رشد قيمت مسکن در مقايسه با بقيه کالاهاي سرمايه اي، رشد متعادل 20 تا 30 درصدي داشته است.

سرحدي کارشناس اقتصادي، در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران گفت: تورم، عرضه و تقاضا و استفاده از مسکن به عنوان سرمايه و سرمايه گذاري و بالارفتن قيمت مصالح از عوامل تشديد کننده قيمت مسکن در سال 91 بوده است، اما در مقايسه با بقيه کالاهاي سرمايه اي مسکن رشد متعادل 20 تا 30 درصدي داشته که رشد قابل قبولي بوده است.
وي افزود: مسکن مهر يکي از عواملي بود که از افزايش قيمت ها جلوگيري کرد. در اين ميان اگر دولت معاملات مسکن مهر را آزاد کند 80 تا 90 درصد واحدهاي واگذار شده وارد بازار خواهد شد که با آزاد شدن خريد و فروش مسکن مهر نقش دلالان در اين عرصه پررنگ تر خواهد شد.
سرحدي اضافه کرد: زمين و مصالح و نيروي کار سه عامل تعيين کننده قيمت مسکن هستند که مشکل زمين را دولت حل کرده، اما در بخش دوم که مصالح و نيروي کار است، با توجه به اينکه قيمت مصالح ثابت نيست، بنابراين براي پايين آوردن قيمت بايد از کميت و کيفيت زده شود و به ناچار از مصالح درجه 2 و 3 استفاده مي شد.
وي همچنين انتخاب نامناسب مکان ساخت و ساز و نبود زيرساخت هاي مناسب را از عواملي عنوان کرد که ممکن است در ناتمام ماندن طرح مسکن مهر در دولت يازدهم باشد.
در ادامه، فتاحي عضو کميسيون صنايع و معادن شوراي اسلامي، افزايش قيمت مصالح در سال گذشته را از علل افزايش قيمت مسکن دانست./س
برچسب ها: مسکن ، متعادل ، تورم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار