در حالی که اجرای استاندارد ایربگ از ابتدای سال 92، اجباری می شود، برخی خودروسازان از وجود مشکل تامین ایربگ خبر داده و نصب 2 ایربگ بر روی محصولات خود را از ابتدای سال آینده امکان پذیر نمی دانند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، در حالي كه سازمان ملي استاندارد، از سال گذشته  نصب 2 ايربگ بر روي تمام محصولات توليد داخل را جزو استاندارد اجباري اعلام كرده بود و به دليل آماده نبودن گروه خودروسازي سايپا در تامين ايربگ، اجراي اين استاندارد در 2 نوبت به تعويق افتاد.
بر اساس اين گزارش، با وجود اتمام مهلت قانوني تعيين شده برای رعایت این استاندارد ،در ابتداي مهرماه سال جاري، گروه سايپا براي توليد پرايد بدون ايربگ تا پايان امسال از سازمان استاندارد مجوز گرفت.
اما در حاليكه گفته مي شد تنها محصولي كه در تامين ايربگ و جاسازي آن مشكل دارد پرايد است ، شركت پارس خودرو نيز طی چند ماه گذشته، تقاضاي توليد تندر 90 تنها با يك ايربگ را ارائه داد و دلیل آن را بروز مشکلاتی در تامین ایربگ عنوان کرده و خواستار استفاده از مهلت قانونی برای نصب 2 ایربگ بر روی این محصول  شده است.
حال با نزدیک شدن به پایان این مهلت قانونی، زمزمه هایی مبنی بر عدم امکان رعایت این استاندارد به دلیل برخی محدودیت های بین المللی شنیده می شود و اینطور که پیداست ،مشتریان نباید انتظار داشته باشند که از ابتدای سال آینده نیز تمامی خودروها مجهز به 2 ایربگ شوند.
در همین ارتباط ،معتمد معاون مدیر عامل ایران خودرو در تولید تندر 90 تصریح کرد: طبق مصوبه سازمان استاندارد تا پایان سال امکان تولید خودرو تندر 90 تک ایربگ وجود دارد، اما با توجه به مشکل پیش آمده برای تامین ایربگ سمت شاگرد راننده، پیش بینی می شود که این مشکل در نیمه دوم سال 92 رفع شود.
وی ادامه داد: مدتی پیش شرکت تامین کننده ایربگ سمت شاگرد برای خودرو تندر 90 در تامین این قطعه از طریق شرکت رنو با مشکل مواجه شد که در حال حاضر نیز به دنبال جایگزینی برای این شرکت می باشد.
معتمد تصریح کرد: ایربگ چون یک سیستم ایمنی است، نمی توان به راحتی جایگزین آن را انتخاب کرد، چرا که خودرو حتما باید تمام تست های تصادف و ایمنی را بگذراند که این موضوع، امری بسیار زمان بر است.
وی گفت: این موضوع به حدود یک سال زمان نیاز دارد و قرار است تا نیمه دوم اسل آینده منبع جایگزین معرفی شود.
معتمد ادامه داد: با اقدامات انجام شده در جایگزینی منبع دوم پیش بینی می شود از آذر ماه سال آینده بتوان تست محصول شرکت جایگزین را آغاز کرد.
وی اظهار داشت: امیدواریم روی نمونه مشابه به نتیجه برسیم تا دوباره بتوانیم تولید خودرو با ایربگ سمت شاگرد را از سر بگیریم.
معتمد با بیان این که، برای گرفتن زمان مجدد برای ادامه تولید تندر 90 با یک ایربگ با سازمان استاندارد و پلیس راهور ناجا در حال مذاکره هستیم افزود: تاکنون موفق به اخذ زمان بیشتر از آنان نشده ایم.
البته فریدون بلغاری مدیر کل نظارت براجرای استاندارد سازمان استاندارد در این خصوص تاکید کرد: مجوز دولت برای تولید خودروهای بدون ایربگ یا با یک ایربگ اواخر اسفند به اتمام می رسد و از ابتدای فروردین 92خودروهای تولیدی بدون ایربگ شماره گذاری نخواهند شد .
وی ادامه داد:  بنابراین به مصرف کنندگانی که خودروی خود را از فروردین 91 به بعد تحویل می گیرند توصیه می شود تا نسبت به خرید خودروهایی که در آن نصب ایربگ قید نشده است، خریداری نکنند.
بلغاری تصریح کرد: به تولید کنندگان نیز توصیه می شود تمامی تولیدات خود را مجهز به دو ایربگ کنند در غیر اینصورت خودروهای تولیدی بدون ایربگ از ابتدای فروردین 92 شماره گذاری نخواهند شد./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار