آستان متبركه محمد ابن موسی الكاظم (ع) معروف به سبزقبا در مركز شهر دزفول از جمله بقاع متبرك این شهرستان است كه در تمام طول سال به ویژه ایام نوروز پذیرای دوستداران اهل بیت (ع) و گردشگران است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ سید محمدسبزقبا (ع) ، از اولاد امام موسی‌ ابن ‌جعفر (ع) ، سیدی جلیل‌القدر و با كرامت بود كه بر اثر ظلم و ستم خاندان پلید عباسی و به قصد تبلیغ افكار پدر و ترویج امامت برادرش از مدینه خارج شد.

این سیدجلیل القدر پس از عبور از بیابان‌های بی‌آب و علف و سوزان شبه جزیره عربستان از بصره به خرمشهر و از آنجا به اهواز و سپس وارد شهر دزفول شد.

حضرت محمدابن موسی الكاظم(ع) چون اكثر اوقات مانند دیگر علویان لباس سبز بر تن می‌كرد به سبزقبا معروف شد.

در محل بقعه سبزقبا(ع) شجره نامه‌ای وجود دارد كه در آن بنا به روایت محدث كبیر سیدنعمت‌اله جزایری(ره) صاحب بقعه برادر حضرت امام رضا (ع)

معرفی شده است.

ساختمان بقعه سبزقبا دارای یك نمازخانه، سالن اجتماعات، كتابخانه، ضریح ، گنبد و ایوان با كاشی‌هایی با خط نستعلیق است.

مرقدش مطهر سبزقبا ، زائرین زیادی دارد كه در تمام فصول سال از شهرهای مختلف ایران به زیارت این مرقد پاك و مطهر مشرف می‌شوند.

گلدسته های زیبا و مرتفع آستان متبرك سبزقبا از فاصله ای دور چشم هر دلداده ای را جذب و عاشقان اهل بیت را بسوی خود روانه می سازد.

اصل بنای این بقعه متعلق به دوره‌ تیموری و سلجوقی بوده كه در دوره های اخیر به شكل جدیدی تغییر و توسعه یافته و گنبد زیبایی برای آن ساخته شده كه جلوه آن را دوچندان كرده است.

حضرت سبزقبا در مدت اقامت كوتاه خود در دزفول كراماتی داشته و مردم از وجود با بركتش بهره مند شده اند.

این آستان اكنون میزبان عاشقان عصمت و طهارت از سراسر ایران اسلامی به ویژه استان خوزستان است و در ایام نوروز كاروان های راهیان نور در این مكان مقدس ، توقف كرده و ادای احترام می كنند./ب
برچسب ها: جاذبه ، زیارتی ، دزفول
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.