قمر پر مهتاب و زیبای ماه بامداد دوشنبه 30 بهمن ماه سال جاری وارد تربیع اول خود خواهد شد.

سارا توده زارع کارشناس نجوم در گفتگو با خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران گفت: ماه در مدار حرکتی خود به دور زمین در زاویه های مختلف میزان متفاوتی از اشعه خورشید را جذب و انتشار می کند که همین امر موجب می شود تا ماه اشکال متفاوت و مختلفی از ماه را در آسمان تاریک رصد کنیم.

وی عنوان کرد: زاویه بین اشعه خورشید، ماه و زمین پس از گذشت چند روز از ماه نو در آسمان تغییر کرده و قسمت شرقی قرص ماه روشن تر شده و مساحت روشن آن افزایش می یابد، هلال آن رفته رفته بزرگ تر می شود.

توده زارع تصریح کرد: پس از گذشتن یک هفته از ماه نو یک چهارم سطح آن روشن می گردد که به آن تربیع اول ماه می گویند که در چنین شرایطی دقیقا 90 درجه ماه روشن است.

وی یاد آور شد: تربیع اول یکی از حالت های مهم و حائز اهمیت در ماه است که در میان هلال ماه و قرص کامل اتفاق می افتد و به راحتی از زمین با چشم قابل رویت است.

وی این زمان را برخلاف تصور مردم بهترین زمان برای رصد عوارض سطح ماه دانست و عنوان کرد: ساعت یک دقیقه ی بامداد روز دوشنبه با استفاده از یک دوربین دو چشمی ساده می توان کوه ها، دره ها و گودال های ماه را رصد و مورد بررسی قرار داد./ع2

برچسب ها: ماه ، آسمان ، هلال
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار