کارشناس دفتر ساماندهي و توانمندسازي در امور کشاورزي و آب اتاق بازرگاني ايران گفت: ميزان مصرف گوشت، حتي در دهک هاي پردرآمد جامعه نيز رو به کاهش است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عباس کشاورز در همايش علمي و تخصصي ارزيابي امنيت غذايي کشور با بيان اين مطلب اظهار داشت: آمارهاي ارايه شده بوسيله وزارت جهاد کشاورزي در زمينه توليد گوشت سفيد و قرمز و شير با ميزان مصرف همخواني ندارد.
وي ادامه داد: ميزان مصرف و توليد گوشت قرمز در سال 84 و 87 با هم همخواني داشته و در بقيه سال ها فاصله زياد مي شود.

وي افزود: مرکز پژوهش هاي مجلس بررسي هايي درباره توليدات دام و طيور انجام داده است. در آمارهاي ارايه شده بوسيله اين مرکز، بيشترين همخواني بين مصرف و توليد وجود داشت.

کارشناس دفتر ساماندهي و توانمندسازي در امور کشاورزي و آب با اشاره به اينکه مصرف ميوه و سبزي طي سال هاي 87 تا 89 بيشترين تطابق را با يکديگر داشته اند، گفت: در سال 89 و 90 حجم توليدات حدود 5-4 ميليون تن افزايش داشته اما در مصرف تغييري ايجاد نشده است.

وي ادامه داد: در مورد توليدات باغي، هيچ گاه تطابق توليد و مصرف بيش از 65 تا 70 درصد نبوده بنابراين توصيه مي شود در حجم توليدات باغي و نحوه آمارگيري آن تجديد نظر شود.

کشاورز آمار ارايه شده در زمينه توليد حبوبات را نيز داراي فاصله زياد با مصرف دانست و افزود: در مورد مصرف قند و شکر به غير از سال 88، در ساير زمان ها، تطابق خوبي بين آمار توليد و مصرف وجود دارد.

وي درباره نحوه بدست آوردن آمار توليد و مصرف براي انجام بررسي هاي آماري، بيان داشت: ميزان توليد از حجم کل عرضه يک محصول به اضافه حجم واردات و يا با کاستن حجم صادرات آن محصول خاص، بدست آمده است.

کارشناس دفتر ساماندهي و توانمندسازي در امور کشاورزي و آب ادامه داد: در مورد ميزان مصرف نيز اظهارات مردم به همراه ضايعات و احتمالا خود مصرفي کشاورزان در بدست آوردن رقم نهايي، لحاظ شده است. در مورد شير حتي توزيع شير يارانه اي مدارس در ميزان مصرف محاسبه شده است.

وي با اشاره به اينکه ميزان توليد گندم در سال هاي 87، 89 و 90 با مصرف همخواني دارد، اذعان داشت: در سال 88 واردات پنج ميليون تني گندم به ثبت رسيده که با توجه به توليد داخل، حجم کل مصرف داخلي 19 ميليون تن مي شود.

وي اضافه کرد: با توجه به حجم جزئي صادرات، اين ميزان مصرف در کشور به هيچ وجه سابقه نداشته است.

کشاورز درباره توليد برنج نيز تصريح کرد: آمار مصرف و توليد برنج در سال هاي 87 و 88 بيش از 90 درصد با يکديگر انطباق دارند اما در سال 90 آمار بخش کشاورزي بيش از حد است. اين مسئله قابل بحث و کنترل است.

کارشناس دفتر ساماندهي و توانمندسازي در امور کشاورزي و آب با اشاره به اينکه مصرف پروتئين در کشور به طور کلي رو به کاهش است، گفت: مصرف پروتئين در سال 87، 83 کيلوگرم، سال 88، 80 کيلوگرم، سال 89، 77 کيلوگرم و سال 90، 76 کيلوگرم بوده است.

وي افزود: کماکان بخش روستايي از کمبود انرژي رنج مي برد 30 درصد جامعه از نظر دريافت انرژي دچار سوء تغذيه هستند اما 50 درصد جامعه بيش از نياز، انرژي دريافت مي کنند./س
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار