عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین گفت: امروزه باید نگهداری مشتری اولویت اصلی مدیران ما باشد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ،از قزوین به نقل از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین، علیرضا علی‌نژاد با اشاره به لزوم برنامه‌ریزی استراتژیک در سازمان‌ها اظهار داشت: یکی از ابزارهایی که با آن می‌توان از اجرای اهداف و برنامه‌های استراتژیک در سازمان‌ها مطلع شد؛ وجود سیستم‌های سنجش عملکرد است و این حوزه در بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها وجود دارد ولی نکته مهم این است که متأسفانه تفکر استراتژیک و سیستمی در بیشتر مدیران ما وجود ندارد و پایین بودن کیفیت محصولات و ارایه خدمات به این دلیل است.

وی افزود: اجرای استراتژی خیلی مهم‌تر از برنامه‌ریزی استراتژیک است و بیش از 80 درصد شرکت‌های داخلی و خارجی با اینکه اهداف و چشم‌انداز بسیار خوبی برای خود ترسیم کردند اما به دلیل نداشتن ابزاری برای اجرای استراتژی با شکست مواجه شدند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تصریح کرد: کیفیت در سازمان‌ها همه چیز محسوب نمی‌شود ولی محصول بی‌کیفیت هیچ ارزشی برای آن سازمان ندارد.

علی‌نژاد با ارایه تعریفی از سیستم‌های سنجش عملکرد گفت: اندازه‌گیری از مهم‌ترین ابزارهای کنترل و ضامن تحقق اجرای دقیق و به موقع استراتژی در یک سازمان است و عملکرد تمامی اجزای سازمان را هر لحظه زیر کنترل و نظارت دارد.

وی با اشاره به تاریخچه و نظریات دمینگ، مالکوم بالدریج، EFQM و شش سیکما تأکید کرد: سازمان‌ها احتیاج به دیدگاهی دارند که به عنوان قلب سیستم مدیریت استراتژیک همه جنبه‌های ذکر شده را در مورد سنجش قرار دهد.

علی‌نژاد عدم امکان ایجاد رقابت بین‌المللی در صنعت خودروسازی کشور را از مهم‌ترین دلایل پایین بودن کیفیت محصولات داخلی برشمرد و افزود: تا وقتی در صنعت خودروسازی کشور شاهد رقابت بین‌المللی نباشیم کیفیت خودروهای تولید داخل همین وضعیت را خواهد داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی قزوین با اشاره به دلایل دیگر پایین بودن کیفیت محصولات داخلی گفت: تغییر مداوم مدیران، نبود فرهنگ یادگیری، نهادینه نشدن احترام به هم‌نوع در بین نیروی انسانی و بزرگ نیاندیشیدن مدیران از دیگر دلایل این امر است.

وی سپس با اشاره به ویژگی‌های سیستم‌های اندازه‌گیری سنتی یادآور شد: گذشته نگر بودن، تناسب نداشتن با جهان امروز، توجه یک سویه به معیارهای مالی، عدم توجه به مشتری و انحراف در عملکرد و رفتارها از مهم‌ترین ویژگی‌های سیستم‌های اندازه‌گیری سنتی است.

مدرس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین خاطرنشان کرد: امروزه باید نگهداری مشتری اولویت اصلی مدیران ما باشد و بعد از آن می‌توان به رضایت مشتری توجه کرد.

علی‌نژاد عنوان کرد: برخورد نامناسب مدیر با کارگر و کارمند و دیوار بین مدیران و نیروی انسانی موجب ایجاد مشکل در روند کاری آن سازمان می‌شود که نتایج آن به ضرر سازمان است، مدیران ما همچنین به جای اینکه دنبال مچ‌گیری و اشکال تراشی باشند باید به دنبال بهبود و ارتقای کیفیت سازمان خود باشند.
برچسب ها: مدیران ، قزوین ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.