معاون محیط طبیعی و تنوع‌زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای رفع کسری سطح آب دریاچه ارومیه باید برداشت‌ آب از این دریاچه به حداقل ممکن رسیده و از توسعه صنایع پرمصرف در این منطقه جلوگیری شود.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ،اصغر محمدی فاضل در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: دریاچه ارومیه با توجه به شرایط ویژه‌ای که هم‌اکنون دارد، حدود 3 متر از حداقل ارتفاعی که برای تامین نیازهای اولیه حیاتی این دریاچه مورد نیاز بوده، با کسری آب مواجه است.

وی با بیان اینکه در شرایط عادی دریاچه ارومیه باید تراز هزار و 274 متری از سطح دریا داشته باشد، ادامه داد: خوشبختانه با توجه به وضعیت خوب بارندگی در چند ماه اخیر در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه و با اقداماتی که از طریق رهاسازی آب‌های پشت سدهای بالادست، کاهش آب در کشاورزی و لایروبی مسیرهای منتهی به دریاچه صورت گرفته، حجم آب این دریاچه به میزان قابل توجهی زیاد شده و ارتفاع آب این دریاچه در حال حاضر هزار و 271 متر و 4 سانتی متر است.

 

* دریاچه ارومیه نسبت به سال گذشته یک سانتی‌متر کسری آب دارد

فاضل افزود: امسال نسبت به سال گذشته این دریاچه با یک سانتی متر کسری آب مواجه است و از نظر سطح آب دریاچه نسبت به سال گذشته وضعیت تقریبا مشابهی داریم که امیدواریم با اقدامات دستگاه‌های دیگر که در دست انجام است و نیز بارندگی‌هایی که برای فصل بهار پیش بینی می‌کنیم، شرایط بهتر شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مشکل عمده دریاچه ارومیه در سالهای گذشته در درجه اول کسری دریافتی آب توسط نزولات آسمانی بود، گفت: در این سال‌ها به دلیل شرایط ویژه خشکسالی که در منطقه اتفاق افتاده است، تقریبا یک میلیارد متر مکعب کسری دریافت آب داشتیم و در حوزه این دریاچه به دلیل توسعه صنعت و چند برابر شدن کشاورزی، مصرف آب در حوزه این دریاچه هر سال افزایش پیدا کرده است.

 

وی اضافه کرد: در ظرفی به نام دریاچه ارومیه که از رودخانه‌های منشعب از استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و کردستان آب دریافت می‌کرد، با کاهش ورودی آب و افزایش برداشت مواجه شده‌ایم. اتفاق طبیعی که خود را نشان می‌دهد، این است که با کسری سطح آب در دریاچه ارومیه مواجه می‌شویم که برای اصلاح این وضعیت چند اقدام لازم است.

* برداشت‌های آب از دریاچه ارومیه باید به حداقل ممکن برسد

فاضل در ادامه گفت: برداشت‌های آب از این دریاچه باید به حداقل ممکن برسد یعنی آبی که برای کشاورزی برداشت می‌شود، باید کاهش یابد و نیز باید سعی کنیم با آب کمتر محصولات بیشتری تولید کنیم همچنین مصرف شهری آب باید به حداقل ممکن برسد و با انجام تمهیدات لازم از هدر رفت منابع آب در مصارف شهری و روستایی کم کنیم.

وی بیان کرد: همچنین باید از توسعه صنایع پرمصرف جلوگیری کرده و در مصرف آب برای تولید محصولات صنعتی حداکثر صرفه جویی به عمل آید. در باب ورودی آب نیز باید سدها و موانعی که بر روی رودخانه‌های منتهی به دریاچه ایجاد یا در حال ایحاد است، به حداقل ممکن برسد و پروژه‌ سدهای در حال ساخت متوقف شده و آب های مازاد مصرف که در پشت سدهای منطقه انباشته شده است، به سمت دریاچه رهاسازی شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست اضافه کرد: همچنین لازم است با لایروبی و رفع موانع مسیر رودخانه‌های منتهی به دریاچه، سرعت رسیدن آب به دریاچه ارومیه را افزایش داده و مانع از هدر رفت آب یا برداشت‌های غیر مجاز از آب این دریاچه شویم.

وی با بیان اینکه در این راستا باید اقداماتی انجام شود، گفت: آگاهی مردم اعم از روستاییان، شهرنشینان، صنعتگران،کشاورزان، مدیران و همه تصمیم گیران محلی مبنی بر اینکه افزایش ورودی آب و کاهش مصرف آب در حوزه دریاچه ارومیه تنها راه نجات این دریاچه است، باید افزایش یابد چرا که این امر بدون مشارکت همه آحاد مردم میسر نخواهد بود.

فاضل ادامه داد: همچنین همه باید بپذیرند که این مشکل، مشکل تک تک افراد است و وخامت اوضاع این دریاچه به ضرر تمامی افرادی که در مسیر این دریاچه زندگی می‌کنند، تمام می‌شود.

* اجرای برنامه مدیریت ریسک خشکسالی در حوزه دریاچه ارومیه

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست از اجرای برنامه‌ای تحت عنوان مدیریت ریسک خشکسالی در حوزه دریاچه ارومیه خبر داد و عنوان کرد: این برنامه، با موضوع مدیریت بحران بوده و با همکاری دبیرخانه شورای منطقه‌ای حوزه آبخیز دریاچه ارومیه، طرح حفاظت از تالاب‌های ایران و دانشگاه تربیت مدرس در حال اجراست.

وی افزود: استانداری‌ها، ادارات کل محیط زیست، سازما‌ن‌های جهاد کشاورزی، شرکت‌های آب منطقه‌ای و ادارات کل هواشناسی سه استان آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و کردستان در این برنامه مشارکت دارند.

فاضل ادامه داد: همچنین در سطح ملی سازمان حفاظت محیط زیست، وزارت نیرو، وزارت جهاد دانشگاهی، سازمان مدیریت بحران و وزارت کشور این فعالیت را پشتیبانی می‌کنند.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست خاطرنشان کرد: در این فرایند قرار است با مشارکت ذی‌نفعان دریاچه ارومیه، مدیریت منابع آب و مصارف کشاورزی در یک رویکرد مشارکتی به صورت برداشت پایدار از منابع آب مورد بهره برداری قرار گیرد./ا
منبع: تسنیم
برچسب ها: محیط زیست ، ارومیه ، صنایع
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.