کافی است بعد از رشت به جاده‌ای که دو طرفش درختان چنار در ردیف​‌‌‌های منظم در کنار هم کاشته شده​اند برسید. این مسیر که دورنمایی بسیار قشنگ هم دارد شما را به ورودی شهر فومن می​رساند؛ شهری که همیشه ،مورد توجه گردشگر داخلی و خارجی بوده و هست.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران،  فومن و مناطق اطراف آن همیشه انتخاب مناسبی برای رفتن به سفر آن هم به مناطق شمالی کشور هستند. اگر دوست دارید در تعطیلات نوروز به خطه شمالی سفر کنید، یکی از پیشنهاد‌‌‌های ما شهر زیبای فومن است. برای آشنایی بیشتر با این منطقه بهتر است سفرنامه امروز را به دقت بخوانید.



 برای رفتن به فومن از دو مسیر می‌توانید سفرتان را آغاز کنید. اگر جاده شماره 59 یعنی جاده چالوس را انتخاب کنید، این جاده زیبا شما را در شهر چالوس به جاده شماره 22 وصل می‌کند. زيبايي جاده شماره 22 اگر از جاده چالوس بيشتر نباشد، كمتر نیست. این جاده در امتداد سواحل زیبای دریای خزر از غرب تا شرق امتداد دارد و مازندران و گیلان را به استان‌‌‌های همجوارشان ارتباط می‌دهد.

گردشگرانی که از جاده چالوس و در شهر چالوس وارد این جاده می‌شوند، اگر به سمت شرق مسیرشان را تغییر دهند این جاده آنها را به شهرهای بندپی، نور، محمودآباد فریدونکنار، ساری و... می‌رساند و همچنین در ادامه شهر‌‌‌های بندر گز، کردکوی، گرگان و علی‌آباد کتول را پوشش می‌دهد و به سمت شرق همچون قطاری که ترمز ندارد به سرعت شهر‌‌‌ها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌گذارد. اما اگر همین مسافران از چالوس با انتخاب جاده شماره 22 به سمت غرب تغییر مسیر دهند، این جاده آنها را از شهر‌‌‌های تنکابن، رامسر، رودسر، لاهیجان، کوچصفهان عبور داده و به رشت می‌رساند.

شهر رشت مرکز استان گیلان است که از مسیر اتوبان قزوین – رشت نیز می‌توان به آن سفر کرد. اما مسیر ما به رشت ختم نمی‌شود، ما باید از شهر رشت به سمت فومن مسیرمان را با عبور از شهر‌‌‌های کلاشم و تولم‌شهر ادامه دهیم که پس از طی حدود 25 کیلومتر به شهر زیبا و توریستی فومن برسیم. پس از رسیدن به میدان اصلی شهر که در اول این شهر است دیگر از جاده 22 خارج شده و از خیابان امام خمینی‌(ره) فومن مسیرمان را به سمت مرکز شهر ادامه می‌دهیم.



و اما فومن...

شهری زیبا در استان گیلان که در روزگاران قدیم مرکز گیلان غربی بوده است. این شهر در دامنه رشته‌ کوه البرز در همسایگی شهر‌‌‌های رشت، صومعه‌سرا و ماسال واقع شده است. بعد از انتقال مرکز از این شهر به رشت امروزه نه تنها از جمعیت گردشگر به سمت این شهر کم نشده، بلکه طبیعت​دوستان و مسافران زیادی سالانه از آن بازدید می‌کنند و این باعث رونق صنعت گردشگری در این شهر شده است.

ورودي این شهر به قدری زیباست که باعث می‌شود خاطره سفر به فومن تا سال‌‌‌های سال در ذهنتان باقی بماند. این مسیر رویایی با درختان سر به فلک کشیده چنار از دو طرف احاطه شده است. اگر بخواهید آدرس فومن را از شهر رشت برای کسی بگویید، به قدری آدرس واضح و گویایی دارد که هر مسافر را مستقیم به این شهر هدایت می​کند.

کافی است بعد از رشت به جاده‌ای که دو طرفش درختان چنار در ردیف​‌‌‌های منظم در کنار هم کاشته شده​اند برسید. این مسیر که دورنمایی بسیار قشنگ هم دارد شما را به ورودی شهر فومن می​رساند. فومن با موقعیت مکانی بسیار جالب و دارا بودن جاذبه‌‌‌‌های گردشگری و طبیعی بکر و آثار تاریخی و فرهنگی متنوع مورد توجه گردشگر داخلی و خارجی بوده و هست.

شهر تاریخی ماسوله و قلعه معروف رودخان در محدوده جغرافیایی این شهر واقع شده‌اند. این مناطق معروف و زیبای تاریخی باعث شده‌اند که فومن به همراه دیگر آثار و جاذبه‌‌‌‌های خود جزو قطب گردشگری منطقه و کشور محسوب شود. آب و هوای فومن همانند دیگر مناطق گیلان مرطوب و معتدل خزری است.

فومن به شهر مجسمه‌‌‌‌ها هم معروف است. در این شهر مجسمه‌‌‌‌های زیادی در نقاط مختلف آن وجود دارد که نمادی از آداب و سنن و فرهنگ منطقه را به نمایش گذاشته‌اند. مثلاً مجسمه میرزا کوچک‌خان جنگلی یا مجسمه چهار دختران که نمادی از تلاش، کار و کوشش زنان روستایی در این شهر است. این مجسمه​‌‌‌ها برنج، چای، توتون و کلوچه که از محصولات عمده کشاورزی منطقه است را معرفی می‌کنند. اگر به جا‌‌‌های گوناگون شهر سفر کنید به مجسمه‌‌‌‌های زیادی از میوه‌‌‌های مختلف، کودکانی که در حال بازی‌‌‌های محلی هستند و خوشحالی می​کنند و در حال خنده و شادی هستند و‌ مجسمه شکاربانان، گوزن، طاووس و... برمی‌خورید.



در فومن کلوچه‌ای خوشمزه درست می​شود که مواد اولیه‌ این نوع کلوچه آرد، تخم‌مرغ، شکر، وانیل، دارچین و روغن‌حیوانی است که در نوع خود بی‌نظیر است و شهرتی در سطح کشوری و حتی جهانی دارد. به فومن که سفر می​کنید یادتان باشد حتماً برای سوغاتی از این کلوچه‌‌‌‌های خوشمزه برای اقوام و خانواده خود بخرید. نان روغنی و نان خشک و همچنین حلوا کنجدی و «اگرده» نوعی شرینی محلی، نیز از دیگر ره‌آورد‌‌‌های این شهر زیبا است.

مردم مهربان و مهمان‌نواز فومن به زبان گیلکی و تالشی صحبت می‌کنند. باغ‌‌‌ها و مزارع اطراف شهر فومن نشاط و سرزندگی خاصی به این شهر بخشیده‌اند. در اطراف شهر فومن چشمه‌‌‌‌های زیادی وجود دارد که از آب‌دهی بسیار بالایی برخوردارند و از آب چشمه‌‌‌‌ها و رودخانه‌‌‌‌ها مزارع آن به زیر کشت برنج، چای، توتون و دیگر محصولات کشاورزی رفته است.

درآمد عمده ساکنان منطقه از طریق کشاورزی و گردشگری است. فومن در تولید برنج مرغوب برند معتبری در بازار‌‌‌های داخلی برای خود کسب کرده است. درآمد خانوار در فومن علاوه بر تولید برنج، ‌توتون و چای از طریق پرورش دام و طیور و تولیدات سنتی از قبیل دستباف‌های پشمی و دیگر صنایع دستی تامین می‌شود.

دهستان‌‌‌های آلیان، رودپیش گوراب و لولمان نیز از بخش‌‌‌ها و توابع فومن هستند که موقعیت‌‌‌‌های بسیار جذاب و زیبای گردشگری دارند. از رود‌‌‌هایی که مزارع این شهر را آبیاری می‌کنند می‌توان از رود پسخان، سیاهرود، رودخان و ماسوله‌رود نام برد که رود‌‌‌های اصلی محسوب می‌شوند و دیگر رود‌‌‌های کوچک که تعداد آن‌‌‌ها هم زیاد است و بعضاً‌ از نزدیک خانه‌‌‌‌ها می‌گذرند و بر زیبایی‌‌‌‌های محله‌‌‌‌ها می‌افزایند. تالاب خطیب سراگوراب، پارک تفریحی، جنگل‌‌‌ها و مراتع سرسبز، غارفوشه و پارک طبیعی کنار قلعه رودخان، همگی بر جاذبه‌‌‌‌های گردشگری این شهر افزوده‌اند.

پوشش گیاهی منطقه فومن را درختان جنگلی مانند افرا، راش، خرمالو به همراه درختچه‌‌‌‌های گلابی وحشی، تمشک، آلوچه وحشی، ازگیل، ‌گیلاس وحشی و انجیر وحشی و گیاهانی مانند گل بنفشه، کاسنی و پونه تشکیل می‌دهد. روباه، شغال و خرس قهوه‌ای از جمله جانوران وحشی حیات وحش منطقه را تشکیل می‌دهند.

تنديس​هاي فومـن



فومن شهر مجسمه​ها است. از مجسمه چهاردختران گرفته تا مجسمه​هاي شاد و خندان کودکان در محوطه پارک کودک. مجسمه​هاي بزرگ و توخالي از ميوه​هاي گوناگون نيز در پارک فومن نصب شده است. در ابتداي راه فومن به ماسوله هم مجسمه شکاربانان قرار دارد که سمبل شکار است.

یکی از مجسمه​‌‌‌هایی که در شهر فومن و در میدان شهدای این شهر نظر گردشگران را به خود جلب می​کند، ​ تندیس آناهیتا است. آناهیتا یا همان ناهید نام بانویی است که در ایران باستان به الهه آب، ​ باران و باروری مشهور بوده است. مجسمه این بانو که سوار بر کالسکه​ای است و دو رأس اسب سفید آن را حمل می​کنند و مشعلی در دست دارد، جلوه‌ای خاص ایجاد کرده که گردشگرانی که به شهر فومن رفته تا این شهر را تماشا کنند را وسوسه می‌کند تا در کنارش بایستند و عکس یادگاری بگیرند.



اين مجسمه اثر غلامحسين​خان ارژنگ است که در دهه 50 شمسي در زمان شهرداري نصرت​الله فرهي ساخته شده است. از اين مجسمه يک نمونه ديگر نيز وجود دارد که در پاريس نصب شده است.

روستای فوشــه و غار خون فوشه

از دیگر آثار و جاذبه​‌‌‌های گردشگری و تاریخی شهر فومن، روستای زیبای فوشه در فاصله 23 کیلومتری شهر فومن است که غاری جالب و دیدنی با قدمت بیش از هزار سال در آن است که در نزدیکی قلعه تاریخی رودخان واقع شده است. نام این غار تاریخی خون​فوشه است که در کمرکش کوه و در منطقه​ای جنگلی واقع شده است. وقتی که به سمت قلعه رودخان می​روید در ادامه مسیرتان تابلویی زیبا را مشاهده
می​کنید که شما را به سمت روستای فوشه راهنمایی می‌کند.

 روستایی که در دل کوه و جنگل روی لوحی از طبیعت بکر به زیبایی تمام نقاشی شده است و از برگ​‌‌‌های زرین گردشگری منطقه به شمار می​آید. این روستا در جنوب غربی شهر فومن واقع شده است که در ارتفاعات همچون نوری در دل رنگ‌‌‌های طبیعت می​درخشد. بافت ساختمان‌‌‌های روستا قدیمی و سنتی است و خانه‌‌های آن با فاصله از هم و در سینه​کش کوه ساخته شده​اند و در میان روستا رودی زیبا روان است که زیبایی روستا را دوچندان کرده است.

 پوشش گیاهی و جنگلی و مزارع چای در دامنه ارتفاعات در طبیعت قشنگ روستا و همچنین شکل ساخت آن که در کنار دره و کوه است باعث شده سالانه گردشگران و طبیعت​دوستان زیادی به این منطقه سفر کنند. شما هم اگر یک بار به این منطقه سفر کنید مطمئن باشید که مشتری هر ساله فوشه خواهید شد. درآمد و شغل مردم مهربان و زحمتکش روستا از طریق کشت چای، کشاورزی، دامداری،
برنج​کاری و پرورش کرم​ابریشم است.

فوشه در اطراف خود مناطق بسیار زیبا و دیدنی​ دارد که هر کدام از این مناطق جاذبه​‌‌‌های زیبایی خاص خودش را دارد که بسیار دیدنی است. در میان مناطق گردشگری فوشه که در کناره رودخانه و جنگل گسترده است به نام‌‌‌های دریالات، شهرگاه، کله ماسون و... نام غاری به چشم می​خورد که همان‌طور که در اول مطلب اشاره شد برگی از سند تاریخ را به نام خود ثبت کرده است. نام این غار از نام روستا گرفته شده با پیشوند «خون» که در زبان محلی به چشمه گفته می​شود و این نام را به علت وجود چشمه در کنار غار بر آن نهاده​اند.

 این غار همانند غار‌‌‌های دیگر در سراسر کشورمان از اهمیت تاریخی وزمین​شناسی برخوردار است. برای دست​یافتن به این غار باید مسیری در حدود 4ساعت را کوهپیمایی کنید. این مسیر به قدری زیبا و سرسبز است که از دیدن آن نهایت لذت را می​برید. تا رسیدن به غار می​توانید در فضا‌‌‌های زیبایی که در مسیر از آنها عبورمی​​کنید اتراق کنید و ضمن استراحت از جاذبه​‌‌‌های بکر طبیعی نهایت لذت را ببرید.

غار فوشه با شیبی نسبتاً تند و طول زیاد دارای چهار دهانه ورودی با دالان‌‌‌ها و دهلیز‌‌‌های زیبایی است که چشم‌‌‌های بازدیدکنندگان را خیره می‌کند.توصیه می​کنیم که اگر به این منطقه رفتید حتماً باک بنزین ماشین خود را پر کنید، ​چون در این منطقه از جایگاه پمپ​بنزین خبری نبود یا شاید ما ندیدیم. پس شما احتیاط را از دست ندهید و قبل از سفر به فوشه و بازدید از غار خون فوشه باک ماشین​تان را پر از بنزین کنید.

قلعه رودخان



از فومن راه جنوب را در پیش بگیريد. با پشت‌سر گذاشتن چند روستای زیبا به نام کردمحله، گوراب‌پس و سعیدآباد به روستای «حیدرآلات» می‌رسید. در این روستا پارک جنگلی بسیار زیبایی وجود دارد که بسیار دیدنی است. در این پارک می‌توان با توجه به امکاناتی که دارد کمی استراحت کرد تا خستگی راه را در هوای پاک و آزاد آن از تن به در کرد.

 از روستای همجوار پارک باید بیش از 4 کیلومتر راه را طی کنید تا به پای کوهی که قلعه بر فراز آن است برسید. در این نقطه که محل پارکینگ است باید ماشینتان را پارک کنید و حدود یک و نیم کیلومتر پیاده‌روی کنید تا به قلعه‌ای که در کنار روستای رودخان است برسید. باور کنید این بهترین پیاده‌روی در زندگی‌ام بود که انجام داده‌ام، چون از راهی زیبا و جنگلی در کمرکش کوهی که پر از درخت است عبور کردیم تا به قلعه برسیم.

در میان انبوه درختان سر به فلک کشیده در بالای تپه‌ای سرسبز قلعه‌ای بزرگ و استوار در مقابل چشمان مسافران از راه رسیده خودنمایی می‌کند. قلعه‌ای که ابهت و جذبه‌اش در نگاه اول، هر بیننده را در جای خود به سکون وامی‌دارد. این قلعه در روزگاران قدیم مرکز فرمانروایی حاکمان گیلان بوده است.

 دژی مستحکم و در نوع خود در آن زمان‌‌‌ها بی‌نظیر که در سال‌‌‌های 918 تا 921 هـ ق توسط حسام‌الدین امیر دباج از حاکمان آن زمان مرمت و بازسازی شد و بعد از آن به قلعه حسامی موسوم شد.مساحت قلعه رودخان به بیش از 3 هکتار می‌رسد. این قلعه در ارتفاع بیش از 650 متری دارای دیواری به طول یک و نیم کیلومتر در دور خود است و در پائین‌‌‌‌ترین نقطه آن چشمه‌ای وجود دارد که فاصله‌اش تا شهر فومن حدود 30 کیلومتر است.

قلعه رودخان از دو قسمت مجزا درست شده است. بخشی از آن مربوط به محل اقامت حاکم بوده است. در این بخش حاکم و افراد خانواده و نزدیکان او مستقر بوده‌اند اما در بخش دیگر قلعه نگهبانان و افراد خدمه مستقر بودند. در سمت غرب قلعه ساختمان زیبایی در دو طبقه و از آجر و ملات ساخته شده است، اما در قسمت شرقی آن محلی در دو طبقه برای قراولان ساخته شده که شکل آن به گونه‌ای است که به تمام محیط اطراف اشراف دارد. اتاقک‌‌‌های نگهبانی زیادی در دل برج و باروی قلعه تعبیه شده است.

 از دیگر مکان‌‌‌های قلعه می‌توان انبار، تونل خروجی و شاه‌نشین را نام برد که در نوع خود از نظر ساخت استراتژیکی ونظامی بی‌نظیرند. در آثار و نوشته‌‌‌‌ها ساخت بنای اولیه قلعه را به دوران ساسانی نسبت داده‌اند و نوشته‌‌‌‌های دیگری هم آن را مربوط به دوره سلجوقیان و مقر اسماعیلیان معرفی کرده‌اند.

آبشار دوقلو

آبشار دوقلوی گشت​رودخان خفته در بستر رودخانه​ای زیبا در روستای گشت​رودخان از دیگر جاذبه​‌‌‌های طبیعت استان گیلان در شهر فومن است. آبشاری که همنامی در ارتفاعات دربند در شمال تهران دارد. اما این دو دوقلوی همنام نه تنها شبیه به هم نیستند، بلکه تفاوت‌‌‌های زیادی با هم دارند.

آبشار دوقلوی گشت​رودخان به اندازه آبشار دوقلوی تهران و دیگر آبشار‌‌‌های جا‌‌‌های دیگر کشورمان مرتفع نیست. اما واقع شدن در مسیر رودی قشنگ که از ارتفاعات سرچشمه می​گیرد و دل جنگل را با صدای زیبایش می​شکافد و آرام آرام جنگل را پشت سرش می​گذارد تا به خانه​اش یعنی دریا بپیوندد، باعث معروف شدن آن شده است.

برای تماشای این آبشار قشنگ باید حدود 2 ساعت را پیاده راه بروید تا به این مکان برسید. زود تصمیم بگیريد، ​ ابتدا وقتي به​ما هم گفتند باید این مسیر را طی کنیم، ​ از رفتن منصرف شدیم اما بعد با کمی مشورت با همراهان تصمیم گرفتیم به تماشای آبشار برویم و ناهاری که با خود آورده بودیم در دامنه زیبای طبیعت در کنار آبشار بخوریم، که همینطور هم شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
khatereh
۱۳:۴۱ ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۲
واقعا عالي بود خاطرات سفرم با دوستان زنده شد.
آخرین اخبار