پاوه شهر هزار ماسوله، با معماری منحصر به فرد و جاذبه های گردشگری طبیعی و مردمان مهمان نوازش در انتظار گردشگران نوروزی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

سرزمین اهورایی و باستانی پاوه، سرزمین آبشارهای بلند، كوه های سربه فلك كشیده، تاكستان های انگور، جنگل های همیشه سبز، چشمه های جاری، غارهای شگفت انگیز، باغ های میوه و سرزمین بزرگان، شاعران و سخنوران است.

شهر دیدنی و زیبای پاوه به علت داشتن آب و هوای مناسب، موقعیت خاص جغرافیایی و معماری پلكانی از شهرهای زیبا و مناطق ییلاقی استان كرمانشاه به شمار می رود كه در تمام ایام سال بویژه در ایام نوروز میزبان گردشگران و مهمانان داخلی و خارجی است.

مردم پاوه منازل خود را به صورت پله هاي عریض و طویل در دامنه هاي كوه ساخته اند؛ این سازه‌ها به‌ گونه‌اي ‌ساخته شده كه در بیشتر موارد پشت بام خانه اي كه در ارتفاع كمتري از دامنه كوه‌ ساخته شده حیاط منزلي است كه چند متري بالاتر احداث شده است و به همین دلیل است كه پاوه را شهر هزار ماسوله نامیده اند.

این شهر بزرگترین شهر پلكانی ایران در هر فصلی از سال چشم انداز ویژه ای دارد به طوریکه قابلیت تبدیل شدن به یكی از قطب های گردشگری را دارد اما فصل بهار در این خطه حال و هوا و جلوه دیگری حكمفرماست.

پاوه شهر انار و گردو و انگور سیاه دیمی است وجود درختان وحشی زالزالك و آمرود و انجیر و برگ ها و رنگ های طبیعی آنها جلوه زیبا به باغ ها و جنگل ها داده و چشم هر بیننده را می نوازد.

رودخانه پر آب سیروان، قله های سربه فلك كشیده شاهو، كوه آتشگاه كه آتشكده ایران در دوره زرتشت در آن جای دارد، غار قوری قلعه، آبشار معدنی بل و آرامگاه سلطان اسحاق تنها بخشی از جاذبه های طبیعی و تاریخی شهرستان پاوه است كه گردشگران را به سیر طبیعت و تاریخ می برد.

شهرستان پاوه با یك هزار و 463 متر ارتفاع از سطح دریا و متوسط 830 میلیمتر بارندگی سالیانه و آب و هوای معتدل كوهستانی از شهرهای زیبای غرب كشور است كه با بیش از 52 هزار نقر جمعیت و 803 كیلومتر مربع وسعت از شمال به مریوان، از شرق به سنندج، از جنوب به جوانرود و از غرب با كشور عراق هم مرز است.

پاوه و اورامان در لغت به معانی پاك، شستن و پاكیزه كردن است ( پاكی در قبول دین و گفتار، پندار و كردار نیك)

و همچنین معنای هورامی پاوه یعنی ( ایستاده بر پاهای خود ) و به راستی كه پاوه از نوع شهر سازیش گرفته تا توان مردمانش شهری است ایستاده بر پاهای خود.

رودخانه سیروان بزرگترین رودخانه پاوه است كه از حدود 40 كیلومتری جنوب غربی سنندج سرچشمه گرفته ابتدا به صورت قوسی در شمال و سپس به طرف جنوب منحرف شده و پس از پیوستن شعبات متعددی به شهرستان پاوه وارد می شود.

علاوه بر سیروان رودخانه های لیله، مرخیل و پاوه رود یكی از مناطق پر آب غرب كشور است، علاوه بر رودخانه های مذكور چندین آبشار كوچك به نام بل و قه لوز دارد.

این شهرستان در رشته كوه بزرگ زاگرس واقع شده است و كوه شاهو یكی از عظیم ترین كوه های این رشته كوه می باشد و بلندترین قله آن 'زاوه لی' با ارتفاع سه هزار و 400 متر از سطح دریا كه در شمال شرقی پاوه قرار دارد.

از جمله اماكن تاریخی و مذهبی پاوه می توان به امامزاده سید عبیدالله برادر امام رضا (ع) مشهور به كوسه هجیج، آرامگاه سلطان اسحاق در كنار رودخانه عظیم سیروان، آرامگاه سید محمود اصفهانی، زیارتگاه شیخ محمد عزیز قادری در روستای نجار، خانقاه شیخ حسام الدین نقشبندی و قرآن روستای زردویی در باینگان اشاره كرد.

فرماندار پاوه با اشاره به تشكیل ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی در این شهرستان از تلاش و تكاپوی اعضای این ستاد در آستانه سال نو و نوروز 92 برای میزبانی شایسته از گردشگران و مهمانان نوروزی خبر داد. .

وی گفت : در مجموع سه هتل مجهز در شهرستان پاوه برای اسكان مسافران در ایام نوروز فعال خواهد بود و در كنار آن مهمانسراهای ادارات و شش مدرسه از سوی اداره آموزش و پرورش این شهرستان جهت اسكان مسافران تجهیز شده است و در مجموع این شهرستان ظرفیت اسكان 600 تا 700 مسافر را به صورت شبانه داراست.

وی همچنین از افتتاح بازارچه مرزی جدید شهرستان پاوه خبر داد و پیش بنیی كرد با حضور گردشگران و مهمانان نوروزی این بازارچه رونق خاصی در ایام نوروز خواهد گرفت./س



برچسب ها: کرمانشاه ، ماسوله ، مهمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.