قصه گوی كردستانی مرحله نهایی شانزدهمین جشنواره بین المللی قصه گویی گفت: كودكان با شنیدن قصه ‌ها با ناهمواری‌ های زندگی آشنا و دنیای واژگان آنها گسترده‌ تر می‌ شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، 'صبری رحیمی' در گفتگو با خبرنگاران افزود: قصه‌ ها موجب تقویت هوش، حافظه و خلاقیت كودكان شده و قدرت ابداع، علت ‌یابی، معلول شناسی و نتیجه ‌گیری آنها را رشد می ‌دهد.

وی با اشاره به اینكه در عصر كنونی گسترش فناوری ها و امكانات صوتی، تصویری میان والدین و فرزندان فاصله انداخته، اضافه كرد: قصه‌ گویی می ‌تواند فرصت مناسبی برای كمتر شدن این فاصله ‌ها باشد.

رحیمی كه با قصه 'ماه همه' در بخش آزاد این جشنواره شركت كرده گفت: بالابردن سطح كیفی و توانمند سازی قصه‌ گویان، ترویج فرهنگ قصه‌ گویی در میان خانواده ‌ها عامل مهمی در تحكیم بنیان خانواده و تعلیم و تربیت كودكان به شمار می رود.

وی یادآوری كرد: قصه ‌های متون كهن ایران موجب شناخت كودكان و نوجوان از رشادت ‌ها، جوانمردی های پهلوانان، قهرمانان، بزرگان و فرهنگ غنی كشور می ‌شود.

جشنواره شانزدهم در سه بخش قصه گویان ملی، منطقه ای، استانی در سه گروه كانونی، آزاد و خارجی با سه موضوع ادبیات كهن، قهرمانان ایرانی و آزاد آغاز به كار كرده است.

بیش از دو هزار و 300 قصه گوی ایرانی در بخش های مختلف قصه گویی صحنه ای، صوتی، بازنویسی و بازآفرینی متون كهن شركت كرده اند كه از این میان 40 قصه گو در مرحله نهایی به رقابت می پردازند.

در بخش بین المللی این جشنواره قصه گویانی از كشورهای سنگاپور، اسپانیا، كنیا، فرانسه، ژاپن، كانادا، مالزی، پرو، استرالیا و پرتغال و یك نفر داور خارجی حضور دارند.

جشنواره بین المللی قصه گویی تا یكم اسفند با حضور 40 قصه گوی ایرانی و 10قصه گوی خارجی در تبریز برگزار می شود.

قصه گویان 32 كشور با 50 قصه برای شركت در جشنواره بین المللی ایران آثار خود را ارسال كرده بودند كه از این تعداد 10 قصه گو از این كشورها انتخاب شده اند./س

برچسب ها: قصه ، گویی ، کودکان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.