مديرعامل شركت پايانه هاي نفتي ايران از ساخت 4 دستگاه، سامانه پيشگيري از تشكيل رسوب در مخازن نفتی (SRJ) خبر داد و گفت: استفاده از اين روش به ميزان 20 ميليارد ريال صرفه جويي در سال در هزينه رسوب زدايي يك مخزن يك ميليون بشكه اي در پي خواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، پيروز موسوي از ساخت 4 دستگاه، سامانه پيشگيري از تشكيل رسوب در مخازن (SRJ) خبر داد و گفت: رسوب زدايي مخازن، افزون بر اينكه مستلزم صرف وقت و هزينه اي گزاف و خارج از سرويس بودن مخزن در زمان رسوب زدايي است، مي تواند سبب ايجاد آلودگي هاي زيست محيطي، خطرات ايمني و بهداشت شغلي براي كارگران، از بين رفتن حجم زيادي از منابع هيدروكربني و آسيب پوشش كف مخازن شود.

وي افزود: به منظور رفع مشكل رسوبات در شركت پايانه هاي نفتي ايران، روش پيشگيري از تشكيل رسوب در مخازن به كمك سيستم SRJ مورد بررسي قرار گرفته و با توجه به نتايج مطلوب حاصل از تست ميداني پروژه، هم اكنون ساخت اين دستگاه از سوي جهاد دانشگاهي در دست اجراست.

موسوي مشكلات ناشي از تجمع رسوبات در مخازن را، كاهش ظرفيت عملياتي مخزن، تسريع در خوردگي كف مخازن، ايجاد مشكل در عمل بازرسي فني كف مخازن، احتمال ايجاد اختلال در حركت سقف شناور، انسداد اتصلات مخازن و به تله افتادن هيدروكربن هاي ارزشمند در ميان رسوبات برشمرد.

وي يادآور شد: به منظور آزمايش سنجش عملكرد سيستم SRJ، با همكاري يك موسسه ژاپني (JCCP)، اين سيستم بر روي 2 مخزن نفت خام به ظرفيت هاي يك ميليون بشكه و 500 هزار بشكه در پايانه خارگ نصب شد و طي آزمايشي، ميزان رسوب مخزن با مخزني كه به SRJ مجهز نشده بود مقايسه شد.

موسوي ادامه داد: نتايج آزمايش ها نشان دهنده كاهش 70 و 90 درصدي رسوبات به ترتيب در مخازن يك ميليون و 500 هزار بشكه اي مورد آزمايش نسبت به مخازن شاهد طي مدت زمان 18 ماه است كه نقش بسزايي در كاهش هزينه ها دارد.

مديرعامل شركت پايانه هاي نفتي ايران اظهار كرد: اجراي اين پروژه بر روي مخزن يك ميليون بشكه اي براي نخستين بار در دنيا در شركت پايانه هاي نفتي ايران انجام شد.

وي افزود: اين سيستم در بسياري از كشورهاي دنيا بر روي مخازن ذخيره سازي اجرا شده است كه از جمله شركت هاي مطرح استفاده كننده از اين تكنولوژي مي توان به شركت شل، بي پي، رپسول، و اكسون موبيل اشاره كرد.

موسوي در مورد نحوه عملكرد اين سيستم توضيح داد: در اين روش سيال با استفاده از يك پمپ از داخل مخزن مكش شده و با فشار بالاتر از طريق يك نازل دوار به داخل مخزن هدايت مي شود.

وي مزاياي استفاده از سيستم SRJ را پيشگيري از كاهش ظرفيت عملياتي مخزن، كاهش هزينه رسوب زدايي و اقتصاد بالاي طرح، پيشگيري از آلودگي هاي زيست محيطي، ايمني بالا، بازيابي هيدروكربن هاي به تله افتاده در ميان رسوبات، عدم نياز به مواد كمكي، كارايي مناسب و عدم نياز به خارج كردن مخزن از سرويس به مدت طولاني و امكان قرار دادن فوري مخزن در سرويس در مواقع ضروري برشمرد.

موسوي تصريح كرد: استفاده از اين روش به ميزان 20 ميليارد ريال صرفه جويي در سال در هزينه رسوب زدايي يك مخزن يك ميليون بشكه اي در پي خواهد داشت./ر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار