يک حقوقدان گفت: قانونگذار مجازات افرادی که ایجاد مزاحمت تلفنی کند را مطابق ماده 641 قانون مجازات اسلامی، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات به تحمل حبس از یک تا 6 ماه تعیین شده است.

"محمد اصلاني" در گفتگو  با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، درباره مزاحمت تلفنی، اظهار داشت: یکی از جرایمی که مقنن برای آن مجازات تعیین نموده، مزاحمت تلفنی است، شاکی در این گونه جرایم بایستی دلایل طرح شکایت خود که همان اعلام شماره تلفن‌های تماس مشتکی‌عنه با تلفن منزل، محل کار و یا تلفن همراه و یا متن پیامک‌های ارسالی حاوی تهدید و مزاحمت را می‌باشد به دادسرا اعلام کند.

اين وکيل پايه يک دادگستري ادامه داد: در پاره‌ای از موارد هم شاکی صدای ضبط شده  مشتکی‌عنه که در تلفن همراه یا منزل وی موجود است را به دادسرا ارائه می‌دهد.

وي گفت: نتیجه‌گیری اینکه از دلایل اثبات اتهام مزاحمت تلفنی، بدوا اقرار متهم و در سایر موارد قرائن و عباراتی از جمله شماره‌های متعلق، مشتکی‌عنه، متن پیامک‌های ارسالی منتسب به متهم و یا صدای ضبط شده مشتکی‌عنه و در آخر، استماع تهدید مشتکی‌عنه از سوی شهودی است که در زمان مکالمه صدای مشتکی‌عنه را که حاوی مزاحمت است شنیده باشد.

اصلاني تصريح کرد: قانونگذار مجازات افرادی که ایجاد مزاحمت تلفنی کند را مطابق ماده 641 قانون مجازات اسلامی، علاوه بر اجرای مقررات خاص شرکت مخابرات(تبصره 2 ماده 14 قانون تأسیس مخابرات مصوب 1350 که نتیجه قطع تلفن است) به تحمل حبس از یک تا 6 ماه تعیین شده است.

وي افزود: همچنين چنانچه مزاحمت تلفنی فوق همراه با تهدید و یا فحاشی باشد بنا به مجازات‌های مقرر در سایر مواد قانون مجازات اسلامی تعیین مجازات خواهد شد.

اين حقوقدان با اشاره به مزاحمت خیابانی اذعان داشت: مرتکب اين جرم بنا به اشکال متفاوت ایجاد مزاحمت برای بانوان، اطفال و یا حتی آقایان می‌کند.

اصلاني گفت: مهمترین دلیل ارتکاب بزه یاد شده، پس از اعلام شکایت و یا اتفاق حادث شده، گزارش ضابطین( مأموران انتظامی) و یا سایر ضابطین و همچنین شهادت شهود حاضر و ناظر در صحنه جرم است که در صورت اثبات طبق ماده 619 قانون مجازات اسلامی که به حبس از 2 ماه تا 6 ماه و تا 74 ضربه شلاق محکوم خواهد شد. 

اين حقوقدان خاطرنشان کرد: اشخاصی که مورد تعرض مزاحمین خیابان قرار می‌گیرند می‌توانند با تماس با نیروی انتظامی و یا مراجعه به دادسرای محل وقوع بزه طرح شکایت کنند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مزاحمت ، جرم ، مجازات
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Canada
نازنين
۰۸:۰۹ ۱۸ بهمن ۱۳۹۶
سلام
من كانادا زندگى ميكنم و يك نفر به شدت من و خانواده ام كه در درا با خط ايرانسلً از ايران اذيت و ازار ميده. من دو تا شماره از ايشان دارم ولى متاسفانه نمى دونم چه كسى است . من واقا ناراحتم به من بگوييد بايد چكار كنم
آخرین اخبار