اگر اهل هنر و به ویژه عکاسی هستید، می توانید یکی از منحصر به فرد ترین نقاط ایران که دهستانی به نام اخلمد است را در چند کیلومتری شهرستان چناران خراسان رضوی پیدا کنید؛ جایی که معماری طبیعی آن مانند ساخنتمان های ما از گل و آجر و ماسه نیست بلکه خداوند با تلفیق سنگ و آب و طبیعت چنان شاهکاری خلق کرده که گردشگران در اعجاز آن انگشت حیرت بر دندان می کشند.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد ،روستای اخلمد از معدود مناطق گردشگری ایران است که هم در دسترس است و هم زیبایی بکر آن به علت کوه های در هم تنیده شده همچنان استوار مانده است.
آهکی بودن جنس کوه‌های اخلمد باعث پیدایش حفره‌های ژرف مدور در زیر آبشارهای زیبای این دره  شده‌است و گذشته از همه چیز این دره دارای دیواره‌های صخره‌ای با ارتفاع حدود ۲۰۰-۳۰۰متر می‌باشد که یکی از بزرگ‌ترین مناطق برای ورزش مفرح سنگنوردی در ایران می‌باشد از دیواره‌های معروف ان می‌توان به (دیواره سفید - الله اکبر -عقاب و...)کرد.
دره اخلمد دارای چندین آبشار می‌باشد که ۴تای آنها دایمی و چندین آبشار فصلی دارد و آبشار اصلی خلمد حدود ۴۰متر ارتفاع دارد.
 
آبشار اصلی آن در 2 کیلومتری روستای قدیمی اخلمد جریان دارد و به علت ارتفاع زیاد و بارندگی فراوان، این آبشار در ماه‌های ابتدای هر سال دارای بیشترین مقدار آب و زیبایی فریبنده‌ای می‌شود.

 از آنجا که جنس سنگ‌های تشکیل دهنده کوه‌های اخلمد آهکی است بر اثر نفوذ آب
دارای حفره‌ها و شکاف‌های مدور و نسبتاً عمیقی می‌باشد. زمین و رسوبات این منطقه به دلیل پیدایش فسیل‌های آمونیت متعلق به اواخر دوران ژوراسیک است.
 
کوه‌های اخلمد همه با ارتفاع ده اخلمد دارای باغ‌های زیبا و پرمحصولی می‌باشد و از میان محصولات این منطقه سیب و گلابی اخلمد بسیار معروف است.
اخلمد در 84 کیلومتری مشهد و در امتداد جاده مشهد- چناران- قوچان واقع شده است.
می گویند که  شاه عباس دوم پس از فتح قندهار در راه بازگشت به مشهد و اصفهان چند روزی را در النگ معروف رادکان اتراق کرد و از آبشار اخلمد دیدن نمود. اخلمد دارای سدی قدیمی به نام سد بایسنغری می‌باشد.

بند اخلمدسد تاریخی اخلمد معروف به سد تیموری (سلطان حسین بایقرا آخرین پادشاه تیموری) ، درمسیر رودخانه اخلمد، بنا شده از سنگ و آجر و ساروج میباشد.
این سد اگرچه در حال حاضر به دلیل پر شدن دریاچه پشت آن قابل استفاده نیست اما در گذشته برای مهار آب‌های دره اخلمد و استفاده مناسب از آب آن بسیار مفید بوده‌است.
در حال حاضر رسوبات گردآمده در پشت بند، بستر مناسبی جهت رویش درختان و سرسبزی دهانه اخلمد شده است. این محل یکی از تفرج‌گاه‌های مردم مشهد و زایران در تابستان است./س

 

برچسب ها: اخلمد ، بهشت ، پنهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.