معاونت بهداشتي دانشگاه علوم‌ پزشکي مشهد، با اشاره به اينکه «مصرف چاي بلافاصله پس از غذاهاي گياهي حاوي آهن مانند حبوبات و غلات از جذب آهن جلوگيري مي‌کند»، تأکيد کرد: افراد به‌ويژه شهروندان بالاي 60سال، از مصرف چاي از يک ساعت قبل تا 2ساعت بعد از غذا خودداري کنند.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد کارشناسان بهبود تغذيه درباره تغذيه افراد بالاي 60سال، بر اين نکته اذعان دارند که کم‌خوني فقر آهن در سنين زياد در مقايسه با افراد ديگر شيوع کمتري دارد، اما در افرادي که غذاهاي کم‌انرژي مصرف مي‌کنند يا مشکوک به سوءتغذيه هستند، شايع است. نياز مردان و زنان بالاي 60سال به آهن يکسان است.
به گفته آن‌ها، نياز مردان و زنان بالاي 60سال به آهن يکسان است و اين دسته براي اينکه بتوانند در ميان‌وعده‌ها بخشي از آهن موردنياز خود را تأمين کنند، بايد بدانند که زرده تخم‌مرغ، گوشت، ماهي، حبوبات، و سبزي‌هاي برگ سبز تيره مانند جعفري، برگ چغندر، گشنيز، انواع خشکبار مانند خرما، کشمش، توت‌خشک، انواع مغزها مانند پسته، گردو، بادام و فندق از منابع خوب آهن به شمار مي‌روند.
همچنين کارشناسان، مصرف روزانه حداقل دو سهم از انواع لبنيات را براي اين گروه سني ضروري مي‌دانند؛ چرا که لبنيات از منابع غني کلسيم هستند و توصيه مي‌شود در برخي افراد که قادر به تحمل گوارشي شيرتازه نيستند، ساير غذاهاي غني از کلسيم از جمله ماست کم‌چرب، پنير کم‌نمک و کشک پاستوريزه و کم‌نمک به عنوان جايگزين شير مصرف شود. همچنين مي‌توان شير بدون لاکتوز را در اين موارد مصرف کرد.
نکته ديگري که در تغذيه افراد بالاي 60سال بايد در نظر داشت اين است كه با افزايش سن، توانايي جذب ويتامينB12 بدن کاهش مي‌يابد و توصيه مي‌شود مصرف گوشت قرمز، ماهي، شير و تخم‌مرغ به عنوان منابع ويتامينB12 مدنظر قرار گيرد.کمبود ويتامين B6 نيز در اين سنين شايع است، زيرا با افزايش سن، سوخت‌و‌ساز اين ويتامين افزايش و جذب آن کاهش مي‌يابد. از طرف ديگر، مصرف ناکافي گوشت، دريافت اين ويتامين را نيز کاهش مي‌دهد/س


برچسب ها: نخوردن ، چای ، قبل ، خواب ، غذا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.