فكر نمي‌كنم كسي باشد كه تاثير هنر تئاتر را انكار كند ولي متاسفانه آموزش و پرورش از تاثيرات معجزه‌آساي تئاتر كودك، غافل است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، احمد سليماني؛ كارگردان تئاتر و از هنرمندان حوزه هنري استان قم؛ كه تا پايان اسفند ماه نمايش "تاج عروس، خاله و خروس" ويژه مخاطبان كودك و نوجوان را در تالار هنر تهران بر روي صحنه دارد، در گفتگو با خبرنگار صحنه، از بي‌توجهي و بي‌تدبيري مسولان آموزش و پرورش، گلايه كرد.

اين كارگردان تئاتر اظهار داشت: فكر نمي‌كنم كسي باشد كه تاثير هنر تئاتر را انكار كند ولي متاسفانه آموزش و پرورش از تاثيرات معجزه‌آساي تئاتر كودك، غافل است و با همه‌ي پتانسلي كه براي در اختيار گرفتن اين هنر دارد، به آن بي‌توجه است كه نشان از بي‌تدبيري مسولان وزارت آموزش و پرورش دارد.

وي در مورد چگونگي رونق گرفتن تئاتر كودك و نوجوان گفت: خيلي ايده‌آل است اگر فكر كنيم بشود كاري كرد يا اتفاقي بي‌افتد كه مسئولان وزارت آموزش و پرورش، با مديران و مسئولان تئاتري كشور براي يك همكاري منسجم و كارآمد براي به كارگيري تئاتر كودك در راستاي اهداف آموزشي و تربيتي وزارت آموزش و پرورش، تفاهم‌نامه‌ي همكاري منعقد كنند. در اين موقع است كه تئاتر كودك كاركرد واقعي خود را نشان خواهد داد.

سليماني ادامه داد: به هر حال بايد ساز و كاري به وجود آورد تا دانش‌آموزان به مخاطبان جدي تئاتر كودك تبديل شوند. وقتي دانش‌آموزان از دوران تحصيل با تئاتر آشنا شوند و تماشاخانه‌ها را تجربه كنند، در بزرگسالي نيز از مخاطبان جدي تئاتر خواهند بود. 

وي با قبول اين موضوع كه تئاتر كودك در سال‌هاي اخير با افت كيفي مواجه بوده خاطرنشان كرد: اجراي نمايش‌هاي ضعيف حوزه‌ي كودك و نوجوان باعث دوري تماشاگر از اين‌گونه‌ي تئاتري شده است ولي سوال اين‌جاست كه چرا تئاتر‌ كودك دچار ضعف شده ‌است؟ سابقه و كارنامه‌ي تئاتر كودك كشور پر است از نام‌هاي هنرمندان بزرگ و توانمند. هنرمنداني كه آثار ارزشمندي را به صحنه برده‌اند. حال دوباره سوال پيش مي‌آيد كه چرا اين هنرمندان، ديگر در تئاتر كودك فعال نيستند؟ به خاطر اين‌كه مسئولين ما بهاي لازم را به اين هنر را نداده‌اند و باعث فاصله گرفتن هنرمندان بزرگ ما از تئاتر كودك شده‌اند.

اين كارگردان تئاتر افزود: تئاتر كودك بايد از رنگ، دكور، نور و موسيقي بهره‌ي كافي ببرد اما وقتي بودجه‌ي اجراي نمايش كودك يك‌سوم نمايش‌هاي بزرگسال هم نيست نبايد توقع داشت كه اين‌گونه‌ي نمايشي‌ با افت مواجه نشود. و وقتي چنين شد معلوم است كه تماشاگر نيز چندان رغبت نشان نمي‌دهد. پس بي‌توجهي مسئولين باعث فاصله گرفتن تماشاگران از تئاتر كودك شده است.

سليماني بي‌توجهي رسانه‌ها را نيز دليل ديگر دانست و ادامه داد: از سوي ديگر بي‌توجهي رسانه‌ها و منتقدين به تئاتر كودك نيز مزيد بر علت است. وقتي تئاتر كودك از دايره‌ي توجهات خارج مي‌شود، مسئولين فكر مي‌كنند مطالبه‌اي وجود ندارد كه بخواهند به آن پاسخگو باشند. پس بيش از پيش تئاتر كودك را ناديده مي‌گيرند.

وي در مورد فعاليت دفتر تئاتر كودك مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري گفت: ادعا نمي‌كنم، بلكه ‌ثابت كرده‌ايم كه گروه تئاتر ما- گروه تئاتر ايده- يكي از بهترين‌هاي ايران است ولي فكر مي‌كنم بي‌توجهي به تئاتر شهرستان‌ها در مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري همچنان وجود دارد. ما پيشنهاد اجراي رپرتواري از نمايش‌هاي گروه خود را به مركز ارائه كرديم اما هيچ استقبال و عكس‌العملي نديديم. البته گلايه‌هايي از مركز هنرهاي نمايشي حوزه هنري دارم كه در فرصتي ديگر مطرح خواهم كرد.

گفتني است نمايش "تاج عروس، خاله و خروس" با قصه‌اي از محمدرضا کوهستانی و با کارگردانی احمد سلیمانی هر روز ساعت 17:30 در تالار هنر تهران به صحنه مي‌رود. این نمایش با همکاری حوزه هنری استان قم تولید و آماده اجراء شده است./ي2
برچسب ها: سلیمانی ، تئاتر ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار