به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگارارن به نقل از بازار خبر ؛با این اوضاع جدیدی که برای قوانین واردات پیش آمده، دیگر نباید انتظار خودروهای لوکس با پیشرانه حجیم را داشت. با این اوصاف دیگر خیلی از برندها مثل پورشه، مازراتی و برخی مدلهای مرسدسبنز و بامو نیز از بازار ایران خداحافظی کردند.
در همین ایام بود که گمرک کشور لیست خودروهای مجاز را منتشر کرد. در این لیست کم تعداد، اسامی جالبی به چشم میخورد. یکی از آنها هوندای خاطرهانگیز Civic است. محصولی که بعد از دو دهه با یک دنیا تغییر بازگشته است. حالا که گفته میشود میتسوبیشی و سوبارو نیز در راه است، حضور این ژاپنی همهپسند میتواند بازار را متحول کند.
فلش بک
داستان حضور هوندا در ایران به اوایل تابستان سال جاری باز میگردد. زمانی که نام شرکت «فامیلی موتور» به عنوان واردکننده و به اصطلاح نماینده اصلی مطرح شده بود. در تیر ماه 1391 دیگر همه حرف و حدیث حضور سیویک را میزدند و گفته میشد تا پایان شهریور فروشش باید آغاز میشد. اما ناگهان زد و نرخ ارز به طرز باورنکردنی منقلب شد.
همان شد که خیلی از شرکتها که با خارجیها معامله میکردند سیاست «چراغ خاموش»را در پیش گرفتند. اما انگار موتورِ فامیلی موتور به کلی خاموش شد. همهچیز مسکوت ماند تا اینکه چند هفته پیش خبر عرضه مجدد آن منتشر شد.
اعجوبهای به نام سیویک
داستان Civicها از 1973 آغاز شد. مدلهای اولیه هاچبکهای دو دربی بودند که هیچ پتانسیل موفقیتی در آنها دیده نمیشد. اما در همان نسل اول به دلیل کیفیت مناسب قطعات، نرمی فنرها، سواری لذتبخش، پیشرانه پربازده و مهمتر از همه قیمت مقرون به صرفه مورد توجه قرار گرفت. هوندا روند تولید این خودرو را از سال 2001 به یک سدان سایز متوسط تبدیل کرد.
امکانات سیویک در دوره خودش بین هموطنان ژاپنیاش بینظیر بود. از رادیو AM، برف پاککن دو سرعته و سیستم تهویه مطبوع گرفته تا چرخهای کروم، صندلی چرم وتریم پلاستیکی که همگی جزو آپشنهای لوکس محسوب میشدند. آماری که در دست است نشان میدهد تولید این خودرو به مرز 20 میلیون دستگاه رسیده است. این خودرو در سال 2008 توانست در بازار آمریکای شمالی جای فورد سری F را بگیرد.
درباره سیویک 2013
اگر همهچیز درست پیش برود و هوندا بخواهد که با سیویک وارد بازار ایران شود، بدون شک باید منتظر مدل 2013 باشیم. قدیمیتر از این مدل هیچ مفهومی ندارد. علاوه بر این دیگر نباید به نسخههای 2012 لقب جدید را داد. خلاصه که مدل 2013 این خودرو جزو سیویکهای نسل 9 قرار میگیرند. خودرویی که مدل کوپهاش تولید شده و هم سدان. برای آن چند نوع پیشرانه در نظر گرفته شده ولی آنچه قرار است به بازار ایران بیاید نسخه 1.8 لیتری i-VTEC است.
اگر سیویکهای احتمالی از نوع Si باشند (که البته خیلی بعید است) باید انتظار المانهای اسپرتی را روی آن داشته باشیم. همچنین روی این مدلها سیستمی نصب شده که روی نسخه استاندارد نصب نیست. مثلاً Eco Assist میتواند مصرف سوخت را تا 10 درصد بدون افت کارایی پیشرانه، کاهش بدهد.
سیستم سازگار فرمانپذیری آن نیز با بهرهگیری از حسگرهای مختلف میتواند نوع رانندگی شما را حدس بزند و سپس سفتی و سختی مورد نظر را اعمال کند. این اقدام برای تیزفرمانی چنین خودروهای اسپرتی فوقالعاده لازم است.
برای سیویک نسل جدید سه نوع جعبهدنده طراحی شده است. 5 سرعته دستی و اتوماتیک و 6 سرعته دستی. باز هم پیشبینی میشود مدل شش سرعته دستی وارد بازار ایران شود.
یادتان باشد سال گذشته میلادی بیش از 50 هزار سیویک به دلیل نقص فنی در خطر تولید فراخوانی شد. در مدلهای 2013 باید منتظر تغییراتی ظاهری باشیم. مثلاً دستکاری جلو پنجره و چراغها و حتی رینگها.
رقبای ایرانی
با اینکه چندی پیش دفتر مرکزی این خودروساز ژاپنی به نمایندگی فامیلی موتور در تهران بازگشایی شد، اما هنوز خبری از قیمتگذاری و نحوه فروش منتشر نشده است.
بگذریم از این حرفها؛ بیایید رقبای احتمالی این خودرو را لیست کنیم. مزدا3 میتواند نخستین هماورد سیویک باشد. یک سدان هموطن که بر حسب تیپ بین 90 تا 103 میلیون تومان قیمت خورده است. مزدا3 دارای یک پیشرانه 2 لیتری به قدرت 147 اسببخار هستند. در بین محصولات هیوندای نمیشود رقیب دندانگیری برایش جفت و جور کرد.
در بهترین حالت سوناتا 2013 را داریم. یک کرهای با پیشرانه 2.4 لیتری که 176 اسببخار نیرو دارد. قیمتش هم الان در بازار 132 میلیون تومان است. بعید به نظر میرسد مشتری تویوتا کمری نیم نگاهی به سیویک نداشته باشد.
کمریهای جدید با پیشرانه 2.5 لیتری میتوانند 181 اسببخار نیرو فراهم کنند. بد نیست بدانید این خودرو در آن سوی آبها رقیب اصلی مدل کرولا است ولی کمری در ایران آنقدر گران است که دیگر باید با همقیمتش بازی کند. از محصولات کیا موتورز نیز باید به سراتو اشاره کرد. خودرویی 2 لیتری که الان قیمتش به 96 میلیون هم میرسد. قدرت سراتوهای 2000 سیسی از 155 اسببخار بیشتر نمیشود.
بدون شک اگر سیویک گیر و گورهای گمرک را رفع و رجوع کند، باید در بازار ایران مقابل MG6 و MG550 عرض اندام. خودروهای چینی انگلیسی تبار که از پیشرانه 1.8 لیتری توربوشان 160 اسببخار نیرو بیرون میآید. امجی6 حدود 90 میلیون و امجی 550 حدود 84 میلیون تومان قیمتگذاری شدهاند.
خیلی بعید است که رنو بتواند یکی از گزینههای احتمالی باشد. ولی با این حال از نظر قیمتی باید او را نیز در زمره رقبا قرار داد. در بین تولیدات این فرانسوی نزدیکترین محصول فلوئنس است که بین 95 تا 100 میلیون تومان قیمت خورده است.