ایران در میان 8 کشور توانمند فضایی

ایران در زمینه پرتاب ماهواره در رده 8 کشور اول جهان قرار گرفته که همچنان در حال طی کردن پله های ترقی است.

نوید مقصودی، کارشناس ارشد علوم فضایی در گفتگو با خبرنگار علمي ز باشگاه خبرنگاران گفت: بحث پرتابگر و ماهواره با وجود اینکه پرتابگر وسیله ای برای پرتاب ماهواره می باشد با هم متفاوت  است و منظور از پرتابگر توانمندی فرستادن ماهواره و تجهیزات مدار است.

وی افزود: ایران در این زمینه بسیار پیشرفت چشمگیری داشته به گونه ای که در حال حاضر ایران در گروه 8 کشور اول دنیا به شمار می رویم و بدون شک در آینده نزدیک و با کمی تلاش بیشتر می‌توانیم در اولین رده این گروه قرار بگیریم.

 مقصودی در خصوص ماهواره و طراحی و ساخت آن تاکید کرد: در این زمینه نیز ایران با وجود تحریم سختی که دارد بسیار پیشرفت کرده اما هنوز نسبت به مرحله ای که برای پرتابگرها در آن قرار دادیم عقب هستیم و نیازمند تلاش دو چندان می باشیم.

*حوزه پرتابگر ماهواره ایران به بلوغ رسیده است

وی یادآور شد: ایران در بخش طراحی و ساخت ماهواره هنوز در مرحله آموختن قرار دارد و با وجود این در حال حاضر پروژه های ماهواره ای متعددی را در دست داریم که همه این ها می توانند در دستیابی ما به ساخت ماهواره عملیاتی به دانشمندان سرعت بخشند.

مقصودی درباره ماهواره هایی که در مدار قرار داده ایم گفت: ایران تا به امروز توانسته ماهواره های آزمایشی و مطالعاتی را طراحی، ساخته و پرتاب کرده  و موفق به قرار دادن آن در مدار نیز شده ایم اما همچنان به تلاش خود ادامه خواهیم داد.

وی حوزه پرتابگرهای ماهواره ها را حوزه ای که به بلوغ رسیده است دانست و افزود: در حال حاضر علاوه بر ماهواره ها بومی خود می‌توانیم ماهواره های سایر کشورها با وزن های مختلف را به فضا پرتاب کنیم که این امر می‌تواند در بخش اقتصاد کشور نیز بسیار مهم و قابل توجه باشد./ح


برچسب ها: هوافضا ، ماهواره ، مدار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.