مديركل سياسي وزارت كشور گفت: 4 تشكل جديد در سال گذشته و دو ماه سال جاري پروانه فعاليت دريافت کرده اند و در حال حاضر نيز 220 حزب پروانه فعاليت از كميسيون ماده 10 احزاب و جمعيت ها دارند.


محمد علي پورموسوي مدير كل سياسي وزارت كشور در گفتگو با خبرنگار احزاب باشگاه خبرنگاران درباره سازماندهي گروه ها و تشكل‌هاي سياسي براي انتخابات رياست جمهوري و شوراي شهر گفت:‌ مرجع قانوني صدور پروانه و نظارت بر فعاليت احزاب و تشكل هاي سياسي كميسيون ماده 10 قانون فعاليت احزاب است و اعضاي كميسيون مذكور شامل 5 نفر است كه دو نفر از قوه قضاييه،‌ 2 نفر از مجلس و يك نفر معاون سياسي وزارت كشور است.

 

وي افزود: وزارت كشور به تنهايي مرجع صدور پروانه و مجوز براي احزاب و تشكل هاي سياسي نيست بلكه يكي از اعضاي كميسيون ماده 10 احزاب است و فرايند هم به اين شكل است كه پس از موافقت كميسيون،‌ پروانه فعاليت حزب با امضاي وزير كشور صادر مي‌شود.

مدير کل سياسي وزارت کشور ادامه داد: مبناي قانوني و روال فعلي عملكرد وزارت كشور در خصوص احزاب، از قانون احزاب كه مصوب سال 1360 است نشات مي‌گيرد.

 

پورموسوي اظهار داشت:‌ بديهي است درخواست‌هاي مجوز فعاليت احزاب و تشكل هاي سياسي در كميسيون ماده 10 مورد رسيدگي قرار مي گيرد و طبق آخرين آمار و مشخصات، تشكل‌هاي سياسي داراي پروانه فعاليت به صورت منظم و مستمر در پايگاه اطلاع رساني وزارت كشور در دسترس عموم قرار گرفته و در صورت صدور مجوز جديد فهرست جديد اصلاح مي‌شود از اين رو شايان ذكر است در سال گذشته و دو ماه سال جاري 4 تشكل جديد پروانه فعاليت دريافت کرده اند.

 

وي درباره برنامه‌هاي اين كميسيون براي انتخابات آينده اذعان داشت: با توجه به اينكه اظهار نظر درباره انتخابات كمي زود است ولي روال حوزه سياسي وزارت كشور در خصوص نقش انتخاباتي تشكل‌هاي سياسي تمهيد زمينه‌ها و شرايط قانوني براي فعاليت انتخاباتي احزاب و تشكل هاي سياسي بوده است.

مدير کل سياسي وزارت کشور اظهار داشت: اصولا يكي از كار ويژه‌هاي اصلي تشكل‌هاي سياسي نقش آفريني در مقاطع انتخابات در چارچوب‌ مولفه‌هايي همانند آرمان‌ها و ارزش هاي اسلامي و ملي، منافع و مصالح عمومي كشور و قوانين و مقررات مربوطه است.

 

پورموسوي در خصوص اتخاذ تدابير ويژه از سوي وزارت كشور براي جلوگيري از فعاليت احزاب منحله گفت: مبناي نظارت كميسيون ماده 10 احزاب در بحث فعاليت‌هاي حزبي، كانون احزاب است و بديهي است تشكل هاي سياسي داراي مجوز تا زماني كه در چارچوب قانون فعاليت كنند همه شرايط لازم براي آنها مهياست ولي در شرايط فعلي متاسفانه احزاب در كشور با كاركرد واقعي فاصله بسياري دارند.

 

وي افزود: يك حزب بايد داراي تشكيلات منظم،‌ مداوم و بادوام باشد و بتواند حتي در فقدان بنيانگذاران و موسسان اوليه نيز به حيات تشكيلاتي خود ادامه دهد و داراي شعبه‌هاي شهرستاني و تشكيلات حزب در سطح كشور باشد و همچنين در راستاي گستر‌ش پايگاه‌هاي مردمي خود و افزايش تعداد راي دهندگان و هوادارانش تلاش کند.

 
پورموسوي تصريح كرد: به طور كلي بسياري از احزاب كشور در ايفاي وظايف مختلف در حضور اجتماعي و سياسي دچار ضعف‌هاي ساختاري هستند؛ اين تشكل‌ها اصولا بايد در راستاي ترويج و ارتقا آگاهي‌هاي سياسي شهروندان،‌ فراهم نمودن امكان پيگيري خواسته‌ها و مطالبات شهروندان، ترويج و نهادينه شدن فرهنگ گفتگو و مصالحه، فراهم شدن زمينه‌هاي مشاركت شهروندان در امور سياسي اجتماعي، پالايش كانديداهاي انتخاباتي از طريق رقابت درون حزبي،‌ تمركز بر خواسته هه و مشکلات مردم تلاش کنند.

وي تاکيد کرد: احزاب بايد به جاي كلي گويي و شعارهاي دهن‌پر كن به اهداف دور از دسترس و كمك به رفع گسست‌هاي اجتماعي، نژادي، قومي، مذهبي و جغرافيايي گام بردارند اما متاسفانه اين موضوعات در احزاب كشور ما رعايت نمي شوند.

 

مدير كل سياسي وزارت كشور خاطر نشان کرد:‌ در حال حاضر 220 حزب پروانه فعاليت از كميسيون ماده 10 احزاب و جمعيت ها دارند./س3
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار