جامعه كشتی استان كرمانشاه از حذف رشته كشتی از مسابقات المپیك 2020 انتقاده كرده و اعلام كردند: مسابقات المپیك بدون كشتی جذابیتی نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

سه شنبه (24 بهمن) بود كه كمیته بین المللی المپیك (IOC) پس از سال ها

كشمكش بر سر ماندن یا نماندن كشتی در بازی های المپیك، سرانجام رای به حذف

پهلوانی ترین ورزش دنیا از برنامه بازی های المپیك داد.

این تصمیم در حالی گرفته شد كه كشتی یكی از قدیمی ترین رشته های ورزشی دنیا به شمار می رود و از سال 708 قبل از میلاد، جزء اصلی ترین رشته‌های ورزشی المپیك باستان بوده است.

ورزش كشتی همزمان با آغاز دوران المپیك مدرن در سال 1896 در برنامه المپیك قرار گرفت و كشتی آزاد نیز از سال 1904 در برنامه بازی‌های تابستانی گنجانده شد.

در حالی عوامل اجرایی كمیته بین المللی المپیك، خسته كننده بودن تماشای مسابقات كشتی، نداشتن جذابیت و استقبال نكردن تماشاگران از این رشته ورزشی را مهم ترین دلایل حذف كشتی از بازی های المپیك 2012 لندن عنوان كردند كه ' رافائل مارتینتی' رییس تازه بركنار شده فدارسیون بین المللی كشتی در گفت و گویی كه چند ماه پیش از بازی‌های المپیك لندن انجام داده بود، گفته بود: 'كشتی یكی از اولین رشته‌هایی است كه تمام بلیط ‌های مسابقات آن به فروش رفته بود'.

 رییس هیات كشتی كرمانشاه گفت: كشتی به عنوان یكی از رشته هایی كه قدمت دیرینه ای در المپیك دارد حیف است شاهد برگزاری آن در این مسابقات معتبر نباشیم.

سرمربی اسبق تیم ملی كشتی آزاد كشورمان نیز با انتقاد از عوامل اجرایی كمیته بین المللی المپیك، حذف كشتی از مسابقات المپیك را یك كار اشتباه دانست و گفت: این كار حتی ممكن است رقابت های المپیك 2020 را تحت شعاع قرار دهد.

'محمد حسن محبی' گفت: هم اكنون رشته هایی در المپیك وجود دارند كه شاید بسیاری مردم خیلی كم اسم آن ها را شنیده باشند و كمترین اطلاعی از نحوه و چگونگی اجرای آن نیز نداشته باشند اما كشتی را همه می شناسند و از قدمت و محبوبیت آن در اكثر كشورهای دنیا مطلع هستند.

محبی افزود: این رشته ورزشی نه تنها بین آقایان، بلكه بین بانوان نیز از طرفداران زیادی برخوردار است، به گونه ای كه كشتی بانوان نیز از سال 1985 میلادی راه اندازی شد.

** احسان امینی: حذف كشتی از المپیك انگیزه كشتی گران را از بین خواهد برد

ملی پوش كرمانشاهی وزن 84 كیلوگرم كشورمان ضمن انتقاد از تصمیم گیرندگان حذف كشتی از مسابقات المپیك، این كار را یك كار شتابزده و عجولانه خواند كه ممكن است جذابیت مسابقات المپیك را نیز كاهش دهد.

وی افزود: آنگونه كه شنیده می شود از 15 عضو كمیته اجرایی IOC، تعداد 11 نفرشان از كشورهایی بوده اند كه صاحب كشتی نیستند و از آن جایی هم كه 56 مدال در این رشته در مسابقات المپیك توزیع می شود، تصمیم به حذف این رشته و جایگزینی رشته ای كه خودشان در آن سهمی دارند، گرفته اند.

امینی كه قرار است تا چند روز دیگر در جام جهانی كشتی به میدان برود، مسائل سیاسی را نیز در این تصمیم گیری بی ربط ندانست و گفت: امسال حدود 60 درصد مدال های كسب شده كشورمان در المپیك لندن در مسابقات كشتی به دست آمد و آن ها می خواهند با حذف كشتی از المپیك در واقع كاری كنند تا مدال های ایران در معتبرترین رقابت ورزشی جهان به حداقل برسد.

جمهوری اسلامی ایران بیشترین تعداد مدال‌ها در ادوار المپیك را در دو رشته كشتی و تكواندو كسب كرده است؛ یعنی از مجموع 60 مدال ایران در تاریخ المپیك، 43 مدال در این دو رشته به دست آمده است./س

 

برچسب ها: المپیک ، بدون ، کشتی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.