روستاي حاجي عبدالوهاب(معروف به ايوب) در فاصله100 كيلومتري شمال شهرستان بجنورد(مرکز استان) قرار گرفته است.

 

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران بجنورد، در شمال اين روستا چشمه طبيعي آب گرمي قرار دارد که به چشمه ايوب پيغمبر مشهور است. بطور کلي چشمه هايي که آب گرم يا آب داغ را به سطح زمين مي آورند،چشمه هاي آب گرم يا آب داغ ناميده مي شوند و معمولا" چشمه اي را به عنوان چشمه آب گرم به حساب مي آورند که دماي آ ب آن ،حدود 5 تا 6 درجه سانتيگراد از ميانگين دماي محيط بيشتر باشد .

دماي آب اين چشمه نيز طبق بررسيهاي کارشناسي صورت گرفته توسط دفتر مطالعات پايه آب استان در حدود 36 درجه سانتيگراد و دبي آب آن 5/9 ليتر بر ثانيه است.وجود اين چشمه آب گرم و مشهور شدن آن به لحاظ خواص شفا بخشي موجب گشته تا همه ساله پذيراي تعداد کثيري از علاقه مندان از نقاط مختلف کشور باشد که اغلب بصورت خانوادگي به اين مکان مسافرت نموده و از اين آب استفاده مي کنند.

همچنين اين چشمه نزد اهالي روستاي ايوب و روستاهاي اطراف از اهميت خاصي برخوردار بوده و هر روز پذيراي ايشان مي باشد.

ویژگی منحصر بفرد چشمه آبگرم و خواص درمانی آن سبب شده که به منظور رفع بیماریهای پوستی مورد استفاده قرار بگیرد . این چشمه در روزهای تعطیل پذیرای گردشگران است که جهت استفاده از آب گوگردی و بهره وری از خواص طبی آن به روستای ایوب سفر میکنند . این چشمه بعنوان منطقه نمونه استانی انتخاب گردیده است .

آب گرم ایوب که در فاصله 7 کیلومتری مرکز دهستان واقع شده است تنها آب گرم طبیعی موجود در خراسان شمالی است که از دیر باز زائران و مسافرانی را از دور و نزدیک به سمت خود می‌کشانده است ، این آب گرم روی تپه‌ای به ارتفاع 300 متر از سطح دره گیفان واقع شده است ، اکثرا معتقدند که حضرت ایوب(ع) برای علاج بیماری برص خود در این مکان عصایش را بر زمین کوبیده و آبی گرم از زمین بیرون زده تا آن حضرت خود را از لوث کرمهای موجود در بدنش پاک کند .

از آب گرم ایوب برای ترموتراپی(گرما درمانی) و معالجه بیماریهای پوستی استفاده می شود.

چشمه آب گرم ايوب،تشکيل شده است از مجموعه اي از چشمه ها که از دل زمين جوشيده و به سطح مي آيد.دماي آب در حدود 36 درجه سانتيگراد مي باشد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.