهی های آمریکا افزوده است. اداره بدهی ملی وزارت خزانه داری آمریکا بی سروصدا گزارش روزانه ای درباره بدهی این کشور منتشر کرد که نشان می دهد کل بدهی دولت آمریکا به 16تریلیون و 687 میلیارد دلار بالغ می شود.

در بیست ژانویه 2009 که اوباما به ریاست جمهوری رسید، بدهی آمریکا 10 تریلیون و 626 میلیارد دلار بود و جدیدترین گزارش منتشر شده افزایش بیش از شش تریلیون دلاری را نشان می دهد. انتظار می رود بدهی آمریکا امسال تقریبا یک تریلیون دلار دیگر افزایش یابد. ویکلی استاندارد نوشت: دفتر مدیریت بودجه آمریکا پیش بینی می کند بدهی ملی آمریکا با ادامه روند صعودی امسال بیش از 800 میلیارد دلار افزایش خواهد یافت. این رقم در سال های بعد بین 500 تا 800 میلیارد دلار خواهد بود.

در پایان گزارش هفته نامه آمریکایی آمده است: این بزرگترین افزایش بدهی ملی طی دوره تصدی هر یک از روسای جمهور آمریکا است. طی 8 سال ریاست جمهوری جرج بوش 4900 میلیارد دلار بر بدهی های آمریکا افزوده شد.

همزمان خبرگزاری فرانسه در گزارشی اعلام کرد: با عنایت بر آغاز صرفه جویی اتوماتیک 85 میلیارد دلاری از جمع گذشته، انتظار می رود فشار عمده این صرفه جویی در بودجه بر دوش وزارت دفاع آمریکا سنگینی کند. در واقع پنتاگون باید بیش از نیمی از صرفه جویی های بودجه ای یعنی حدود 46میلیارد دلار را به تنهایی تحمل کند.

از سوی دیگر پایگاه خبری موسسه «تامین امنیت آمریکا و تقویت اسرائیل» (جنیسا) به بررسی آثار مخرب کاهش بودجه دفاعی آمریکا در داخل و خارج این کشور پرداخت. در گزارش موسسه صهیونیستی جنیسا که در تل آویو مستقر است، می خوانیم: قرار است کاهش اجبار 46میلیارد دلاری بودجه دفاعی آمریکا هرچه سریع تر عملی شود. اجرای این قانون تاثیر مخربی بر عملیات نظامی جاری آمریکا خواهد گذاشت زیرا همانگونه که از قانون کنترل بودجه سال 2011 برمی آید این میزان کسر بودجه شامل یک کاهش بی سابقه 487 میلیارد دلاری بودجه دفاعی کشور می گردد که باید طی 10سال آینده عملیاتی شود.

«لئون پانه تا» وزیر دفاع تازه برکنار شده با توصیف طرح کاهش بودجه با عنوان «رویکرد ساطور گوشت» می گوید: کاهش پانصد میلیارد دلاری بودجه دفاعی طی ده سال آینده نه تنها آمریکا را از تاب و توان می اندازد بلکه آن را تا سطح یک قدرت درجه دوم جهانی نزول درجه می دهد.

تحلیلگر جنیسا می نویسد: این کاهش بودجه ایجاد شکاف در منابع و توانایی نظامی آمریکا را در پی خواهد داشت و بعد از اجرای این قانون در باقیمانده سال مالی جاری، تعداد 800 هزار نیروی کار وزارت دفاع و خدمات دفاع شهری این کشور را با یک کاهش فوری 20درصدی در درآمد روبرو خواهد ساخت.

از سوی دیگر رسانه های رژیم صهیونیستی از ایجاد مشکلات در کمک مالی 500 میلیون دلاری آمریکا به اسرائیل خبر می دهند.

کاهش اجباری کل بودجه آمریکا به میزان 9 درصد، که از روز جمعه اجرایی شد موجب کاهش 13درصدی از بودجه بخش دفاعی آمریکا و 8درصدی از بسته کمک های خارجی آمریکا به اسرائیل در سال 2013 می شود.

روزنامه «هاآرتص» نوشت ممکن بود اسرائیل در مرحله نخست با خطر از دست رفتن 175 میلیون دلار از کمک های سالیانه روبرو شود.

آمریکا سالانه سه میلیارد دلار کمک نظامی و امنیتی در اختیار اسرائیل گذاشته است که بخشی از آن به پیشبرد سیستم های موشک ضد موشک اختصاص دارد؛ هفته گذشته اسرائیل مدل پیشرفته تر موشک «ختص-3» («پیکان-3») را با موفقیت آزمایش کرد.

به نوشته هاآرتص، با وجود وضعیت اقتصادی آمریکا، اسرائیل خواهان آن است که در ادامه سال 2013 رقمی بالغ بر 269 میلیون دلار دیگر از آمریکا برای ادامه پروژه «ختص» دریافت کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار