سکوت گروه اخوان المسلين مصر در مقابل همکاريهاي امنيتي اين کشور با رژيم صهيونيستي و اقدام ارتش مصر به تخريب تونلها بين منطقه تحت محاصره نوار غزه و مصر که تنها ريه تنفسي بيش از يک و ميليون فلسطيني به شمار مي آيد، سئوال برانگيز شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلويزيوني روسيا اليوم ؛ اين تونلها به بهانه قاچاق سلاح و انتقال افراد از غزه به مصر و بر عکس تخريب مي شود و رسيدن اسلامگرايان به قدرت نيز براي فلسطينيان ثمري نداشته است.

منابع نظامي مصري گفتند تونلها بين نوار غزه و مصر بر اساس يک جدول زماني مشخص تخريب مي‌شود و شايد برخي تونلهايي که در زير خانه‌هاي فلسطينيان ايجاد شده است نيز تخريب شود . هدف از تخريب  تونلها نيز پايان دادن به قاچاق و انتقال افراد است .امل حناوي خبرنگار روسيا اليوم در قاهره در گزارشي گفت:  ارتش مصر تأکيد کرد عمليات بستن همه تونلها واقع در بين مرزهاي مصر و نوار غزه ادامه دارد، افزون بر اينکه به گفته ارتش مصر ،  کار نابودي کانون جنايات در شمال سينا ادامه دارد .

سخنگوي رسمي نيروهاي مسلح مصر اتهامات وارده در خصوص محاصره فلسطينيان در نوار غزه با بستن تونلها را تکذيب و خاطر نشان کرد لازم است   همه تدابير لازم براي حمايت از امنيت ملي کشور اتخاذ شود .ايهاب حسين سردبير خبرگزاري الشرق الاوسط گفت :« قطعا ارتش پس از گسترش قاچاق سلاح به نوار غزه بايد تدابير لازم را اتخاذ کند . به هنگام انقلاب و پس از آن مشخص شد که سلاحهايي از غزه خارج شده و به مصر رسيده است ».

حناوي گفت گرمي روابط بين محمد مرسي رئيس جمهور مصر از گروه اخوان المسلمين مصر با جنبش حماس مانع عمليات ارتش مصر در تخريب تونلها نشده است .اين اقدام ارتش مصر ، پرسشهاي دشواري را درباره آينده موافقت نامه گذرگاهها مطرح کرده که بر اساس آن ، گذرگاه رفح از ابتداي دو دستگي فلسطينيان در سال 2007بسته شده است .احمد عليبه تحليلگر سياسي گفت : بين قاهره و جنبش حماس در اين باره تفاهم وجود دارد و اين انتظار از  اسرائيل وجود دارد که گذرگاهها را در مقابل تخريب تونلها باز کند .

در توافق برقراري آرامش که در پي پايان جنگ به غزه امضا شد نيز در اين خصوص توافق شده است .همچنين رياست جمهوري مصر چراغ سبز نشان داده است که گروه اخوان ا لمسلمين به اين موضوع نپردازد زيرا يک تصميم راهبردي است .بنابراين رسيدن نيروهاي اسلام سياسي به قدرت نيز چيزي را تغيير نداده است و اسلام سياسي در مقابل اقدام ارتش مصر در بستن تونلها که ريه تنفسي بيش از يک  ميليون فلسطيني در منطقه تحت محاصره نوار غزه  به حساب مي آيد کنند سکوت کرده است .

حناوي گفت همچنين سکوت اين نيروها درباره  هماهنگي امنيتي بين دولت مصر و اسرائيل نيز تعجب برانگيز است در صورتيکه اخواني ها در زمان حسني مبارک رئيس جمهور سابق مصر به اين موضوع اعتراض داشتند .ناظران معتقدند فرماندهان ارتش حرف اول را در اداره سينا و  چاره انديشي براي ناامني در اين منطقه مي زنند و همين موضوع نيز راه را براي هرگونه تدابيري با پوشش حمايت از امنيت ملي کشور باز کرده است .



                              آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.
برچسب ها: فلسطین ، مرسی ، مبارک ، تونل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار