تولید ماده ای به نام adlblue برای کاهش آلودگی تولیدی توسط خودروهای دیزلی در طرح کاهش آلودگی هوا توسط دولت تصویب شده ولی تاکنون زیر ساخت های تولید این ماده در کشور فراهم نشده است.

دکتر کاظم ندافی، رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان این که خودروهای دیزلی یعنی خودروهایی که با گازوئیل کار می کنند افزود: به دلیل تولید آلودگی زیاد هوا توسط این خودروها، تغییراتی در موتور خودروهای یورو چهار و پنج صورت گرفته است که منجر به کاهش ذرات معلق و مونوکسید کربن در اثر سوخت گازوئیل می شود.
 
وی ادامه داد: ولی این فرآیند باعث تولید No2 و No در خروجی سوخت این خودروها می شود که برای حل این مشکل ماده ای به نام adlblue که مخلوط آب خالص و اوره است در باک سوخت این خودروها تزریق می شود که می تواند No را تجزیه کند.
 
ندافی با اشاره به این که تولید این ماده در کشور هنوز وجود ندارد عنوان کرد: با توجه به این که طرح جامع کاهش آلودگی در کلانشهرها در دولت تصویب و روی کاربرد این ماده تاکید شده است ولی هنوز زیر ساخت های لازم برای تولید و عرضه این ماده در کشور فراهم نشده است بنابراین باید مسئولین امر شرایط ساخت و عرضه آن ایجاد کنند تا از اين طریق مقداری از آلودگی هوا را کاهش دهیم.
 
رئیس اداره سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اظهار داشت: ناکس یکی از آلاینده هایی است که به دلیل تمایل زیاد ترکیب با آب می تواند به قسمت های تحتانی ریه نفوذ کند و فرد را مستعد ابتلا به سرطان ریه کند.
 
وی خاطر نشان کرد: No( ناکس) می تواند پیش ساز اوزون قرار گیرد در واقع در مناطقی که تابش خورشید زیاد وجود دارد می تواند این ماده به عنوان پیش ساز اوزون که یک آلاینده هوا است قرار گیرد.
 
وی یادآور شد: بعد از ذرات معلق در هوا مهم ترین آلاینده از نظر مقدار No  است./ح
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار