بيرجند/

آغاز کاوش های باسنان شناسی در منطقه قدیم شهرستان قاین

كاوش باستان شناسی در منطقه شهر قدیم قاین از سر گرفته شد

 
مدر کا میراث فرهنگی خراساتن جنوبی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران بیرجند؛ با بیان این که فصل سوم این کاوش از 20اردیبهشت ماه سال جاری به مدت 45روز برای اطمینان از فرضیه نخستین مسجد دوره اسلامی ایران، درمسجد جامع قدیم قاین آغاز شده است گفت: این کاوش از سال 86در استان شروع ، که در سال 87تکه هایی از ایوان مسجد پیداشد.

رضایی افزود: در حال حاضر بقایای معماری کشف در محدوده تاریخی مسجد جامع قاین کشف شده است که احتمال دارد مسجد در آنجا قرار گرفته باشد.

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اعتبار ات هزینه شده برای این کاوش را 170میلیون تومان اعلام کرد و افزود: هزینه سال جاری هنوز برآورد نشده است .

احتمال می رود مسجد جامع قاین که در سفرنامه ناصر خسرو به آن اشاره شده است مسجدی باشد که در حال حاضر بقایایی از آن کشف شده است .

تاكنون سه كاوش باستان شناسی در منطقه شهر قدیم قاین انجام شده، اما از سال 85 به دلیل مشكل مالكیت، نبود كارشناس و كمبود اعتبارات متوقف شده بود.

از آغاز مجدد وی اضافه كرد: از ابتدای هفته میراث فرهنگی كاوش مجدد این منطقه توسط یك باستان شناس برجسته كشوری آغاز شده است.

وی اضافه كرد: بر اساس فرضیات این باستان شناس و نشانه های بدست آمده از كاوشات، گفته می شود فرضیه بر ان است

مدیركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی ادامه داد: از بودجه استانی سال گذشته حدود 20 میلیون تومان برای كاوش مجدد منطقه قدیم قاین اختصاص یافته و این مبلغ در بودجه سال 91 قابل افزایش است.

رضایی اظهار داشت: تاكنون 170 میلیون تومان برای كاوش و باستان شناسی شهر قدیم قاین اختصاص یافته كه 150 میلیون تومان مربوط به تملك اراضی و 20 میلیون تومان برای كاوش اختصاص یافته است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.