نمایندگان تشکل های کارگری امیدوارند امسال میزان افزایش حقوق به گونه ای باشد که بخشی از تورم سال جاری جبران شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، طی روزهای گذشته محاسبات جدیدی در زمینه وضع معیشت خانوار کارگری و تغییرات سبد هزینه های کارگران صورت گرفته است که این امر در روزهای پایانی سال و هزینه های مربوط به سال نو نمود بیشتری یافته است چنانچه کارگران می گویند از سبد 390 قلم کالایی که بانک مرکزی تغییرات قیمت آنها را محاسبه می کند کمتر از 40 قلم در سفره خانوار کارگری به عنوان اقلام پرمصرف مطرح است که هزینه های ماهانه کارگران نیز در همین بخش شکل می گیرد.محمد احمدی نائب رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار و نماینده کارگران در شورای اسلامی کار در خصوص اوضاع و احوال کارگران در روزهای پایانی سال به بحث مهم دستمزدها اشاره کرد و گفت: در حال حاضر دستمزد، مبحث شیرین مباحث مجامع کارگری، کارفرمایی و نمایندگان دولت است.
وی افزود: در این راستان حدود 3 ماه پیش از سوی کانون عالی شوراهای کار نامه ای به کانونهای استانی ارسال شد تا نسبت به تشکیل کمیته های استانی اقدام کنند.
احمدی در ادامه به وظایف این کمیته اشاره و تصریح کرد:تشکیل این کمیته ها مطابق با ماده 141 قانون کار بوده است و وظیفه اصلی آن کسب اطلاعات از وص2عیت معیشت خانواده های کارگران در 30 استان کشور و اعلام آن به شورای عالی کار به منظور اخذ تصمیم نهایی در خصوص میزان دستمزدهای سالیانه است.
نماینده کارگران در شورای اسلامی کار در ادامه اظهار داشت: پس از فعال شدن این کمیته ها و جمع بندی های صورت گرفته از سراسر استان های کشور در هفته گذشته طی جلساتی که با رؤسای کانون های هماهنگی اسلامی برگزار شد سرانجام حداقل مبلغ یک میلیون و 316 هزار تومان دستمزد ماهیانه مورد توافق اعضا قرار گرفت.
احمدی با تأکید بر اینکه این میزان دستمزد با در نظر گرفتن حداقل نیازهای معیشتی در یک خانواده 4 نفری محاسبه شده است افزود: ما به عنوان نمایندگان کارگران وظیفه دفاع از حقوق کارگران را بر عهده داریم و میزان دستمزد ذکر شده نیز مبلغ مورد توافق مجامع کارگری است که به منظور دفاع به شورای عالی ارسال خواهد شد تا پس از برگزاری جلسات با حضور تمام نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت مبلغ نهایی اعلام شود.
*عیدی کارگران بدون مشکل پرداخت می شود
نائب رئیس کانون عالی شورای اسلامی کار در ادامه در خصوص پرداخت عیدی کارگران نیز اظهار داشت: میزان عیدی طبق مصوب مجلس شورای اسلامی و معادل 90 روز حداقل حقوق برای کارگران رسمی و 60 روز حداقل حقوق برای کارگران قراردادی است.
وی افزود: مطالبات و عیدی کارگران به طور معمول بدون بروز مشکل پرداخت می شود اما در صورت بروز هرگونه مشکل و تخلفی در این خصوص کارگران می توانند به مراجع اختلاف در ادارات کار سراسر کشور مراجعه و نسبت به این موضوع شکایات خود را اعلام کنند.
احمدی با اشاره به وضعیت اقتصادی کنونی کشور و آسیب پذیر بودن قشر زحمتکش کارگر به ویژه در روزهای پایانی سال اظهار داشت:بیشتر مشکلات کارگران به دلیل وضعیت نامناسب تولید در کشور است چرا که هر چه واحدی تولیدی در رونق اقتصادی بیشتری داشته باشد به مراتب تولید بالا رفته و کارگران نیز از این توفیق بی بهره نمی مانند.
نماینده کارگران در شورای عالی خاطر نشان کرد: بروز مشکل در تولید به دلایل مختلفی از جمله سخت گیری های به وجود آمده در زمینه واردات مواد اولیه از خارج کشور، ضعف مدیریت در واحدهای تولیدی، برخی واگذاری های نادرست واحدهای تولیدی و قدمت و فرسودگی برخی دستگاه ها که بر کیفیت محصول و کار کارگران تأثیرگذار باز می گردد.
با توجه به آنچه در گزارش آمد در روزهای اخیر برخی مباحث درباره پیشنهاد تعیین حداقل دستمزد 1/1 میلیونی و هم چنین دوبرابر شدن حداقل دستمزد 389 هزار و 700 تومانی سال جاری مطرح شده است که نمی تواند دور از انتظار باشد.
رئیس جمهور نیز اخیرا اعلام کرده که حقوق بازنشستگان باید حداقل 700 هزار تومان باشد که این موضوع نشان می دهد که دولت نیز پایین بودن حداقل دستمزد کارگران را قبول دارد.
به هر حال امیدواریم با تمهیداتی که از سوی مسئولان گروه های مختلف کارگری، کارفرمایی و دولتی انجام می گیرد شاهد بهبود روند دستمزدها کارگران باشیم چرا که چرخه اقتصاد کشور در گرو تلاش با انگیزه کارگران زحمتکش کشورمان است./ف
برچسب ها: کارگران ، دستمزد ، تشکل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار