ورود «امام خمینی» (ره) به قم پس از پانزده سال دوری، هواپیماربایی ذر آسمان عراق، انتشار «روزنامه‏ صور اسرافیل» در صدر مشروطیت و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ خورشیدی برابر با ۱۷ ربیع الثانی ۱۴۳۴ هجری و ۲۸ فوریه ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

ورود «امام خمینی» (ره) به قم پس از پانزده سال دوری (۱۳۵۷ ش)
امام خمینی (ره) پس از بازگشت پیروزمندانه به میهن اسلامی ایران، در تهران اقامت نمودند تا پایه های حکومت اسلامی استقرار یابد. معظمٌ له پس از تشکیل دولت موقت و سامان یابی نسبی اوضاع کشور، بنا به وعده ای که داده بودند هجده روز پس از پیروزی انقلاب در تاریخ دهم اسفند ۱۳۵۷ ش، به کانون انقلاب اسلامی، یعنی قم عزیمت نمودند.

اما آن حضرت، ۱۱ ماه بعد در اثر ابتلا به بیماری قلبی، در دوم بهمن ۱۳۵۸ ش، مجدداً به تهران بازگشتند و از آن پس، به علت ضرورت رهبری نظام اسلامی از نزدیک و لزوم حضور ایشان در مرکز کشور، تا پایان عمر پر بار خویش در تهران اقامت گزیدند.

آغاز به کار رسمی کمیته حُسن نیت در اوایل جنگ تحمیلی (۱۳۵۹ ش)
براساس پیشنهاد وزرای امور خارجه سازمان کنفرانس اسلامی و موافقت اجلاس سران، کمیته حسن نیت با هدف پایان دادن به جنگ عراق و ایران از طرق صلح ‏آمیز به وجود آمد. این کمیته که بعدها نام خود را به کمیته صلح تغییر داد و از رؤسای جمهوری برخی کشورهای اسلامی تشکیل شده بود، با انجام سفرهایی به تهران و بغداد، آخرین نظریات دو کشور متخاصم را دریافت می‏کرد و پس از جمع ‏بندی این نظریات، نشست‏هایی را ترتیب می‏داد.
در نهایت تصمیمات این کمیته درچارچوب قطعنامه و یا بیانیه صادر و اعلام می‏شد. اولین سفر کمیته حسن نیت به تهران و بغداد در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۵۹ صورت گرفت و پس از پایان این سفر، اولین طرح خود را ارایه نمود که در آن به احترام کامل به تمامیت ارضی، عدم تصرف اراضی با اعمال زور، همچنین آتش ‏بس میان ایران و عراق و نیز عقب ‏نشینی و چگونگی استفاده طرفین از آبراه شطّ العرب اشاره شده بود. در این طرح، همچنین پیش ‏بینی شده بود که ناظران نظامی سازمان کنفرانس اسلامی بر آتش بس و عقب نشینی نظارت کنند.

جشن «سده» یکی از اعیاد ملی و رسمی ایرانیان قبل از اسلام
جشن سَده، یکی از جشن‌های ایرانی، است که در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه یعنی آبان روز از بهمن ماه برگزار می‌شود. جشن «سَدَه» بزرگ‌ترین جشن آتش و یکی از کهن‌ترین آیین‌های شناخته شده در ایران باستان است. در این جشن در آغاز شامگاه دهم بهمن‌ماه، همه مردمانِ سرزمین‌های ایرانی بر بلندای کوه‌ها و بام خانه‌ها، آتش‌هایی برمی‌افروخته و هنوز هم کم‌وبیش بر می‌افروزند. مردمان نواحی مختلف در کنار شعله‌های آتش و با توجه به زبان و فرهنگ خود، سرود‌ها و ترانه‌های گوناگونی را خوانده و آرزوی رفتن سرما و آمدن گرما را می‌کنند. همچنین در برخی نواحی، به جشن‌خوانی، بازی‌ها و نمایش‌های دسته‌جمعی نیز می‌پردازند.

تولد «عبدالقادر بَدَوانی» متخلّص به «قادری» مورخ معروف هندی (۹۴۷ ق)
عبدالقادر بَدَوانی در دربار اکبر شاه تیموری، منصب قضاوت داشت، اما اوضاع نامناسب دربار را تحمل نکرد و از کار دست کشید. قادری، بعد‌ها مامور ترجمه‏ کتاب‏های زبان سانسکریت و جمع ‏آوری آن‏‌ها بود، اما کارش ناتمام ماند و مورخان دیگر، آن را به پایان رساندند. عبدالقادر از اندیشمندان پرکار زمان خویش به شمار می‌‏رفت و ترجمه‏‌ها و تالیفات زیادی از او بر جای مانده است. از مهم‏‌ترین آثار اوکتاب مُنتَخَبُ التَّواریخ معروف به تاریخ بَدَوانی می‌‏باشد.

درگذشت عالم بزرگوار «ملا قربانعلی زنجانی» معروف به حجت الاسلام (۱۳۲۸ ق)
ملاقربانعلی زنجانی معروف به «حجت‏ الاسلام» از شاگردان شیخ انصاری بود که پس از تحصیل در نجف اشرف به زنجان بازگشت. او ضمن احراز مقام مرجعیت، با سخت‏ کوشیِ تمام به اجرای احکام اسلام، از جمله اقامه‏ حدود و اجرای تعزیرات می‌‏پرداخت. ملاقربانعلی از چنان نفوذ و موقعیتی در منطقه برخوردار بود که عدم همراهی وی با جریان مشروطه‏ غیر مشروعه، باعث گردید تا نهضت در آن منطقه تاثیر چندانی نداشته باشد. او هیچ‏گاه به ملاقات حاکمی نرفت و هیچ حاکمی را نیز به حضور نمی‌‏پذیرفت.

هواپیماربایی ذر آسمان عراق(۱۳۵۳ش)
سه جوان مسلح عراقی یک فروند هواپیمای جت شرکت هواپیمائی عراقی را با ۸۵ نفر مسافر و ۸ نفر خدمه آن در آسمان بغداد ربودند و در فرودگاه بین المللی مهرآباد به زمین نشستند. لحظه‌ای پس از ورود هواپیما زد و خورد مسلحانه که بین ربایندگان و گارد محافظ هواپیما درگرفت، ده نفر زخمی و سه تن به قتل رسیدند.

ربایندگان درخواست آزادی ۳۵ زندانی سیاسی و یک و نیم میلیون دینار عراقی از دولت عراق را داشتند و سرانجام پس از ۳۶۰ دقیقه اضطراب و دلهره یکی از آن‌ها به قتل رسید و دو نفر دیگر تسلیم شدند

وفات محدث و رجالی ملامحمد نخجوانی (۱۳۳۴ ق)
ملامحمد علی نخجوانی، فقیه، اصولی، محدث و عالم شیعیِ زمان خود بود. وی از شاگردان حاج میرزا حبیب‏ اللَّه رشتی، فاضل ایروانی و فاضل شرابیانی بود که بعد از وفات شرابیانی، مرجع تقلید قفقازیان و جمع فراوانی از دیگر بلاد شیعه گردید. آیت ‏اللَّه نخجوانی در ۶۶ سالگی در کربلای معلی وفات یافت و در صحن مقدس امام علی (ع) دفن شد. حاشیه بر رسائل و حاشیه بر مکاسب شیخ انصاری، از آثار اوست.

رحلت عالم ربانی آیت ‏اللَّه سید مصطفی صفایی خوانساری (۱۴۱۳ ق)
آیت‏ اللَّه سید مصطفی صفایى خوانساری در سال ۱۳۲۱ ق در خوانسار به دنیا آمد. پس از فراگیری دروس مقدماتی حوزه، در محضر اساتید بزرگی همچون: شیخ عبدالکریم حائری یزدی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی و میرزا محمدعلی شاه آبادی حاضر شد و در نجف در حلقه‏ درس حضرات آیات سیدابوالحسن اصفهانی و میرزای نایینی شرکت جُست. آیت ‏اللَّه صفایی خوانساری اجازات متعدد اجتهاد و روایی را از حضرات آیات حائری، بروجردی و اصفهانی دریافت کرد. سرانجام این عالم ربانی در ۹۲ سالگی در تاریخ ۲۳ مهر ۱۳۷۱ ش چشم از جهان فروبست و پیکر پاک ایشان در مسجد بالاسر حرم حضرت معصومه (س) به خاک سپرده شد.

انعقاد پیمان اتحاد سیاسی نظامی بین روسیه و پروس (۱۸۱۳م)
در ۲۸ فوریه ۱۸۱۳م پیمان اتحاد سیاسی، نظامی میان دو کشور مقتدر اروپا در قرن نوزدهم یعنی امپراتوری روسیه و پادشاهی پروس به امضا رسید. هدف اصلی فرمان‏روایان این دو کشور از این اتحاد، مقابله با قدرت‏طلبی‏های ناپلئون بُناپارت، امپراتور فرانسه بود که سپاهیان روس و پروس را شکست داده بود. با الحاق کشورهای انگلیس، اتریش و سوئد به این پیمان، اتحادیه هفتم دول اروپایی علیه ناپلئون بُناپارت ایجاد شد که سرانجام وی را شکست داد.

آغاز قیام مردم سوئد علیه استعمار دانمارک (۱۵۲۲م)
در ۲۸ فوریه ۱۵۵۲م قیام مردم سوئد علیه سلطه و نفوذ پادشاه دانمارک که سوئد و نروژ را تحت سلطه خویش قرار داده بود، به وقوع پیوست. رهبری این قیام را یکی از شاهزادگان سوئد به نام گوستاو وازا به عهده داشت. او به کمک دهقانان و مردم پروتستانْ مذهب سوئد برای استقلال این کشور به پا خاست. در نتیجه این قیام مردمی، پادشاه دانمارک خلع شد و گوستاو وازا به سلطنت رسید و سلسله وازا را در سوئد پایه ‏گذاری کرد. این سلسله پس از نزدیک به سه قرن حاکمیت بر سوئد در سال ۱۸۱۸م توسط مارشال برنادوت یکی از فرماندهان ارتش فرانسه منقرض شد.

پایان جنگ امریکا و متحدان غربی علیه عراق (۱۹۹۱م)
بحران خلیج فارس، پس از حمله ناگهانی ارتش عراق به کویت و اشغال این کشور در دوم اوت ۱۹۹۰م آغاز شده بود. به دنبال پافشاری بغداد بر ادامه اشغال کویت و اصرار واشینگتن بر حل نظامی بحران، هواپیماهای امریکایی، انگلیسی و فرانسوی، از ۱۷ ژانویه سال ۱۹۹۱م حمله به عراق را آغاز کردند و در ۲۴ فوریه، حمله زمینی متحدین علیه ارتش عراق در خاک کویت شروع شد. سرانجام پس از ۴ روز از این حمله و عقب‏ نشینی نیروهای عراق، آتش بس، توسط جورج بوش، رئیس جمهور وقت‏ اعلام شد.
 این جنگ که بزرگ‏‌ترین عملیات نظامی پس از جنگ جهانی دوم به شمار می‌‏رفت، پس از بیرون رانده شدن نیروهای عراق از کویت و تسلیم عراق در برابر شرایط امریکا و متحدین، در روز ۲۸ فوریه ۱۹۹۱م پایان یافت و صدام حسین، دیکتاتور سفاک عراق، در روز اول مارس آن سال، به تمامی شرایط متحدین تن درداد. پس از آن، مذاکراتی میان کشورهای متحد و عراق انجام شد و عراق قطعنامه شورای امنیت را پذیرفت.

انتشار «روزنامه‏ صور اسرافیل» در صدر مشروطیت (۱۳۲۵ ق)
مجله‏ هفتگی صور اسرافیل که به مدیریت میرزا جهانگیر خان شیرازی و با همکاری میرزا قاسم خان تبریزی و علی اکبر دهخدا منتشر می‌‏شد یکی از برجسته‏‌ترین نشریات دوران مشروطه بود. در دوره‏ انتشار روزنامه‏ صور اسرافیل، این روزنامه به مشکلاتی دچار شد. از جمله آنکه چندین بار نویسنده‏ او را تکفیر کردند و بساط روزنامه را فروپیچیدند. میرزا جهانگیرخان شیرازی، این روزنامه را در تکمیل معنی مشروطیت و حمایت از مجلسِ شورای ملی و یاری روستائیان، ضُعفا، فقرا و مظلومین، انتشار می‌‏داد. این روزنامه سرانجام پس از کشته شدن میرزا جهانگیرخان صور اسرافیل به دستور محمدعلی شاه قاجار تعطیل شد. پس از آن در سال ۱۳۳۷ق، مجدّداً سه شماره به همت علامه دهخدا در سوئیس انتشار یافت و سپس برای همیشه تعطیل گردید.

تا آن وقت، ادبیات و انشاء ایرانی عموماً و روزنامه‏‌ها خصوصاً، به طرز نگارش قدیم، حاوی الفاظ مُسَجَّع، بی‏حقیقت و بدون معنی و خالی از سود و اثر بود، اما روزنامه‏ صور اسرافیل به زبان مردمِ‌‌ همان زمان نوشته می‌‏شد و حتی از آوردن اصطلاحات و لغات عامیانه ابا نداشت. از این رو در سبک نثر فارسیِ معاصر تأثیر بسزا کرد. مهم‏‌ترین مقالات این روزنامه، مقالات علی اکبر دهخدا بود که تحت عنوان «چرند و پرند» منتشر می‌‏شد.

برخی از رخدادهای امروز
۱۸۵۹: مجلس ایالتی آرکانزا قانونی تصویب کرد که به موجب آن سیاهپوستان این ایالت آمریکا میان تبعید به آفریقا و بردگی در آن ایالت یکی را باید انتخاب می‌کردند.
۱۹۲۲: دولت انگلستان به مصر استقلال داد، ولی تصمیم گرفت که نظامیانش را از مصر خارج نکند.
۱۹۴۰: جمعیت ایالات متحده آمریکا به ۱۳۱ میلیون رسید. طبق یک برآورد، این جمعیت در ۲۸ فوریه ۲۰۱۰ بالغ بر ۳۰۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن شد و در سال ۲۰۱۲ از ۳۱۳ میلیون هم گذشت.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار