نماینده اتحادیه تعاونی‌های عشایری آذربایجان‌شرقی از تولید ۲۲ هزار و ۸۵۴ متر مربع قالی و ۹ هزار و ۸۳۹ متر مربع قالیچه توسط عشایر استان خبر داد.

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران ،ایوب جهدی با بیان اینکه اهم تولیدات سالانه عشایر استان، شامل گوشت قرمز به مقدار ۹ هزار و ۹۵۸ تن، شیر به مقدار ۳۰ هزار و ۱۰۰ تن، پشم به مقدار ۸۹۳ تن، گلیم و ورنی ۲۲ هزار و ۸۵۴ متر مربع و قالی و قالیچه به مقدار ۹ هزار و ۸۳۹ مترمربع است، افزود: هنر در زندگی عشایر آذربایجان‌شرقی، نقش بسزایی داشته و در این زمینه می‌توان به گلیم، ورنی و موسیقی اشاره کرد.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان‌شرقی نیز با اشاره به اینکه عشایر استان در جشنواره ملی عشایر، با هدف معرفی قابلیت‌های عینی غنای فرهنگی، تاریخی و تمدنی عشایر استانی در بعد ملی، حضوری پررنگ خواهند داشت، افزود: آذربایجان‌شرقی از ایل‌ها و عشایر متعددی برخوردار است که مهم‌ترین و منسجم‌ترین آن‌ها ایل‌های شاهسون و ارسباران هستند که در مناطق مختلف زندگی و به فعالیت تولیدی و اقتصادی اشتغال دارند. ایل شاهسون، از مهم‌ترین و معروف‌ترین ایل‌های استان آذربایجان‌شرقی به شمار می‌رود.
سید محمدحسن آل‌هاشم با اشاره به فعالیت‌های این اداره کل در زمینه برپایی جشنواره در بعد استانی افزود: جشنواره سوارکاری، همزمان با آغاز کوچ بهاره هر ساله برگزار می شود و سوارکاران زن و مرد عشایر به رقابت با یکدیگر می‌پردازند و این مسابقات مورد استقبال مردم به خصوص میهمانان استان‌های همجوار قرارگرفته است.
برنامه ای برای آشنایی با زندگی عشایر
آل‌هاشم ادامه داد: در بخش فرهنگی نمایشگاهی از نحوه زندگی عشایر، سنت و آیین عشایری در محل جشنواره برپا می‌شود تا بازدیدکنندگان بتوانند با فرهنگ و رسوم عشایر آشنا شوند و در حاشیه این جشنواره فرهنگی ورزشی، فرآورده‌های لبنی، صنایع دستی، نان و آش سنتی تولید عشایر نیز به مردم عرضه می‌شود.
مدیرکل امور عشایری استان آذربایجان‌شرقی گفت: در این نمایشگاه ملی، تلاش بر این است، با تعامل و همکاری اتحادیه تعاونی‌های عشایری و بسیج عشایر استان، در کنار حمایت‌های اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و سازمان جهادسازندگی، حضور قابل توجه، موثر و مطلوب در عرصه ملی تحقق یابد.
وی ادامه داد: در بهمن ماه امسال نخستین جشنواره ملی صدای عشایر و اقوام ایران زمین با حضور ۳۱ استان کشور در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد که در آن، صنایع دستی، جلوه‌های زندگی عشایر، جلوه‌های ویژه آثار هنری عشایری، بازی‌های محلی و قومی، نمایشگاه عکس کوچ عشایرکشور، آداب ورسوم عشایر، محصولات دامی و کشاورزی، سوغات، انواع شیرینی‌جات و ترشیجات، آش، حلواهای محلی عشایر استان‌های کشور، در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت./ا
برچسب ها: قالی ، گلیم ، عشایر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.