استان ایلام مهد تمدن 10 هزار ساله‌ای است که در لایه لایه «تپه علی کش» در شهرستان دهلران می‌توان آن را باور داشت.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، پیشینه استقرار در کهن سرزمین ایلامیان به استناد مطالعات و کاوش‌های باستان‌ شناسی صورت گرفته در آن به خصوص در تپه‌هایی چون علی‌کش، چغا سفید، سبزخزینه و ... در دهلران و کزآباد و چشمه ماهی در هلیلان، در هزاره‌های پیش از تاریخ و کاوش‌های منسجم در استان و در شهر تاریخی سیمره مربوط به اواخر ساسانی و قرون اولیه اسلامی، پیشینه تاریخی آن را از هزاره هشتم قمری تا قرون اولیه اسلامی به صورت تداوم دوره‌ها به اثبات رسیده است.

بنا براين گزارش :استان ایلام مهد تمدن 10 هزار ساله‌ای است که در لایه لایه «تپه علی کش» در شهرستان دهلران می‌توان آن را باور داشت.

براساس اين گزارش :ایلام که در کتیبه‌های بابلی (آلام یا آلامتو) آمده است به قولی معنی کوهستان یا (کشور طلوع خورشید) را می‌دهد.

 لازم به ذکر است : استان ایلام سرزمینی است که در غرب کشور و در میان ارتفاعات زاگرس قرار گرفته که دارای دو خصوصیت دشت در جنوب و کوهستان در شمال است.

* ایلام سرزمین آفتاب است

سخنگوی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان ایلام در خصوص ویژگی‌های استان ایلام می‌گوید: ایلام به دلیل چهار فصل بودن آن مورد توجه گردشگران و مسافران قرار می‌گیرد.

محمد نورالهی  اظهار داشت: غارزینه گان، دریاچه دوقلوی سیاه گاو، آبشار اما، قلعه کنجانچم، موزه مردم شناسی قلعه والی شهر ایلام،قلعه شیاخ، چشمه‌های آبگرم، آتشکده سیاهگل، رودخانه پرخروش سیمره، آتشکده موشکان، تنگ بهرام چوبین و ... از جمله مناطق بکر این سرزمین پهناور است.

این مسئول اضافه کرد: ایلام در منطقه‌ای کوهستانی در حاشیه جنوب غربی رشته جبال زاگرس قرار گرفته است.

نورالهی تصریح کرد: رشته کوه‌های مرتفع و موازی کبیر کوه به طول 160 کیلومتر از شمال غربی تا جنوب شرقی استان را در بر گرفته است و قسمتی از مناطق غربی و شمال غربی ایلام را از قسمت‌های دیگر مجزا می‌کند.

 

* گوشه گوشه خاک ایلام یادگاری از دوران دفاع مقدس است

سخنگوی ستاد تسهیلات سفرهای نوروزی استان ایلام گفت: اعتبار دیرینه این خاک و بوم در کنار

جنگل‌های انبوه «بلوط و بنه» و از حرکت و خروش رودهای سیمره و کنجانچم به آن زیبایی محسور

کننده‌ای بخشیده و پرتوهای روح افزای آفتاب از فراز کوه‌های قد کشیده کبیرکوه، مانشت و دینارکوه ایلام را به «سرزمین ناشناخته‌ها» تبدیل کرده است.

وی ادامه داد: دیاری که عملیات‌های مهمی چون محرم، والفجر 3، عاشورا و کربلای یک در دل آن رخ داده است و در هر نقطه از این کهن خاک یادگار هشت سال دفاع مقدس وجود دارد به مانند مناطق عملیاتی «شرهانی» در دهلران و «قلاویزان» در مهران که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده، «سنگر صدام» ،«نقه ایثار» ،«بانروشان» و «تپه شنی» در شهرستان مهران و نیز بیش از 3 هزار شهیدی که در راستای مقاومت و پایمردی مردمانش به انقلاب هدیه کرده است.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.