از آنجايي که کودکان دوست دارند از خشونتي که مي بينند تقليد کنند، اين سوال در اذهان شکل مي‌گيرد که آيا خشونت هاي موجود در رسانه ها به کودکان آسيب مي رساند‌ يا خير؟

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از سي ان ان،  امروزه تقريبا محال است که بتوان کودکان خود را در محيطي کاملا به دور از خشونت نگه داشت . اين  در حالي است که طبق آمار 90% فيلم هاي سينمايي ، 68% بازي هاي رايانه اي ، و 60 % سريال هاي تلويزيوني حاوي تصاوير خشونت آميز هستند. 

طبق اين آمار کودکان زير 8 سال به طور ميانگين روزانه 1 ساعت و 40 دقيقه ، و بزرگتر از 8 سال ، 4 ساعت به تماشاي رسانه هاي تصويري ميپردازند. بيشتر کودکان از سن 4 سالگي شروع به بازي کردن با رايانه مي کنند.

مطالعاتي که روي کودکاني که هنوز به مدرسه نرفته اند و آنان که به مدرسه مي روند انجام شده نشان مي دهد که کودکان دوست دارند که  از خشونتي که مي بينند تقليد کنند. به خصوص اگر شخصيت خوب داستان با استفاده از خشونت مشکلي را حل کند. صحنه اي را يه ياد آوريد که مرد عنکبوتي و يک "فرد شرور" در حال درگيري کنار يک ساختمان خرابه اند ولي هردوي آنها هيچ جراحتي بر نمي دارند !

بر اساس اين گزارش ، عکس هاي ترسناکي که حتي کودکان را مجذوب خود مي کند آن ها را مي ترساند. براي کودکان نو پا و کودکاني که در سن پيش دبستاني هستند ، ديدن صحنه هاي ترسناک در تلويزيون ميتواند اين حس را يه آنان القا کند که دنيا جاي ترسناکيست که هر اتفاقي ، همانند اين خشونت ها ، هر لحظه مي تواند اتفاق بيفتد. مشکلات در خواب ، همچون کابوس و بي خوابي ، ميتواند از اثرات سوء اين صحنه هاي خشونت آميز است که حتي ميتواند ناشي از يک صحنه خشن کارتوني باشد. سبکي که به ادعاي برخي " خشونت بي خطر " نام گرفته است.

تحقيق بروي يازي هاي رايانه اي با توجه به اينکه نسبت به تلويزيون مدت کمتري است که در دسترس مردم قرار دارد ترسناکتر است. مطالعه اي که در سال 2012 انجام شد ، نشان داد که بازي هاي خشونت آميز ريسک ابتلا به افسردگي و استرس را افزايش مي دهد. 


برچسب ها: خشونت ، رسانه ، violence ، media
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار