مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور گفت: در کشور ما واکسیناسیون هپاتیت B یکی از مؤثرترین اقدامات انجام شده در کنترل این بیماری و کاهش بروز آن محسوب می گردد و شیوع بیماری نیز در ایران رو به کاهش است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد دکتر محمد آذینی با بیان این مطلب افزود: هپاتیت‌های منتقله از راه خون از جمله بیماری‌هایی هستند که سهم قابل ‌توجهی از مرگ و میر، ناتوانی، بار اقتصادی، اجتماعی و روانی را به خود اختصاص داده است.

وی بیان داشت: هپاتیت یک بیماری شایع است که به دو نوع حاد و مزمن تقسیم می‌شود و در اثر انواع ویروس‌ها، داروها، الکل، جایگزینی بافت چربی و ... در کبد ایجاد می‌شود.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور عنوان کرد: هپاتیت‌های ویروسی در اثر آلودگی با ویروس‌های هپاتیت G-E-C-B-A و همچنین ویروس‌های EBV و CMVسرخک و سرخچه و ... ایجاد می‌شوند.
آذینی ادامه داد: اهمیت هپاتیت B شیوع زیاد این بیماری و همچنین عوارض مهم کبدی و خارج کبدی آن که انجام واکسیناسیون علیه هپاتیت B توانسته است بروز این بیماری را در دنیا کاهش دهد که کنترل آن سهم زیادی از سرانه سلامت کشورها را به خود اختصاص می‌دهد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر 75 درصد مردم دنیا در مناطق با شیوع بالای هپاتیت B زندگی می‌کنند و در هر سال حدود یک میلیون نفر به ‌علت عوارض حاد عفونت هپاتیت B و همچنین عوارض مزمن آن مانند سیروز و سرطان کبد فوت می‌کنند.

مدیرگروه مبارزه با بیماری‌های دانشکده علوم پزشکی نیشابور خاطرنشان کرد: رویکرد پیشگیرانه و کاهش خطر در جمعیت‌های در معرض خطر مهمترین راهکار کنترل این بیماری است.

آذینی یادآور شد: برنامه‌ریزی به‌منظور شناسایی ناقلان هپاتیت، انجام آزمایش هپاتیت B در مادران باردار و اقدام به‌موقع در پیشگیری از آلودگی نوزاد مادرآلوده، بررسی موارد تماس با سوزن آلوده و ... از مواردی است که می‌تواند در کنار افزایش سطح آگاهی، تغییر نگرش و رفتارهای نادرست به مهار این بیماری منجر شود

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.