مديركل سياسي وزارت كشورگفت: وزارت کشور کاملا آماده است که مسئولیت قانونی خود را در رابطه با انتخابات انجام دهد لذا تمام برنامه‌ها و زمان‌بندي لازم براي انجام کارهای سخت‌افزاری مثل تهیه اقلام انتخاباتی و... صورت پذيرفته است.

به گزارش خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران  گفتگو با  "محمدعلي پورموسوي"  مديركل سياسي وزارت كشور در رابطه با فعاليت ‌احزاب و تشكل‌هاي سياسي در آستانه انتخابات رياست‌جمهوري داراي نكات قابل تاملي بود كه ميزان اهميت كار كميسيون ماده 10 احزاب و همچنين اداره كل سياسي وزارت كشور را بيشتر از گذشته مشخص مي‌كرد.

پورموسوي از جمله افرادي است كه در زمينه كاري خود مهارت ويژه‌اي دارد به طوري كه پيش از تصدي سمت مديركل سياسي وزارت كشور و دبيركميسيون ماده 10احزاب، معاونت سياسي استانداري خوزستان را نيز برعهده داشته است.

مسئوليت در وزارت علوم، تحقيقات و فناوري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها از ديگر سوابق كاري محمد علي پورموسوي است.

 با توجه به اينكه كمتر از5 ماه تا انتخابات رياست‌جمهوري باقي مانده است مصاحبه با فردي كه در عرصه انتخابات فعاليت پرشوري دارد خالي از لطف نيست.

مشروح گفتگوي "محمدعلي پورموسوي " با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران  را در زير مي خوانيد:

باشگاه خبرنگاران: به طور كلي روند صدور پروانه براي يك تشكل سياسي به چه شكلي است و نحوه بررسی فعالیت‌ احزاب و تشکل‌های سیاسی در کمیسیون ماده 10احزاب چگونه صورت مي‌گيرد؟

پورموسوي: کمیسیون ماده 10 قانون فعالیت احزاب داراي 5 نفراست كه در اين بين 2 نفر از قوه‌‌قضاییه، 2 نفر از مجلس و معاون سیاسی وزارت کشورحضور دارند كه فعاليت‌هاي احزاب را مورد بررسي قرار مي‌دهند و درباره ورود آنها به عرصه سياسي كشور تصميم‌گيري مي‌كنند.

بدیهی است تشکل‌های سیاسی دارای مجوز تا زمانی که در چارچوب قانون فعالیت کنند همه شرایط لازم برای آنها مهیا است اما در شرایط فعلی متاسفانه برخي احزاب با کارکرد واقعی خود فاصله دارند.

باشگاه خبرنگاران: چرا فعالیت خانه احزاب متوقف شده است؟

پورموسوي: خانه احزاب تشکلی صنفی متشکل از احزاب دارای پروانه فعالیت کشور است که از سال 1383 تاکنون به دلیل اختلافات داخلی میان اعضای تشکل روال قانونی برای تمدید پروانه فعالیت آن طی نشده است، این تشکل منحل نشده بلکه خود اعضای تشکل درباره نحوه برگزاری مجمع عمومی، ترکیب و کم و کیف اعضای هیات رئيسه آن دچار اختلاف و چنددستگی بوده و رویه وزارت کشور برای تفاهم میان اعضای تشکل و انجام انتخابات آن بی‌نتیجه بوده است، همچنین با توجه به غیردولتی بودن خانه احزاب هرگونه الزام و اجبار ورای قانون وزارت کشور برای دخالت در وضعیت داخلی این تشکل شائبه دولتی کردن آن را در اذهان ایجاد خواهد نمود.

وزارت کشور هم بر لزوم وجود نهادهایی همانند خانه احزاب به منظور بالندگی و نشاط سیاسی در جامعه تاکید می‌کند که به نظر می‌رسد انتظار برای حصول این مهم بیش از هر کسی متوجه اعضاي این تشکل است.

باشگاه خبرنگاران: شکل‌گیری احزاب فصلی در آستانه انتخابات ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پورموسوي: براساس قانون احزاب گروهی که قصد انجام کار تشکیلاتی و سیاسی دارند باید از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز فعالیت بگیرند از اين رو براساس یک رویه سیاسی از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون مرسوم بوده است که در مواقع انتخابات لیست‌هايي با عناوین ائتلافی و هویت‌‌های متفاوت معرفی مي‌شوند.

علی‌القاعده هر نوع ائتلاف و تشکیلات جمعی که به شکل موقتی هم بخواهند فعالیت سیاسی انجام دهند می‌بایست متشکل از تعدادی از احزاب سیاسی مجوزدار کشور باشند، زيرا سوق یافتن فعالیت‌‌های سیاسی و تشکیلاتی در مسیر رویه‌های قانونی به نفع همه است.

درباره ائتلاف‌هاي موقتی هم ما امیدواریم همین قاعده در عمل از سوی مجموعه‌ها و فعالان سیاسی علاقمند به کار تشکیلاتی رعایت شود.

رویکرد وزارت کشورهدایت فعالیت هاي سیاسی و انتخاباتی در مسیر قانون و پرهیز از جار و جنجال سیاسی و التهاب‌آفرینی در جامعه و فضای سیاسی است. در همين راستا روال حوزه سیاسی وزارت کشور درباره نقش انتخاباتی تشکل‌های سیاسی، تمهید زمینه‌ها و شرایط قانونی برای فعالیت انتخاباتی احزاب و تشکل‌های سیاسی بوده است.
 
ما بر اين اعتقاديم اصولا یکی از کار ویژه‌های اصلی تشکل‌های سیاسی، نقش‌آفرینی در مقاطع انتخابات در چارچوب مولفه‌هایی همانند آرمان‌‌ها و ارزش‌های اسلامی و ملی، منافع و مصالح عمومی کشور و قوانین و مقررات مربوطه است.

 از سوی دیگر از ابزارهای موثر برای نقش‌آفرینی موفق احزاب خصوصا در زمان انتخابات، انجام تبليغات است و آنچه که در این راستا مورد تاکید وزارت كشور است ، رعایت حدود و ثغور قانونی در تبلیغات است كه ماده 16 قانون احزاب چارچوب و شاخص‌های کلی در این ارتباط را مشخص نموده و انتظار می‌رود همه احزاب و تشکل‌های سیاسی و همچنین مجموعه‌های سیاسی اعم از جبهه‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی‌ آن را مراعات كنند.

باشگاه خبرنگاران: در حالی که کمتر از 5 ماه تا انتخابات ریاست جمهوری باقیمانده تا به امروز چند تشکل درخواست پروانه کرده‌اند آیا مشخص شده این احزاب به کدام جریان سیاسی تعلق دارند؟

پورموسوي: احزابی که از کمیسیون ماده 10 خواهان پروانه هستند برند مشخصی ندارند اما به طور کلی برخی از احزاب متعلق به زمان گذشته هستند که روال کاری آنها در حال پیگیری است.

اما به طور معمول  زمانی که یک حزب درخواست پروانه از وزارت کشور داشته باشد، باید فرایند زمانی مشخصی را طی کرده و استعلام‌هاي لازم در اين زمينه را انجام دهد.

نکته حائز اهمیت در راستاي صدور پروانه  براي يك تشكل سياسي اين است كه مدت زماني كه در اين بين براي صدور پروانه از سوي يك حزب صرف مي‌شود در دست وزارت كشور نيست و بايد مراحل قانوني اين موضوع انجام شود.

باشگاه خبرنگاران: آیا تا انتخابات رياست‌جمهوري آينده براي حزب و تشكلي پروانه صادر خواهد شد؟

پورموسوي: بعضی از احزابی که در کمیسیون ماده 10 و اداره کل سیاسی وزارت کشور پرونده‌شان از گذشته وجود داشته است به طور حتم بررسی آنها تا انتخابات آينده به اتمام مي‌رسد ولی ما بقي احزاب كه تازه درخواست پروانه کرده‌اند قاعدتا باید منتظرباشند تا روال عادي و قانوني درخواست آنها طي شود.

به طور حتم تا انتخابات آينده احزاب و تشكل‌هاي سياسي جديدي پا به عرصه خواهند گذاشت.

باشگاه خبرنگاران: به عنوان مدیرکل سیاسی وزارت کشور ایجاد احزاب فصلی را سبب ضربه‌زدن به مفهوم نهادینه حزب نمی‌دانید؟

پورموسوي: براين باورم كه به طور كلي احزاب فصلي وجود ندارند.

باشگاه خبرنگاران: یعنی بر این عقیده هستید که احزاب فصلی وجود ندارد؟

بله، زيرا برخی از احزاب و تشكل‌هاي سياسي که در طول سال فعاليت جدي ندارند راکد بوده و در آستانه انتخابات فعالیت‌های جدی را انجام می‌دهند و این سبب می‌شود که  اذهان عمومي از آنها به عنوان احزاب جدید یاد کنند و اين در حالیست که اين احزاب مدت زیادی است که پروانه داشته‌اند.

از مجموعه 223 احزابی که در وزارت کشورثبت شده‌اند و داراي مجوز هستند برخي در حال حاضر فعاليت خاصي را انجام نمي‌دهند.

باشگاه خبرنگاران: چه مکانیزمی برای رسیدگی به تخلفات انتخاباتی بین شورای نگهبان و وزارت کشور در نظر گرفته شده است؟

پورموسوي: شورای نگهبان فرایند نظارت بر انتخابات را انجام می‌دهد یعنی در این شورا هر تخلفی از ناحیه هر طيفي انجام شود هیات محترم نظارت بر انتخابات به آن رسيدگي مي‌كند. دروزارت کشور نیز قاعدتا اگر مواردی که نقض قانون و تخلف در آنها وجود داشته باشد به آن رسيدگي مي‌شود.

البته ذكر اين نكته نيز حائز اهميت است كه در مقوله نظارت، همكاري جدی بين وزارت كشور و شوراي محترم نگهبان وجود دارد و وزارت كشور به عنوان یک مجموعه انجام فرآیند اجرايي انتخابات را بر عهده دارد.

باشگاه خبرنگاران: به عنوان مدیرکل سیاسی وزارت کشور میزان استانداردهای بین‌المللی در برگزاری انتخابات را در کشورمان چطور ارزیابی می‌کنید؟

پورموسوي: انتخابات در کشور ما موضوعی نهادینه بوده و از ارزش‌هاي قابل توجهي برخوردار است به طوري كه ما پس از انقلاب اسلامی بیش از 34 انتخابات را به صورت موفق‌آميز برگزاركرديم كه اين موضوع مؤيد اين است كه تمامي شاخص‌هاي لازم براي برگزاري انتخابات سالم در كشورمان رعايت شده است.
 
به طور كلي اگر وارد متن انتخابات گذشته شویم نتایج آنها به خوبی نشان می‌دهد که چقدر سلامت در آنها وجود داشته است.

در كشور ما در تمامي ادوار انتخابات اصلاح قانون انتخابات لحاظ شده است چناچه شاهدیم در این دوره نیز این اتفاق رخ داده است  پس هرجريان و فردي که به این مجموعه سالم و قوی تعرض کند به طور حتم با نیات خاصی این مطالب را عنوان مي‌كند.

باشگاه خبرنگاران: با اين وجود استانداردهاي لازم  در برگزاري انتخابات‌ در كشورمان رعایت شده است؟

پورموسوي: استانداردهایی که وزارت کشور در برگزاری انتخابات به آن عمل می‌کند، طبق قانون است، از این رو ممکن است برخي‌ها در ذهن‌شان فرایند‌ دیگری را برای برگزاری انتخابات در نظر بگیرند که متفاوت از قوانین باشد كه امكان تحقق آنها طبق قانون وجود ندارد.

واقعیت این است که همه آگاهان سیاسی در کشور ما اعتقاد دارند انتخابات بر مبنای قانون انجام می‌شود و سلامت، امنیت و صحت در تمامی فرایند‌های برگزاری انتخابات در کشورمان وجود دارد.

 اعتقاد دارم برخی استانداردهایی که در کشورمان در راستای برگزاری انتخابات در نظر گرفته می‌شود عليرغم اظهارات برخي از افراد و طيف‌هاي سياسي نمرات بالايي را به خود اختصاص مي‌دهد و بالاتر از استانداردهاي بين المللي است.


باشگاه خبرنگاران: در حال حاضر شرایط وزارت کشور برای برگزاری انتخابات چگونه است؟

پورموسوي: وزارت کشور کاملا آماده است که مسئولیت قانونی خود را در رابطه با انتخابات انجام دهد لذا تمام برنامه‌ها و زمان‌بندي لازم براي انجام کارهای سخت‌افزاری مثل تهیه اقلام انتخاباتی و... صورت پذيرفته است.

تمامی زمان‌بندی‌های انجام فرایند انتخابات مشخص شده است و هماهنگي‌هاي لازم ميان همه مسئولانی که در برگزاري انتخابات مشارکت دارند انجام شده است.

 وزارت کشور براي حضور موفق در انتخابات آينده آموزش‌های انتخاباتی خود به فرمانداران و بخشداران را آغاز کرده و در اين راستا چند همايش را نيز در سراسر كشور برگزار كرده است و به لحاظ اجرایی وزارت کشور برای برگزاری انتخابات آماده است و هیچ مشکلی وجود ندارد.

باشگاه خبرنگاران: با توجه به اينكه زمان‌بندي هاي روند برگزاري انتخابات مشخص شده است زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری چه روزی خواهد بود؟

پورموسوي: انتخابات رياست‌جمهوري همزمان با انتخابات شوراهاي شهر و روستا در 24 خرداد ماه 1392برگزارمي‌شود.

باشگاه خبرنگاران: فضای سیاسی کشور را در آستانه انتخابات چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پورموسوي: فضای سیاسی کشور را سیاسیون براساس مولفه‌های خاصی توصیف می‌کنند، اما اگر به طور شفاف بخواهیم در این باره صحبت كنيم بايد اذعان كنيم حضور باشکوه مردم در راهپیمایی 22 بهمن و ابعاد وسیع آن نشان‌دهنده وضعیت سیاسی موجود در کشور است. حضور پرنشاط و با اراده مردم در راهپیمایی 22 بهمن و لبیک آنها به نظام و رهبری ثابت کرد که آنها در مسیرانقلاب و دست‌يابي به  افق‌های روشن با روحیه‌ بالایی حرکت خود را طی می‌کنند لذا بيان همين موارد اثبات مي‌كند كه كشور در مسير مشخص و روشني گام برمي‌دارد.

باشگاه خبرنگاران: حضور مردم در انتخابات آینده را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پورموسوي: قطعا مردم ايران با توجه به اینکه اعتقاد دارند باید برای آینده خود تصمیم‌ بگیرند در انتخابات آینده نیز حضوری چشمگیر و گسترده خواهند داشت.

باشگاه خبرنگاران: نظرتان در مورد فعالیت‌های برخی از جریانات خاص مانند جريان فتنه برای انتخابات سال آینده چیست؟

پورموسوي: جريان فتنه یک مکانیزم مشخص دارد به صورتي كه بعضی‌ درصدد هستند فضای جامعه را با ایجاد تشویش و اضطراب به فضای مسمومی تبدیل کنند که نمونه اين موضوع را درانتخابات سال 88 شاهد بوديم اما ذكراين نكته حائز اهميت است كه فتنه سال 88  منافع بسیاری را براي كشورمان نيز به بار داشت كه که فرمایشات مقام معظم رهبری تحت عنوان رویش‌ها وریزش‌ها به صورت مشخص نمونه بارزي از آن است.

 ملت فهيم ايران با شناختن مکانیزم فتنه و فتنه‌گران در سال 88 توانستند ادبیات جریانات وابسته به فتنه را به خوبی بشناسند، لذا به طور حتم آنها در برابر فتنه‌هاي آينده نيز مقاوم خواهند بود و اجازه دخالت در امور كشور را به هيچ جريان و فردي نخواهند داد.

جريانات سياسي با به كارگيري بيانات مقام معظم رهبري در خط ومشي خود مي‌توانند در مسير روشني گام بردارند، موضوعي كه امكان رسيدن به اين مهم دور از دسترس نيست.

گفتگو از فاطمه علي اصغري

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار