قصه‌هاي محلي مخاطب را به سفري دعوت مي‌كند كه سرشار از خاطرات گذشتگان و آداب و رسوم زيباست، قصه‌گويان مراقب اين ميراث كهن باشند تا افسانه‌ها به دست فراموشي سپرده نشود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومي و امور بين الملل كانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان،این بخشی از دیدگاه‌های چند تن از راه‌یافتگان به مرحله‌ی نهایی شانزدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي است که در گفت‌وگوهای جداگانه‌ای در تبریز عنوان شد. 
نرجس شمس‌آبادي قصه‌گوي اصفهاني در این زمینه گفت: متون كهن فارسي سرشار از نكات اخلاقي و عرفاني است كه البته نمي‌توان آن‌ها را براي كودكان و نوجوانان در قالب كتاب‌هاي تاريخ مدارس بيان كرد و استفاده از زبان قصه، مؤثرترين روش براي حلاوت بخشيدن به این قصه‌ها به ویژه قصه‌هاي پهلوانان ايراني است. 
وي افزود: يك قصه‌گوي خوب مي‌تواند با تصوير سازي مناسب، شنونده را با قصه‌ها همراه سازد و به آساني تجربه‌هاي اقوام گذشته و حتي پهلوانان ايراني را بازگو كند.
اين قصه‌گو كه در بخش مربیان کانون با قصه‌ی «دزدان در مسجد جامع» در اين جشنواره شركت كرده است، تأكيد كرد: قصه‌گويي روشي براي انتقال مفاهيم تربيتي و اخلاقي است كه به كودكان و نوجوانان  شخصيت مي‌دهد.
شمس‌آبادي نقش جشنواره‌هاي قصه‌گويي را در انتقال تجربيات بين مربيان، به ويژه در جشنواره‌هاي بين‌المللي بين قصه‌گويان داخلي و خارجي بسيار با ارزش خواند و در عين حال پيشنهاد كرد: داوران در پايان جشنواره‌هاي منطقه‌اي طي نشستي با قصه‌گويان راه يافته به مرحله كشوري، نقاط ضعف و قوت قصه‌ها را به قصه‌گويان ياد‌آور شوند.
در همين حال معصومه محمدي قصه‌گوي بخش آزاد از استان كرمانشاه معتقد است: استفاده از متون كهن سبب مي‌شود قصه‌ها به دست فراموشي سپرده نشود و احياي اين قصه‌ها حاصل تلاش كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان است كه با برگزاري جشنواره‌هاي قصه‌گويي به انتقال فرهنگ‌ها از نسل‌هاي گذشته به جامعه امروز و نسل فردا كمك می‌کند.
محمدي که در این جشنواره قصه‌ی «پاسداران کعبه» را روایت می‌کند در عین حال اضافه كرد: هنر قصه‌گويي با جمع كردن افراد خانواده و يا دوستان در كنار يكديگر صميميت و دوستي را به ارمغان آورده است و همين نكته باعث محبوبيت هنر قصه‌گويي در جامعه مي‌شود.
وحيد خسروي ديگر قصه‌گوي اين جشنواره است كه از استان کرمانشاه با قصه «فرنگیس»، ميهمان تبريزي‌ها است مي‌گويد: بسياري از قصه‌هاي قهرمانان ملي ايران به صورت مكتوب موجود است كه اعجاز قصه‌گويي، شنيدن آن را براي هر مخاطبي دلنشين مي‌كند.
گفتني است؛ شانزدهمين جشنواره بين‌المللي قصه‌گويي به ميزباني تبريز طي روزهاي 29 بهمن تا اول اسفند 91 با رقابت قصه‌گويان داخلي و خارجي در استان آذربايجان شرقي برگزار مي شود./ص

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار