اظهارنظرهای "عطشانی" درباره ژانر طنز:

"دختر شیرینی فروش" فیلم قابل دفاع حوزه طنز

كارگردان فيلم سينمايي "آقاي الف" گفت: طنز در سینمای ایران جایگاه رسمی داشته اما اين ژانر در حال حاضر به سمت لودگي مي رود.

"علی عطشانی" کارگردان، در گفتگو با خبرگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران در خصوص جایگاه طنز در سینمای ایران گفت: نه تنها در سینمای ایران بلکه در کل دنیا طنز یک گونه ای از سینما است به خصوص اینکه در زمان گذشته قبل از تاسیس سینما، تئاترهای روحوضی ما دارای خمیرمایه ای طنز بوده است و بعد از آ‌ن هم سینما با دستمایه طنز وارد شد.
وی ادامه داد: طنز در سینمای ایران جایگاه رسمی دارد اما در حال حاضر طنز در سینمای ما به سمت لودگی رفته و در حالی که طنز در معنای کلیشه این است که فرد به خاطر اتفاقاتی که در تصویر رخ می دهد، بخندد و در پس این خنده به یک واقعیت تلخ فکر کند و همانگونه که چارلی چاپلین با طنز خود با جنگ جهانی مقابله کرد.
"عطشانی" اظهار داشت: هم اکنون اکثر فیلم هایی که در سینمای ایران با اسم طنز ساخته شده با عدم پذیرش مخاطب روبرو بوده است.
وی در این باره افزود: باید با نگاه به ساخت این فیلم ها ببینیم آیا واقعاً سعی کردند چیزی را نشان دهند که در عین خنده به یک واقعیت تلخ نیز فکر کنیم و یا اینکه در پی آن هیچ فکری نیست.
كارگردان فيلم سينمايي "آقاي الف" تعریف درست خود را از طنز اینگونه عنوان کرد: آثار طنز فیلم هایی است که در عین تماشای یک ساعت و نیم خنده حاوی یک حرف مهم و پیام باشد.
وی اظهار داشت: سینمای ما با طنز فاصله زیادی دارد و باید در جهت نزدیکی آن تلاش زیادی کند "دختر شیرینی فروش" از فیلم های طنز قابل دفاع است.
وی ادامه داد: برای داشتن یک سینمای طنز گونه و خوب باید فضای آرام برای نویسنده فراهم کرد تا با ذهنی باز و به دور از فکر و مشکلات به نگارشی بپردازد تا روح طنز را به درستی در فیلم نامه جاری کند.
"عطشانی" عنوان کرد: در ایران فیلم نامه نویس در کنار مشکلات دیگر به نوشتن می‌پردازد و بنابراین طنز به گونه خوب در نمی آید.
وی خاطرنشان کرد: اولین قدم برای رسیدن به سینمای طنز، فراهم کردن شرایط ایده ‌آل و مناسب برای فیلم نامه نویس است./ي2
برچسب ها: عظشانی ، طنز ، سینما ، آقای الف
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار