مدرس دانشگاه و عضو شورای عالی شعر و موسیقی صدا و سیما در نشست بررسی طنز و فکاهه در شعر کودک و نوجوان اهداف طنز را بسیار جدی و در خدمت‌ فکر و اندیشه عنوان کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، اسماعیل امینی در بیان عناصر طنزآفرین در شعر کودک و نوجوان، اندیشه را یکی از این عناصر اصلی طنز دانست و افزود: درآثاری تولیدی برای کودکان و نوجوانان کم‌تر به این امر توجه می‌شود.
وی خنده، تضاد، رعایت حریم( خط قرمزها) و شیوه‌ی بیان را از دیگر عناصر مهم و اصلی در طنز عنوان کرد و گفت: دست‌آویز قرار دادن و بی‌توجهی به هریک از این عناصر می‌تواند به اهداف طنز آسیب برساند چرا که آثار طنز تنها در "دلالت لفظ بر معنی" جدی نیست ولی اهداف بسیار جدی‌ را دنبال می‌کند.
 امینی در ادامه یادآور شد در گونه‌های دیگر مانند فکاهی، هجو و هزل ممکن است اندیشه‌ای وجود نداشته باشد اما طنز از پشتوانه‌  یک اندیشه‌ برخوردار است و طنز پرداز  فردی آرمان‌گرا است که شرایط موجود را با شرایط مطلوبی که در ذهن خود دارد مقایسه می‌کند.
این مدرس دانشگاه در پایان خواستار توجه بیشتر تمامی مسوولان به حوزه فرهنگ به ویژه ادبیات کودک و نوجوان شد و خاطرنشان کرد کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان به تنهایی قادر به مقابله با انبوه آثار مخربی که در این زمینه تولید می‌شود، نخواهد بود.
عرفان نظرآهاری دیگر سخنران این نشست نیز در زمینه ضرورت بهره‌گیری از طنز در شعر کودک و نوجوان با بیان این‌که کشور ما میراث‌دار بسیاری از آثار ادبی است افزود: بزرگان این سرزمین در بیان مسایل اخلاقی و تربیتی به جای مستقیم‌گویی بیشتر به صورت لایه لایه و طنزآمیز نکات مورد نظر خود را ارایه کرده‌اند. 
به گفته‌ی وی امروزه حتی اگر بخواهیم قالب تازه‌ای به ادبیات اضافه کنیم باید به پشتوانه‌های گذشته توجه داشته‌باشیم.
این شاعر کتاب‌های نوجوان  یادآور شد: شاید این سال‌ها در عرصه نثر و داستان طنز  با وجود استادانی مانند هوشنگ مرادی کرمانی توانسته باشیم آثاری هر چند اندک تولید کنیم اما در زمینه شعر طنز برای کودک هیچ رشدی را شاهد نبوده‌ایم که یکی از علت‌های آن می‌تواند در حاشیه قرار گرفتن شعر کودک و اقبال بهتر شاعران این عرصه در سرودن شعر برای نوجوانان باشد.
نظرآهاری  همچنین محدود کردن طنز نوجوان به فضای مدرسه و کلاس درس را نامناسب دانست و گفت: باید دایره موضوع‌ها در این زمینه گسترده تر شود شاید با تشکیل کارگروه شعر طنز  بتوانیم  برخی از این مسایل را  با نگاه کارشناسی سامان ببخشیم.
 این شاعر کودک و نوجوان در پایان خواستار حمایت جدی از شعر طنز کودک و نوجوان شد و کانون  پرورش فکری کودکان و نوجوانان را بهترین  سازمانی دانست که می تواند به این حوزه کمک کند.
بخش پایانی این نشست گزارشی بود از تحقیق و بررسی طنز و فکاهه در شعر کودک و نوجوان در دهه 80  که در قالب پایان‌نامه‌ای دانشجویی با حمایت مدیریت آموزش و پژوهش کانون توسط انسیه موسویان ارایه شد.
موسویان در این پژوهش با توجه به مشکلات موجود در این زمینه و کمبود آثار مرجع، درباره کلیات و تعاریف، مباحث روان‌شناسی، ضرورت و اهداف طنز، جایگاه طنز در شعر کودکان و نوجوانان، قالب و مضمون آن بررسی نسبتا کاملی انجام داده است./ص

برچسب ها: مدرس ، دانشگاه ، شعر ، موسیقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.