ابلاغ نرخ جديد ديه سال 92، بخشنامه جديد رئيس قوه قضاييه در مورد بازداشتگاه‌هاي انتظامي،‌ آخرين وضعيت پرداخت ديه دانش آموزان آسيب ديده شين آباد، اعلام نتايج نهايي آزمون قضا، برگزاري دادگاه كهريزك، تفهيم اتهام به سعيد مرتضوي به عنوان معاونت در قتل، سفر رئيس قوه قضاييه به استان گلستان و .....مهمترين رويدادهاي خبري گروه قضايي باشگاه خبرنگاران را طي هفته گذشته رقم زدند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضائي باشگاه خبرنگاران، طي هفته‌اي كه گذشت قوه قضاييه با رويدادهاي مختلف در صدر خبرها قرار گرفت،‌ ابلاغ نرخ جديد ديه سال 92، بخشنامه جديد رئيس قوه قضاييه در مورد بازداشتگاه‌هاي انتظامي،‌ آخرين وضعيت پرداخت ديه دانش آموزان آسيب ديده شين آباد، اعلام نتايج نهايي آزمون قضا، برگزاري دادگاه كهريزك، تفهيم اتهام به سعيد مرتضوي به عنوان معاونت در قتل، سفر رئيس قوه قضاييه به استان گلستان و .....مهمترين رويدادهاي خبري گروه قضايي باشگاه خبرنگاران را رقم زدند.

**نرخ جديد ديه براي سال 92 اعلام و از طريق روزنامه رسمي كشور ابلاغ آن صورت گرفت و در كنار آن خبرنگاران قضايي باشگاه خبرنگاران موارد اختصاص گرفتن ديه به افراد را هم بررسي كردند.

نرخ جدید دیه ابلاغ شد

نرخ دیه کامله در ماه‌های غیرحرام از ابتدای سال 1392 با انتشار در روزنامه رسمی ابلاغ شد.

متن ابلاغ به شرح ذيل است:

جناب آقای جاسبی

مدیرعامل محترم روزنامه رسمی کشور

احتراماً به پیوست تعیین نرخ دیه کامله در ماههای غیرحرام توسط ریاست محترم قوه قضائیه که طی شماره 100/46737/9000 مورخ 5/12/1391 ابلاغ گردیده است و از ابتدای سال 1392 لازم‌الاجراء می‌باشد جهت درج در روزنامه رسمی ارسال می‌گردد.

موارد پرداخت ديه از جانب دولت

"عباس اسدي" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران در رابطه با موضوع ديه و فرآيند آن اظهار داشت: پرداخت دیه در قانون مجازات اسلامي بر عهده فرد مقصر بوده و اگر وی فوت شده از ماترک وی پرداخت می‌شود.

اين وكيل دادگستري مواردی كه پرداخت دیه کشته‌شدگان را بر عهده حکومت جمهوری اسلامی ایران است را تشريح و گفت: زمانیکه شخص یا اشخاصی در اثر ازدحام جمعيت کشته يا زخمی شوند یا جسد مقتولی در خیابان و  اماکن عمومی پیدا شود  و نتوان این قتل را به کسی نسبت داد، دیه از بیت المال پرداخت می شود و تفاوتي در اينكه مرگ متوفی بر اثر قتل عمد يا غير عمد بوده وجود ندارد.

اسدي پرداخت ديه از جانب دولت را اينگونه بيان كرد: اگر قاتل پس از مرگش شناسایی شود، قصاص به دیه تبدیل شده که باید از اموال به‌جا مانده از وی پرداخت شود و اگر مالی نداشته باشد از اموال نزدیک‌ترین خویشاوندان وی و اگر خویشاوندی نداشت یا آنها استطاعت پرداخت آن را نداشتند(اعسار آنها ثابت شد) حکومت پرداخت آن را به دولت واگذار می‌كند.
                            
**اما يكي از مهمترين رويدادهاي هفته گذشته برگزاري دادگاه جنجالي رسيدگي به اتهامات سه قاضي معلق كهريزك بود كه اين دادگاه علي رغم اين كه بايد به صورت علني برگزار مي‌شد، براساس راي مراجع قضايي و به استناد ماده 188 آيين دادرسي كيفري اين دادگاه به صورت غير علني و بدون حضور خبرنگاران برگزار شد، طي اين دادگاه فقط شكايت شاكيان مطرح و كيفرخواست قرائت شد و متهمان از خود دفاعي ارائه نكردند.


پايان اولين جلسه دادگاه غيرعلني كهريزك/ فيلم دادگاه در اختيار سخنگوي قوه قضاييه قرار مي‌گيرد
نماينده دادستان گفت: كيفرخواست متهمان پرونده كهريزك خوانده و شكايت شاكيان مطرح شد ولي دفاع صورت نگرفت.

**اين دادگاه با حضور 4 قاضی مستشار در مجتمع امام خمینی(ره) دادگستری تهران برگزارمي‌شود.

**خانواده‌هاي روح‌الاميني، اميري فر و كامراني به عنوان شاكيان پرونده كهريزك وارد دادگاه شدند و مرتضوي كه به همراه هياتي به دادگاه آمده بود كه به جز وي به فرد ديگري اجازه ورود داده نشد.

**سعيد مرتضوي، حسن زارع دهنوي و حيدري فر هم به عنوان متهمان پرونده كهريزك در جايگاه قرار گرفتند.

**حسين زاده نماينده روابط عمومي دادگستري تهران در جمع خبرنگاران گفت: طبق بند سه ماده 188 آيين دادرسي كيفري هيات قضايي تصميم گرفت دادگاه غير علني برگزار شود.

وي افزود: خبرنگاران اجازه ندارند پوشش رسانه‌اي و خبري اين دادگاه  را دنبال كنند.

**نماينده روابط عمومي دادگستري خاطرنشان كرد: فيلم دادگاه در اختيار سخنگوي قوه قضاييه قرار مي گيرد و حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي جزييات را در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد داد.

تفهيم اتهام معاونت در قتل به سعيد مرتضوي


با شروع دادگاه كيفر خواست سه متهم پرونده كهريزك توسط نماينده دادستان قرائت شد.


در كيفرخواست سعيد مرتضوي معاونت در قتل مطرح و به وي تفهيم اتهام شد.


نماينده دادستان گفت: با وجود قرائت كيفرخواست متهمان پرونده كهريزك و طرح شكايت شاكيان، دفاعي از جانب متهمان صورت نگرفت.

دفتر سخنگوي قوه قضاييه اعلام كرد
20 اسفند جلسه بعدي دادگاه پرونده کهریزک

دفتر سخنگوی قوه قضائیه: جلسه‌ بعدی دادگاه متهمان پرونده موسوم به کهریزک روز یکشنبه بیستم اسفند امسال برگزار می‌شود.
به گزارش حوزه حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، دفتر سخنگوی قوه قضائیه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: صبح امروز(8 اسفندماه) نخستین جلسه دادگاه متهمان پرونده موسوم به کهریزک در وقت مقرر در شعبه‌ 76 کیفری استان تهران به ریاست قاضی مدیر خراسانی و مستشاران، با حضور نماینده‌ دادستان تهران و شکات و متهمان و وکلای مدافع آن‌ها تشکیل شد.

در این جلسه پس از قرائت کیفرخواست توسط نماینده‌ دادستان، شکات شکایت خود را مطرح کردند که با فرا رسیدن ظهر شرعی ختم جلسه‌ نخست اعلام و جلسه‌ بعدی برای روز یکشنبه بیستم اسفند تعیین شد.

**يكي از رويدادهاي خبري اين هفته دستگاه قضايي كشور،ابلاغ بخشنامه جديد رئيس قوه قضاييه به بازداشتگاه‌هاي انتظامي مبني بر اداره و نظارت اين مجموعه هاي قضايي بود، ضمن اين كه طي خبرها اعلام شد كه نتايج نهايي استخدام قضات هم به زودي اطلاع رساني مي‌شود.

آیین‌نامه اجرایی نحوه ایجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاه‌های انتظامی

آيين نامه اجرايي نحوه ايجاد، اداره و نظارت بر بازداشتگاه‌هاي انتظامي از سوي آيت‌الله آملي لاريجاني ابلاغ شد.

 با ابلاغ اين آيين‌ نامه تمامي آيين نامه‌ها، توافق نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي مغاير ملغي اعلام شد.

نتايج نهايي استخدام قضات به زودي اعلام مي‌شود

"عليرضا عالي‌پناه" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران در رابطه با آخرين وضعيت استخدام قضات اظهار داشت: آزمون استخدامی قضات امسال 2 هزار و 700 نفر قبولی داشته که مصاحبه‌های آنان در هسته گزینش مرکز جذب قوه در جریان است و نتایج نهایی قبل از سال جديد اعلام مي‌شود.

 وي ادامه داد: تمامي مصاحبه‌ها در 15 مرکز استان که هيات مصاحبه فرستاده شده انجام شده وو تنها يک استان باقي مانده که طي روزهاي آتي به اتمام مي‌رسد.

 رئيس مرکز جذب و آزمون قوه با بيان اينکه جمع‌بندي براي اعلام نتايج هنوز کامل نشده تصريح کرد: نتيجه نهايي قضات پذيرفته شده در آزمون سال جاري تقريبا تا هفته آينده اعلام خواهد شد.

**حتما هنوز حادثه تلخ آتش سوزي در مدرسه شين آباد را كه طي آذرماه سال جاري به وقوع پيوست به خاطر داريد، طي اين حادثه 23 نفر از دانش آموزان اين مدرسه دچار حادثه شدند كه پس از جان باختن دو دانش آموز در بيمارستان، درمان سايرين ادامه پيدا كرد. نمايندگان مجلس شوراي اسلامي موضوع درمان و پرداخت ديه اين آسيب ديدگان را پيگيري كردن كه طي پيگيري خبرنگار باشگاه خبرنگاران مطلع شديم كه ديه آنها پرداخت شده است.

ديه دانش‌آموزان شين‌آباد پرداخت شد/ واريز 60 ميليون به حساب کودکان

"رسول خضري" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در رابطه با آخرین وضعیت دانش آموزان حادثه آتش سوزی شین آباد اعلام کرد: پروتکل حقوقی دانش آموزان شین آبادی چهارشنبه دوم اسفند ماه به تصویب هیات وزیران رسید.

وی درباره آخرین وضعیت دانش آموزان بستری شده در بیمارستان های مشهد و اصفهان توضیح داد: چهار دانش آموز دیگر  اول اسفند ماه از بیمارستان اصفهان مرخص شدند و دو دانش آموز که درصد سوختگی شان 40 تا 45 درصد بوده است باید تحت عمل جراحی قرار گیرند. سه دانش آموز بستری شده در بیمارستان مشهد نیز مرخص شدند اما درمانهای مربوط به فیزیوتراپی شان باید ادامه پیدا کند که ان‌شاءالله تصميمات لازم براي ادامه درمان آن‌ها انجام گيرد.

 اين نماينده مجلس در پايان خاطرنشان کرد: علاوه بر پرداخت ديه به خانواده اين دانش‌آموزان يک حساب براي آن‌ها تعبيه شده که مبلغ 50 تا 60 ميليون به حسابشان واريز شده که خانواده‌هاي آن‌ها حق برداشت اين مبلغ را نداشته و دانش‌آموزان مي‌توانند با رسيدن به سن قانوني براي رسيدن به اهداف و شغل از اين مقدار پول استفاده کنند.

**اما يكي از اخبار جالب توجه هفته گذشته خبري بود كه از سوي غلامحسين اسماعيلي رئيس سازمان زندانها و اقدامات تاميني و تربيتي كشور مطرح شد، طرح دستبند الكترونيكي، حتما براي شما هم جالب توجه است خبر ذيل را دنبال كنيد.

اجراي طرح "دستبند الکترونيک" از اوايل سال 92

"غلامحسين اسماعيلي" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران در توضيح طرح استفاده از "دستبند الکترونيک" اظهار داشت: اين طرح توسط اين سازمان ارائه شده و کارشناسي دقيق، مطالعات و بررسي‌هاي جدي در اين زمينه صورت گرفته است.

وي افزود: در رابطه با اين طرح با نمايندگي‌ها و صنعت داخلي براي ساخت نهايي اين دستبند رايزني شده و در حال حاضر اين طرح به مجلس تقديم شده است.

اسماعيلي با بيان اينکه اين طرح از اوايل سال 92 اجرا مي‌شود اظهار داشت: طرح دسبند الکترونيک در مجلس و دولت براي تطبيق با قانون مجازات اسلامي و تخصيص اعتبارات در حال بررسي بوده که با تاييد آن و تخصيص بودجه لازم اين طرح عملي خواهد شد.

رئيس سازمان زندان‌ها با تاکيد بر اينکه اکنون نيز از مراقبت الکترونيکي استفاده مي‌شود، خاطرنشان کرد: مراقبت الکترونيکي در داخل زندان با دوربين‌هاي مدار بسته محقق شده و خارج از زندان نيز با اجراي طرح دستبند الکترونيک محقق خواهد شد.

**يكي ديگر از مهمترين خبرهاي هفته گذشته كه البته مدتي است از سوي باشگاه خبرنگاران پيگيري مي‌شود، موضوع جدايي برخي سازمان هاي متبوع قوه قضاييه بود كه باز هم پيگيري شد.

دولت هدف از طرح جدايي برخي سازمان‌هاي قوه قضاييه را مشخص كند

"حسين طالع" در گفتگو با باشگاه خبرنگاران، در رابطه با لايحه اخير دولت مبني بر الحاق برخي سازمان‌هاي قوه قضاييه به دولت، اظهار داشت: اين لايحه غير کارشناسي بوده و بايد هدف از اين امر به طور کلي تعيين شود.

وي ادامه داد: طبق قانون اساسي نظارت بر سازمان زندان‌ها، دادسراها و ... در اختيار قوه قضاييه بوده چرا که اين سازمان‌ها با قوه قضاييه ارتباط مستقيمي دارند و مسئولين آن نيز توسط رئيس قوه قضاييه انتخاب مي‌شود.

طالع با بيان اينکه در اختيار قراردادن برخي مجموعه‌هاي قوه قضاييه به دولت، اقدامات اين مجموعه‌هارا نقض نمي‌کند، تصريح کرد: صرف تامين بودجه اين سازمان‌ها دليلي براي در اختيار گرفتن اين مراکز نخواهد بود همانگونه که کانون وکلا با وجود نهادي مستقل تحت نظارت قوه قضاييه قرار بگيرد که اين امر با استقلال اين نهاد در تعارض است.

**طي هفته گذشته رئيس قوه قضاييه در راس هيات عالي قضايي كشور به استان گلستان سفر كرد و طي اين سفر مشكلات قضايي مردم اين استان مورد بررسي و واكاوي قرار گرفت. آيت الله آملي لاريجاني طي اين سفر به رسيدگي جدي قوه قضاييه به مشكلات حقوقي استان‌ها تاكيد و با خانواده شهدا و نخبگان اين استان ديدار و گفتگو كرد.

آيت‌الله آملي لاريجاني در ديدار با خانواده شهدا و ايثارگران استان گلستان:
استقلال ايران اسلامي مرهون شهداست/همه قوا تحت امر رهبري در حل مشكلات مردم تلاش مي‌كنند

رئيس قوه قضاييه درديدار با خانواده شهداي استان گلستان گفت: استقلال امروز ايران اسلامي مرهون رشادت‌هاي شهداست و همه بايد در راستاي تبين آرمان‌هاي شهدا تلاش كنيم.
به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران اعزامي به استان گلستان؛ آیت‌الله آملی لاریجانی در دیدار با خانواده معظم شهدا، ایثارگران، جانبازان و تشکل‌های صنفی استان گلستان که در سالن همایش‌های سازمان جهاد کشاورزی این استان برگزار شد در باره حضور خود در این استان، اظهار داشت: افتخار می‌کنم که این توفیق نصیب بنده و همکارانم برای حضور در بین مردم گلستان شده است.

وی ادامه داد: حسب وظیفه باید در این استان حضور پیدا می‌کردم لذا جدبزرگوار ما یکی از بزرگان مازندران و بهشهر بوده و  احساس می‌کنم در منزل خودم حضور دارم.

رئیس دستگاه قضا تصريح کرد: کشور و ملت بزرگ و سربلند ما در طول 30 سال انقلاب بسیاری از موانع را پشت سرگذاشه و همچنین از پیچ تاریخی بسیار مهمی عبور کرده و مقتدرانه از هر زمان دیگری درخشیده است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه کشور به توان علمی سیاسی و نظامی بالایی دست پیدا کرده است، افزود: هم اکنون کشورهای اروپایی و غربی با دیدن پیشنهادهای عالی و با مشاهده پیشرفت‌های کشور مجبورند در معادلات بین‌المللی حساب ویژه‌ای را روی ایران باز کنند.

وی با اشاره به مقام شامخ شهیدان ادامه داد: ما امکانات موجود امروز در کشور را مدیون شهیدان انقلاب هستیم و اگر آن رشادت‌ها نبود هیچ گاه کشور به این استقلال و خودکفایی نمی‌رسید....

با توجه به دستور رهبري سكوت كردم/ قوه قضاييه با كمبود قاضي مواجه است


آيت‌الله آملي لاريجاني رئيس قوه قضاييه  گفت: عرض من این است که ما مسئولیت‌های بسیار سنگینی داریم، زیرا این نظام نیاز به مجاهدت و بصیرت دارد و باید به وقتش به وظیفه خود عمل کنیم.

وی یادآور شد: آنچه که مقام معظم رهبری، خواص و نخبگان جامعه را به آن دعوت کرد، برای همین بود، دشواری بصیرت در علوم سیاسی کمتر از حوزه نظری و فکری نیست.

وي با اشاره به بداخلاقي‌هاي اخير مسئولان اظهار داشت: مقام معظم رهبري در خصوص بداخلاقي‌هاي اخير به من گفتند صبر کن که بنده قبول کردم لذا بايد به تبعيت از ولايت فقيه به دستورات ايشان سکوت کنيم....

سازمان زندان‌ها متعلق به قوه قضائیه است/خلأ "پلیس
قضایی" در دستگاه قضا

رئیس قوه قضاییه گفت: چرا برخی اصرار می‌کنند سازمان زندان‌ها که بخشی از کار قاضی‌ است از این دستگاه جدا شود زیرا اجرای حکم با قاضی است بنابراین سازمان زندان‌ها متعلق به دستگاه قضا است.
به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "آیت‌الله صادق آملي لاریجانی" رئیس دستگاه قضا در دیدار با قضات و کارکنان دستگاه قضایی استان گلستان که بعدازظهر امروز در سالن همایش‌های جهاد کشاورزی این استان برگزار شد، درباره مشکلات و معضلات موجود قوه قضاییه اظهار داشت: تقریبا تمام نکات مربوط به معضلات و مشکلات قوه قضاییه در طول سنوات گذشته مدنظر بوده لذا حسب وظیفه برای رفع آنها در طول این چند سال اقدامات مثبتی انجام داده‌ایم.
 
وی با اشاره به اینکه امیدواریم دستگاه قضایی در امور مالی مستقل شود، ادامه داد: برخی از خواسته‌های کارکنان و قضات قوه قضاییه از دست ما مسئولان و همچنین از دستگاه قضایی خارج است لذا در امر مستقل بودن وضعیت مالی دستگاه قضایی امیدواریم این اتفاق به سرانجام برسد؛ البته احتمال دارد این موضوع خلاف قانون اساسی باشد اما ممکن است این موضوع برطرف شود. 

** اما طي سفر رئيس قوه قضاييه به استان گلستان هيات عالي قضايي متشكل از رئيس ديوان عالي كشور، سخنگوي قوه قضاييه، وزير دادگستري و همه معاونين رئيس دستگاه قضا وي را همراهي كردند؛ حجت‌الاسلام محسني اژه‌اي هم در جمع خبرنگاران به سوالات مختلفي پاسخ داد و البته رئيس دادگستري استان گلستان هم از اختلاس ميلياردي در اين استان خبرداد.


فيلم دادگاه "سعيد مرتضوي" به دست من نرسيده است/ فرصت دفاع متهمان "كهريزك" در دادگاه بعدي


حجت‌الاسلام والمسلمين محسني‌اژه‌اي دادستان کل کشور در حاشيه دومين روز سفر مسئولان عالي قضايي به استان گلستان در جمع خبرنگاران درباره اتهام معاونت در قتل "سعيد مرتضوي"، اظهار داشت: اين مورد نيز در کيفرخواست سعيد مرتضوي آمده است و معاونت در قتل به وي تفهيم شده است.

سخنگوي قوه قضاييه ادامه داد: هنوز موقع دفاع مرتضوي نرسيده است و در دادگاه قبلي نيز شکات شکايت خود را عنوان کرده‌اند لذا در جلسه بعد متهمين نيز از خود دفاع خواهند کرد.

وي در خصوص اجزاي احکام پرونده برزگ فساد 3 هزار ميلياردي گفت: پرونده براي اجراي حکم به دادگاه فرستاده شده و پس از اقدامات اداري احكام به اجرا درخواهد آمد.

وي در خصوص اين که آيا پرونده‌اي در رابطه با پرونده "فائزه هاشمي" به دليل ايجاد اغتشاش در زندان تشکيل شده است، گفت: پرونده‌اي در اين خصوص تشکيل شده و به دادگاه رفته اما هنوز تعيين و تکليف آن را نمي‌دانم.

دادستان کل کشور در خصوص برگزاري دادگاه "مهدي هاشمي" گفت: من اصلا اطلاعي ندارم ولي قاعدتا زماني که مقدمات فراهم شود هر چه زودتر اين دادگاه انجام خواهد شد.

دادستان كل كشور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران درباره اين که فيلم دادگاه مرتضوي به دستتان رسيده يا خير گفت: اين فيلم نبايد به دست من برسد و اصلا به چه مناسبتي بايد به دست من برسد و چه کسي اين حرف را زده است.

اختلاس ميلياردي در اداره راه و شهرسازي گلستان/ بازداشت 6 نفر تا به امروز


"عباس پورياني" دادستان عمومي و انقلاب مرکزي استان گلستان در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در خصوص برخورد با مفسدان اقتصادي اظهار داشت: نگاه رئيس قوه قضاييه همچنين دستگاه قضا در برخورد با مفسيدن مالي و اقتصادي برخوردي قاطع و قانوني است.

وي در خصوص اختلاس 50 ميليارد توماني که در اداره راه و شهرسازي استان گلستان به وجود آمده است، گفت: پس از بررسي اين موضوع مدير اداره راه و شهرسازي استان و تعدادي از مديران وي و تعدادي از پيمانکاران برخي از پروژه‌ها بازداشت شدند.

دادستان عمومي و انقلاب مرکزي استان گلستان در پاسخ به اين سوال که در اين پرونده چه تعداد بازداشت شده‌اند، گفت: تاکنون 6 نفر از متخلفان اين پرونده بازداشت شدند و هم اکنون در بازداشت موقت به سر مي‌برند....

انتهاي پيام/
برچسب ها: حقوقی ، دادگاه ، مرتضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار