گپی با بهنام صفوی از عشق من باش تا جشنواره فجر

چند سالی است که بهنام صفوی به عنوان یک خواننده جوان با دو آلبوم موفق «عشق من باش» و «آرامش» توانسته خود را به عنوان یک پدیده در موسیقی ایران مطرح کند و در میان اجراهای کنسرت موسیقی پاپ یکی از موفق‌ترین اجراها را به خود اختصاص داده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  باید پذیرفت که موسیقی پاپ جزء جدانشدنی از موسیقی ماست و طرفداران بسیاری دارد که اکثر آنها جوان هستند و در فضای شاد و باطراوت به سمت این نوع موسیقی کشانده شده‌اند. اما با وجود این خوانندگان بسیاری پا به عرصه بازار موسیقی پاپ می‌گذارند که نشان از آینده‌ای روشن در صدای آنهاست.



با وجود این چند سالی است که بهنام صفوی به عنوان یک خواننده جوان با دو آلبوم موفق «عشق من باش» و «آرامش» توانسته خود را به عنوان یک پدیده در موسیقی ما مطرح کند و انصافا در میان اجراهای کنسرت موسیقی پاپ شاید موفق‌ترین اجراها را به خود اختصاص داده و طرفداران بسیاری را مشتاق صدای خود کرده است. حالا این خواننده موفق در گفت‌وگو با خورشید از فضای موسیقی پاپ و اجراهایش می‌گوی
موسیقی پاپ در کشور ما تحت تأثیر دو موضوع آلبوم و کنسرت است و کمتر به جوانب دیگر توجه می‌شود آیا این به کیفیت اجراها لطمه وارد نمی‌کند؟

کاملا درست است، امروزه توجه به بخش شنیداری کنسرت‌ها از سوی خوانندگان باعث شده مسائل کارگردانی که مستلزم هزینه‌های بسیار بالا و صرف وقت و زحمت است توجه کمتری شود. برگزاری یک کنسرت خوب و تأثیرگذار مستلزم هزینه‌های مادی کارگردانی است که دو سه برابر هزینه اجرای موسیقی تمام می‌شود اما متأسفانه در کشورما خیلی کم به آن توجه می‌شود.

 همین مسئله وظیفه و بار را بر دوش جشنواره‌هایی مانند  موسیقی فجر زیادتر می‌کند تا این جشنواره‌ها به دلیل بودجه دولتی بستر مناسبی را آماده می‌کند از لحاظ کیفی و کارگردانی کیفیت اجراها بالا برود. مشکل دیگر که گروه‌ها با آن درگیر هستند کمبود وقت برای سانچک است که این از وقت کم آنها در کنسرت‌هاست که متأسفانه آن هم از نبود برنامه‌ریزی درست است.

به عنوان مثال زمانی که ما در سالن برج میلاد در ساعت 6 اجرا داریم تا ساعت 3 در آن برنامه اجرا می‌شود و نیم ساعت مانده به کنسرت‌ها می‌گویند گروه‌ها سانچک کنند. خود سانچک 3 ساعت زمان می‌خواهد و مشکلاتی از این قبیل. ما شاهد آن هستیم که با عشق و علاقه بچه‌ها کنسرت‌ها اجرا می‌شود اما باید قبول کنیم که سازوکاری برای اجرای کنسرت در کشور ما وجود ندارد.

به جرأت می‌‌توان گفت که در چند سال گذشته و جشنواره موسیقی فجر اجراهای بهنام صفوی یک سر و گردن بالاتر از هنرمندان پاپ دیگر است. دلیلش در چیست؟

همواره گروه ما و خود من به حاشیه توجه نداریم و کار خود را انجام می‌دهیم و بیشتر انرژی را صرف راضی کردن مخاطب می‌کنیم و خدا را شکر من فکر می‌کنم این اتفاق هم رخ می‌دهد و در سالن‌ها فضای پرشوری به وجود می‌آید.

بحثی که امروز متأسفانه در موسیقی پاپ وجود دارد کشاندن و جمع‌آوری طرفداران، بیشتر از بالا بردن کیفیت موسیقی مدنظر است و ما شاهد آن هستیم که هرچه هنرمندان رو به جلو می‌روند از لحاظ کیفیتی افت می‌کنند نظر شما چیست؟

موسیقی پاپ باید یک موسیقی مردمی باشد اما به چه قیمتی، به قیمتی که ما خیلی سطحی به موسیقی نگاه کنیم؟! این کاملا اشتباه است. باید گفت این مسئله نیازمند یک سیاست دوگانه و ظریف است که ما بتوانیم قشر جوان را جذب کنیم و در کنار آن کیفیت هم حفظ شود در این جذب طرفدار،خواننده نباید کیفیت را رها کند و تمام فکر خود را معطوف کشاندن طرفدار به سالن‌ها و خرید آلبوم کند، این اشتباه است.

من فکر می‌کنم در کارهای خودم این بحث را لحاظ می‌کنم چون هرچه کیفیت کار بالاتر برود مخاطب و طرفدار بدون تلاش ما جذب می‌شود. خود من از لحاظ فنی حداقل سعی می‌کنم سر مخاطبین و طرفداران را کلاه نگذارم و کار خوب و استاندارد به آنها تحویل دهم.

 چند روزی از برگزاری جشنواره موسیقی فجر می‌گذرد. فضای برگزاری آن را چگونه ارزیابی کردید آیا به اندازه نام خود موفق بود؟

باید گفت جشنواره موسیقی فجر بستر مناسبی برای ارائه آثار هنری خوانندگان و یک کار فرهنگی خوب محسوب می‌شود. خود من از اجرای کنسرت در جشنواره‌های موسیقی فجر در سال‌های آینده استقبال می‌کنم کمااینکه من دو دوره گذشته نیز اجرا داشتم و مسئله مالی برایم مطرح نبود و در بند این صحبت‌ها که بودجه هست یا نیست، نیستم، اما به دلیل زمان کم همه خوانندگان و موسیقیدان‌ها نمی‌توانند در آن اجرا داشته باشند.

این جشنواره نقاط ضعف هم داشت که بیشتر از نقاط قوت به چشم می‌آید. من فکر می‌کنم از لحاظ نظم باید توجه بیشتری به آن می‌شد این در حالی است که همواره تمرکز اصلی برگزارکنندگان جشنواره فجر به فیلم است که جای گلایه دارد. در جشنواره موسیقی بازخوردی که میان مردم و در نتیجه‌گیری جشنواره موسیقی می‌بینیم از جشنواره فیلم بیشتر است.

 از جشنواره موسیقی فجر صحبت به میان آمد اگر اجراهای موسیقی پاپ از فضای کنسرت‌ها خارج شود و آن را وارد فضای رقابتی کنیم فکر می‌کنید پیشرفتی در آن رخ می‌دهد؟

بله حتما، موسیقی پاپ در بخش جنبی جشنواره است من فکر می‌کنم که اگر این بخش اضافه شود طرفداران خاص خود را پیدا می‌کند و استعدادها بهتر جای رشد دارند. این در حالی است که یک خواننده به دلیل کسب مقام اول یا دوم تعداد طرفداران آن کم و زیاد می‌شود اما در آینده همان خواننده و موسیقیدان شاهد روند رو به جلو خواهد بود. این استعدادیابی در فضای رقابتی باعث می‌‌شود که هنرمندان با تلاش بیشتر کیفیت اجرا‌ها را بالاتر ببرند.

 در آخر از آلبوم جدیدتان بگویید آیا سعی شده که کارتان متفاوت‌تر از قبل باشد؟

تمام سعی من بر آن است، سال آینده آلبوم من که وارد فضای موسیقی کشور شود متفاوت‌تر باشد و حالا مرحله تنظیمات و انتخاب ترانه‌ها به اتمام رسیده. اما باور کنید که این آلبوم یک سر و گردن بالاتر از آلبوم آرامش است و خیلی انتخاب‌هایم را دقیق‌تر کرده‌ام و خط کاری و امضای من به نوعی حفظ شده است. این مسئله با یک نوآوری خاص مدنظر است و امیدوارم موردپسند مخاطبان قرار گیرد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار