خراسان شمالی به مانند دیگر نقاط کشور خود را مهیای سالی جدید می کند سالی که طبق گفته مردم ،سالی پرخیروبرکت برای این استان است .

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، خراسان شمالی با وجو اقوام مختلف از جمله کرد،ترک، ترکمن، تات ،فارس و… گنجینه ای از رسوم مختلف در ایام نوروز شده است.

نوروز درخراسان شمالی با آداب ورسوم مختلفی شروع می شد که متاسفانه بخشی از آن منسوخ و بخشی دیگر در حال فراموشی است اما مردم روستایی این استان حافظان خوبی برای رسوم گذشتگان خود هستند این گروه از جامعه خراسان شمالی که تعداد آنها بیشتر از شهر نشینان است پایبندی به رسوم را رعایت کرده اند.

دختران و زنان کرد چندماه قبل از نوروز دارهای قالی وقالیچه را برافراشته وبا رنگ ونگار گل وبلبل وهنر نمایی خود فرش زیبایی را برای سال جدید می بافند آنها معتقدند که در سال جدید خانه باید با فرش جدید آراسته شود تا روزی و برکت نو به خانه ی آنها وارد شود.

آنها همچنین پرده های سوزن دوزی با طرح بهار وطبیعت را به نشانه ورود بهار از در ورودی ایوان خود آویزان می کنند تا نوید حضور بهار را به یکدیگر اعلام کنند، پختن نان شیرین سنتی (فتیر) نیز از هنرنمایی های زن های روستایی این استان است که آن با روغن حیوانی مصرف می شود.

مردان نیز دیوارهای کاه گلی منازل را مرمت کرده درها را رنگ زده وبرای پخت نان شیرین سنتی هیزم وبوته خشک جمع آوری می کنند.

رسوم های مختلفی در نواحی خراسان شمالی وجود دارد که هر یک جذابیت وزیبایی خود دارد.

فالگوش ایستادن این رسم معمولادر میان دختران جوان و زنان بیشتردیده می شود آنها به طور اتفاقی پشت یکی از درها می ایستند وبه صحبت های دیگران گوش می دهند اگر صحبت افرا درون خانه مثبت و همراه با روشنبینی با شد سال جدید برای آنها سالی خوش خواهد بود، اما اگر افرود درون خانه در مورد مسایل منفی صحبت کنند آن سال برای آن دختر سال خوبی نیست.

کوزه شکنی این رسم نیز بسیار در خراسان شمالی دیده می شود پدر خانواده به تعداد اعضای خانواده کوزه می خرد،در آخرین شب چهار شنبه هریک از اعضای خانه کوزه خود را از روی بام خانه به زمین پرتاب می کنند،آنها بر این عقیده اند که با شکستن کوزه تمامی اتفاقات بد نیز از آنها دور خواهد شد وسالی خوش برای آنها رقم خواهد خورد.

تخم مرغ شکنی آن نیز به مانند کوزه شکنی است وبه مانند آن افراد خانواده تخم مرغ ها را از ارتفاع سه ویا چهار متری به زمین پرتاب می کنند.

البته این استان رسوم دیگری نیز دارد که آن در اکثر نقاط کشور مشترک است از آن جمله می توان به پخت سمنو،سبزه گذاشتن،سفره هفت سین،خرید لباس جدید و… اشاره کرد.

در روستا هایی که مردم آن از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند چند روز قبل از عید فردی به نیابد از مردم روستا بذر محصولات مختلفی را درون ظروفی کوچک می کارد واز آنها نگهداری می کند چند روز پس از نوروز افراد روستال این محصولات را با یکدیگر مقایسه کرده وبرای کاشت محصول امسال نتیجه گیری می کنند.

ترکمن ها نیز دراین روزها با پختن غذاهای معروف نوروزی خود مانند: نوروز کجه، نوروز بامه، سمنی (سمنو) و اجرای بازی های مختلف توسط جوانان خود حال وهوای دیگری به این جشن و شادی می بخشند.

در ایام نوروز مسابقات مختلفی در بین ترکمن ها برگزار می شود که می توان به مسابقات اسب دوانی، کشتی، پرش برای گرفتن دستمال از بلندی ، مهره بازی،و… اشاره نمود.

دید و بازدید و همچنین ازدواج در نوروز برای آنها اهمیت بالایی دارد،ترکمن ها سعی می کنند اگر ازدواجی در پیش دارند آن را با ایام نوروز تطبیق دهند وزندگی جدید خود را در سال جدید شروع کنند.

بازی های فروانی در میان مردم این استان وجود دارد که مختص به ایام نوروز است ومردها وجوانان فقط در این ایام آنها را بازی می کنند که عبارتنداز

عیدگاه این بازی به اینگونه است که یکی از بزرگان روستا به عنوان رییس انتخاب می گردد او باید 5پهلوان برای خود انتخاب کند وبا اعضای رییس روستای دیگر مسابقه کشتی دهند اگر پهلوان روستایی بازنده شد باید به پهلوانان روستای مقابل عیدی دهد.

این مسابقات در میادین روستاها بر گزار می شود وتمامی افراد روستا از این بازی دیدن می کنند.

هککلی این بازی مخصوص روستا های کرد نشین این استان است در این بازی دو گروه سه یا چهارنفره با یکدیگر بازی می کنند فردی با قرار دادن چوبی 20سانتی متری بر روی دو سنگ، با چوب تقریبا یک متری دیگر آن را پرتاب می کند افراد گروه مقابل باید آن چوب را در هوا بگیرند وگرنه افراد گروه دیگر چوب کوچک را با ضربه چوب دیگراز نقطه مبدا دور کرده وآنها باید با گفتن کلمه هککلی ویک نفس این مسافت را بپیمایند.

باچوخه خراسان شمالی مهد کشتی باچوخه است این سرگرمی اکنون به ورزشی بزرگ تبدیل شده است، هر ساله در روز 13 فروردین بیش از 100هزار نفر ازنقاط مختلف این استان برای دیدن این مسابقه به اسفراین مسافرت می کنند خوشبختانه این ورزش سنتی خراسان شمالی به ثبت ملی رسید./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.