سرپرست اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قاینات از پایان مسجد جامع قاین خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، علی صرافیان گفت: در سال جاری به ترتیب اولویت و در ادامه مرمت های قبل از محل اعتبارات تملک داراییهای سرمایه ای و اعتبارت ملی سال 1390، اجرای بندکشی فرسوده دیوارهای بنا از خارج، بندکشی پشت بام، مرمت تزیینات گچی و نقاشی ایوان، مرمت تزیینات محراب، مرمت و حفاظت منبر مسجد جامع قاین انجام شده است.
او افزود: جمع آوری کف صحن و اجرای کانال دفع رطوبت و شیب بندی و آجر فرش صحن، احیای تزیینات گچی ایوان های ورودی، اجرای کانال تاسیسات برقی صحن و اجرای مجدد سیستم روشنایی و نورپردازی صحن از دیگر امور مرمتی انجام شده به شمار می رود.
صرافیان توضیح داد: این بنا در مرکز شهر قاین واقع شده، به صورت دو ایوانی با دو قبله متفاوت در زمینی به مساحت تقریبی 2470 مترمربع و زیربنای 1050 متر مربع بنیان شده‌است.
او افزود: عرصه داخلی مسجد در حدود 1200 متر و بقیه زیربنا به انبار و راهروهای ارتباطی اختصاص یافته‌است. از شاهکارهای معماری این مسجد جامع، ایوان اصلی جبهه غربی بنا است که با 18 متر ارتفاع و 11 متر عرض با پوشش چهار طاق و سه فضای گنبدی ایجاد شده و گنبد میانی با جذابیت خاص مزین به مقرنس‌کاری‌ های بسیار ظریف و زیبا به رنگ‌های متفاوت است.
صرافیان اذعان داشت: در طرفین این ایوان دو شبستان قرار گرفته که در بخش خلفی هر کدام از آنها چهار فضا به عنوان اتاق ایجاد شده‌است. کهن‌ترین نوشته تاریخی بنا کتیبه‌ای سنگی است که در بخش فوقانی محراب ضلع جنوب غربی قرار گرفته و نام جمشید بن قارن، سنه 796ه.ق بر روی آن نقر شده است که احتمالاٌ تاریخ مزبور زمان تجدید بنا و مرمت‌های انجام شده در این نقطه است.
وی خاطر نشان کرد: مسجد جامع قاین به عنوان اثر ویژه مذهبی با خصوصیات معماری به شماره 295 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و تحت حفاظت سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار دارد./ي2
برچسب ها: مسجد جامع ، قاین ، مرمت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار